Äta sjötunga
Ska till svärföräldrarna på middag och det verkar som att vi ska bli bjudna på sjötunga. Hittar inte det nånstans i livsmedelsverkets lista, och jag är inte så duktig på fiskar... Nån som vet om sjötunga är okej att äta?
Ska till svärföräldrarna på middag och det verkar som att vi ska bli bjudna på sjötunga. Hittar inte det nånstans i livsmedelsverkets lista, och jag är inte så duktig på fiskar... Nån som vet om sjötunga är okej att äta?
Alla havsfiskar utan hälleflundra är ok att äta.
Tunga fiskas huvudsakligen på Västkusten, och tunga därifrån borde vara okej, iom att spätta som är helt okej kommer från ungefär samma områden.
Du kan maila SLV och fråga, men då får du ju inte svar innan ni ska till svärisarna.
Jag skulle äta i alla fall.
och de ska man undvika för att de dels blir gamla och dels är väldigt högt upp i näringskedjan
med andra ord Stor hälleflundra, svärdfisk, haj, rocka och tonfisk samlar på sig stora mängder metylkvicksilver och andra miljögifter under sin livstid
och eftersom vi människor oxå lagrar på oss av de ämnena så gäller rekommendationen under hela den fertila perioden
läs på slv.se - där finns den info du behöver om allt som har med kostråd under graviditeten att göra
står det inget om fiskarten där så räkna med att det är OK