Sjuksköterska eller lärare?!?!
Hej på er!
Jag har i dag funderingar på att sätta mig i skolbänken inom 1-2 år (behöver innan dess plugga 4 ämnen på komvux för att få behörighet till dessa 2 inriktningar)
Problemet är att jag inte till 100% vet vilken inrikting som är mest intressant för mig.
Läraryrket (inriktning för barn i småskoleåldern) innebär ju mer ledighet än 5 veckor per år vilket är positivt när man har barn, det är väl dock inget höginkomstjobb men det är väl heller inte sjuksköterskeyrket.
Min inkomst skulle nog skilja sig en hel del mot i dag efter byte av branch men pengar är ju trots allt "inte allt" eller hur, jag har ca 35 år kvar i arbetslivet om jag inte skulle få en storvinst på lotto:)
Sjuksköterskeyrket däremot innebär ju obekväm arbetstid, det är väl i alla fall vanligast om man jobbar på sjukhus? I dag är jag rädd för sprutor och blod så det är ju ngt jag måste övervinna om jag ska bli sjuksköterska men tror att det yrket skulle jag trivas mest med i längden.
Ni som är utbildade i dessa yrken i dag får gärna skriva några rader och berätta om varför just ni trivs så bra med ert yrke. Utbildningstiden verkar bara skilja på 0.5 år.
Tacksam för tips från en vilsen mamma.
/Esthelle