• esthelle

Sjuksköterska eller lärare?!?!

Hej på er!

Jag har i dag funderingar på att sätta mig i skolbänken inom 1-2 år (behöver innan dess plugga 4 ämnen på komvux för att få behörighet till dessa 2 inriktningar)
    Problemet är att jag inte till 100% vet vilken inrikting som är mest intressant för mig.
    Läraryrket (inriktning för barn i småskoleåldern) innebär ju mer ledighet än 5 veckor per år vilket är positivt när man har barn, det är väl dock inget höginkomstjobb men det är väl heller inte sjuksköterskeyrket.
    Min inkomst skulle nog skilja sig en hel del mot i dag efter byte av branch men pengar är ju trots allt "inte allt" eller hur, jag har ca 35 år kvar i arbetslivet om jag inte skulle få en storvinst på lotto:)
    Sjuksköterskeyrket däremot innebär ju obekväm arbetstid, det är väl i alla fall vanligast om man jobbar på sjukhus? I dag är jag rädd för sprutor och blod så det är ju ngt jag måste övervinna om jag ska bli sjuksköterska men tror att det yrket skulle jag trivas mest med i längden.

Ni som är utbildade i dessa yrken i dag får gärna skriva några rader och berätta om varför just ni trivs så bra med ert yrke. Utbildningstiden verkar bara skilja på 0.5 år.

Tacksam för tips från en vilsen mamma.
    /Esthelle

• Svar på tråden Sjuksköterska eller lärare?!?!
  • Soffen

Det är stor brist på sjuksköterskor, men inte på lärare. Jag hade valt sjuksköterska! Jag påbörjade lärarutbildningen för några år sedan men hoppade av efter 1 ½ år. Det var iofs gymnasielärare jag skulle bli. Nu är jag snart färdig socionom ist.

• Soffen

Ja just det ja. Att vara ämneslärare innebär massor av planeringsarbete på kvällar och helger. Åtminstone de första åren innan man har rutin på alltsammans. Att vara lärare i de yngre åldrarna kräver nog lite mindre ämnesplanering iofs. Anledningen till att jag bytte bana var för att jag tyckte att mitt lärararbete tog upp hela mitt liv. Jag ville ha tid med annat också ju.

• saua83

Känner igen mig i din situation, hade precis samma tankebanor som du hade när jag valde utbildning.
    Jag visste att jag skulle jobba med människor, vård eller skola då?! Efter mycket funderande och våndor så kom jag fram till att läraryrket var det jag ville och mina främsta argument för detta var extra ledigt på sommaren (dock ofta 45 h arbetsvecka...) och arbetstiderna (i skolan/förskolan jobbar man inga helger och i framtiden då jag förhoppningsvis får barn vill jag spendera mina helger med dem)...
    Lycka till i ditt val!
    //Sara

• saua83

Ett litet tillägg. Om man jobbar i skolan (småskoleåldern som du skrev...) så kan man ju råka på att behöva planera under helgen oxå, men planerar man sin tid väl så ska man inte behöva det... ;)

• Yrslan

Lärare Är själv inne på näst sista terminen. Efter 20 år inom vården är jag trött på att vara kvar på jobbet till 22 och sedan börja 7 nästa dag. Att alltid jobba helger och storhelger, röda dagr etc. Nu är det dagtid, sportlov, sommarlov ett helt annat liv med familjen.

• emmalisa

Som Soffen säger så är bland de sämsta utbildningarna att välja just nu lärautbildningen med inriktning grundskollärare för de senare åren + gymnasiet.

Jag är själv gymnasielärare och undervisar i svenska men undervisar också i karaktärsämnena på Barn och fritidsprogrammet. De flesta på elever på BF-programmet vill arbeta med barn i förkoleåldern och just nu spås de en lysamde framtid om de läser vidare till förskollärare, fritidspedagog och lågstadielärare efetrsom det är en enorm babyboom och det kommer hålla i sig ett par år till.

Kan du däremot tänka dig att bli yrkeslärare (tex bygg, el, fordon, BF, bild eller estet-lärare) på gymnasiet finns det hopp om jobb i framtiden. Jag trivs kanon med mitt jobb, men det är mycket planering och man "lever" rätt mycket med det även på helgerna eftersom man inte alltid hinner rätta klart i veckorna eller kanske måste skriva ihop ett prov inför kommande vecka. Däremot så flyter det på rutin när det gäller lektionplanering efter det första/andra året. Fördelen att arbeta med gymnasieelever är att man slipper alla samtal från föräldrar jämt och ständigt (framförallt helger) även om du som mentor i en klass ibland MÅSTE ha den kontakten om det inte fungerar av olika anledningar. Det var faktiskt det som jag tyckte var tröttsammast med yngre åldrar när jag jobbade på låg/mellanstadiet. Man hade aldrig någon fritid kändes det som då halva helgen kunde gå åt till samtal med föräldrar.

Lycka till!

• eisa

Som sjuksköterska måste man inte jobba helger heller, men okej, det är vanligast.

Svar på tråden Sjuksköterska eller lärare?!?!