• Skarpa

Främmande katt som kissar på vår bro

Vi har bott i vårt hus sedan förra sommaren, och det har alltid varit en hel del katter i närheten. Vi har aldrig haft några problem tidigare, även om våra kattjejer helst håller sig borta från de andra katterna.

Nu har en främmande katt börjat komma upp på vår bro och kissa så fort vi ställer något där, och det är ju grymt otrevligt! Vi är rätt säkra på vilken katt det är (har jagat bort den från bron förut, när det legat där och vilat), och vi är helt säkra på att det inte är någon av våra, då kissandet brukar ske när våra är inne (de är bara ute korta stunder). Vi vet dock inte vem som äger katten.

Någon som har förslag på hur vi kan lösa detta? Ska man kontakta kommunen, eller någon annan, eller vad ska man göra? Känns inte så kul att hänga ut kläder på torkvindan sen när det blir väder för det, eftersom den är rätt nära bron, och vi måste ju kunna ställa ut grejer utan att få dem nerpissade. Mattorna har jag inte vågat vädra alls på sistone, eftersom vi brukar hänga dem över broräcket.

Ooook!
  • Svar på tråden Främmande katt som kissar på vår bro
  • Mini Hopp

Köp en fågelatrapp och häng upp den ovanför där katten pissar. De flesta katter är rädda för större fåglar.

• Skarpa

Tack för tipset, men vill ju att våra egna katter ska kunna gå ut också :-/

Ooook!
  • vill vänta lite

Gå till en djurbutik och fråga efter "GET OFF - FY". Ser ut som en ketchupflaska, med gröna kristaller i. Sen pytsar du ut små kristaller på några ställen ute på bron. Fungerar till 100% för oss! Innan vi gjorde detta hade vi nytt kattkiss på bron flera gånger/vecka...

Sen vill jag ge ett tips till alla kattägare ("utekatter"). Gå runt i kvarteret och fråga om någon har sett just din katt uträtta sina behov på just dennes gård. Kanske dax att kastrera katten!? (Jag har iaf hört att kastrerade katter inte alls är lika benägna att kissa överallt, då detta är något de gör för att markera sina revir (gärna i närheten av hus där honkatter finns).

Tyvärr väldigt otrevligt med kattkiss och skit på tomten/i rabatten...

Hej hopp!

• Skarpa

Vill vänta lite: På vilket sätt funkar "Get off" då? Gör det bara att katterna inte vill kissa där, eller gör det att de håller sig borta från bron överhuvudtaget? Vill ju, som sagt, att våra egna katter ska kunna vara ute som de vill. Kan iofs se om vi kan släppa in och ut dem på annat vis, så de slipper gå på bron, men nog är det skönt om de kan gå vanliga vägen.

Ooook!
  • vill vänta lite

Katterna tycker inte om lukten, och håller sig borta pga denna.
    Dock tror jag ju inte att dina egna katter vägrar gå in/ut pga att de inte gillar lukten just på bron. Dem vill nog dock inte spendera någon längre tid där...
    Men det måste det vara värt, för kattkiss luktar ##¤%#"!!
    Jag har irriterat mig på lukten nu under vintern (flyttade in under vintern), och gissar att kattkiss luktar ännu värre när det är varmt ute....Så jag hoppas verkligen att GET OFF fortsätter fungera!
    Om du har småbarn ska du nog dock se till att de inte kommer åt kristallerna och tar sig ett smakprov...
    Vi funderar på om man kan hälla dem i en burk med hål i eller något liknande, så behöver man inte oroa sig att någon liten människa smakar på dem, eller att man trampar på dem och drar in dem i huset...

Lycka till!

• Skarpa

Vill vänta lite: ska definitivt kolla upp Get off, då! Ja, visst luktar det äckligt med kattpiss! Och lukten sätter sig ju i allt också, dessutom.

Ooook!
Svar på tråden Främmande katt som kissar på vår bro