• eire

Har ni oxå extraben i munnen?

Tandläkaren förklarade för mig sist att jag tydligen har en benbildning under tungan som går ut från käken i form av små "knoppar". Trodde att alla såg ut så.....Det kallas torus mandibularis. Vad är det bar för? Någon som oxå har dessa benbildningar+

• Svar på tråden Har ni oxå extraben i munnen?
  • Polysperma

japps jag har men har aldrig tänkt på det eller fått dom komenterade....

*Även den bästa mamma kan fela //nanne*
  • eisa

näe... men jag vet vad du menar

• Lioness

Är det som två stora knölar på respektive sida om tungan? Då har jag det åxå, dock aldrig tänkt på det.
    Var det du eller läkaren som såg dom?

Lioness

• Edisa

Jag har på ena sidan! Trodde det var tandroten...

• citronella

Jag har också det men de går att flytta på med tungan är de ben då?

• Lioness

Fanns massor av information om man googlade men nästan bara på engelska! Här är lite som jag hittat:

Information på engelska + bild:
    en.wikipedia.org/wiki/Torus_mandibularis

En till bild:
    images.google.se/imgres&imgrefurl=www.ne.jp/asahi/fumi/dental/symptom/torus.html&h=180&w=264&sz=11&hl=sv&start=7&tbnid=zgVGfBWKmfkHCM:&tbnh=76&tbnw=112&prev=/images%3Fq%3Dtorus%2Bmandibularis%26svnum%3D10%26hl%3Dsv%26sa%3DN

------------------------

Jag har två förändringar under tungan. Vad kan det vara?
    Fråga

Jag har två utfyllningar i min underkäke precis nedanför tänderna. De sitter i tandköttet, under tungan. De är lika stora, sitter mittemot varann,och värker inte eller ger några problem. De har i alla fall funnits där i åtta månader vad jag vet. Vad kan det vara?
    Svar

Detta som du beskriver är vanligt förekommande och helt ofarligt. Vanligen är det också som i ditt fall att de här utfyllningarna inte orsakar några problem. Anledningen är att själva käkbenet har en tendens att bli förtjockat just på dessa ställen. Med medicinsk terminologi benämns det "torus mandibularis".

Svar på tråden Har ni oxå extraben i munnen?