• m3ssy

Kostnad för kylarbyte?

Har en Peugeot 307 SW där kylaren har börjat läcka vatten.
    Funderar lite på vad kostnaden kan bli ungefär för att byta kylaren på verkstad alternativt hur svårt det är att byta en kylare själv? Nån som har nån aning?

• Svar på tråden Kostnad för kylarbyte?
  • K J N

Är du säker på att det är kylaren som läcker..?

Du kan ha läckage ifrån en slang eller ifrån vattenpumpen.

Att byta en kylare är relativt enkelt om bilen är vettigt konstruerad med rimligt svängrum runt kylaren.

Det KAN dock vara enormt bökigt om bilen är trång och man måste demontera en massa andra saker för att kunna komma åt.

Vissa bilar kan ha A/C anläggningen ihopbyggd med motorkylaren och då ska man inte meka med det hela själv om man inte vet exakt vad man gör, detta då kylarmediumet till A/C inte är hälsosamt att komma i kontakt med.

Jag har en Cheva Pickup med enorma utrymmen runt kylet så när jag bytte det så var det hur enkelt som helst, det tog ungefär en kvart och min egen mamma skulle kunna ha gjort det.

Köpte ett begagnat kyl för 800 kr på Bildelsbasen och bytet gick som sagt väldigt smidigt.

Man tömmer ur kylarvätskan i en hink, sedan skruvar man loss slangarna (en in, en ut) o slutligen så satt kylarens ram med 5 skruvar i själva bilen.

Därefter ur med trasig kylare och in med rätt kylare, elfläkten till kylet skippade jag då motorn är diesel (misstänker att kylaren jag köpte egentligen var till en bensindriven personbil eller VAN - den såg lite annorlunda ut).

Sedan var det bara att skruva fast slangarna o fylla på ny kylarvätska.

Svar på tråden Kostnad för kylarbyte?