• MajaMaria79

Nedsatt hörsel vid öroninflammation

Hej
    Hjälp mig nu!
    Min sambo har fått öroninflammation. En rejäl sådan på båda öronen.
    I och med detta så hör han i princip ingenting. Finns det någon som har erfarenhet av detta och hur lång tid det tar tills hörseln kommer tillbaka.
    Han har ätit penicillin i 10 dagar nu, och trumhinnorna har spruckit på bägge öronen.

Han lider väldigt utav detta och jag börjar bli trött i halsen. Finns det någon man kan göra för att skynda på det hela?

Snälla, lite goda råd och erfarenheter nu.

• Svar på tråden Nedsatt hörsel vid öroninflammation
  • Wind Up Toy

Oj har inge råd att ge för att skynda på har åxå haft öroninflammation nyss (pluss hörselgångs inflammation) min pencilin kur tog slut för en vecka sedan men jag hör fortfarande ingenting å är inte riktigt bra än... men jag hade tur å fick bara på ena örat

usch stackarn låter inge kul det där tyc ker ni ska ringa tillbaka till VC å höra med dom

annars e det bara att ta fram papper å penna eller gå en snabbkurs i teckenspråk! (´nä nu var jag elak)

hoppas samobon din blir bra snart!

• Tåfslan å Vifslans mamma

Har bara erfarenheter av mitt barn som hade öroninflammation i princip hela sitt första levnadsår. Efter alla infl, och trumhinnesprickningar + 2 operationer så är hon mycke bättre,men de en sak hon kommer att få dras med hela livet...just det,dålig hörsel! Alla hörseltest klarar hon,men hon har "fördröjd" hörsel!Det blev problem med detta på dagis,eftersom personalen trodde att hon inte VILLE höra!Men efter alla undersökningar så är nu alla införstådda med att hon HÖR,men att det tar ett tag!Men nog tror jag din man blir helt återställd,han har väl bara haft det 1 gång?Vissa saker måste bara få ha sin tid....Däremot får du kurera din hals...

• MajaMaria79

Tack, ja jag får nog snart göra det ;)

Värst är nog förstås att han inte hör barnen, det är han mest ledsen för. Att han inte hör mig är kanske skönt ;)

På VC sa de att det kan ta 3 mån innan det är helt läkt, men vi hoppas att det inte tar 3 månader innan han hör igen. Det blir ju lite jobbigt att arbeta då.

Det var därför vi hoppades på lite råd och erfarenheter från er kloka FL medlemmar.

• Tygtiiger

Använder han nässprej?
    När man har öroninflammation samlas det mycket var bakom trumhinnorna (det är därför de spricker - trycket blir för stort) och när bakterierna har dött blir det oftast vätska kvar som gör en lomhörd (på engelska kallas det glue ear - klisteröra ). Nässprej hjälper till att öppna upp kanalen mellan mellanörat och svalget och då tömmer sig vätskan fortare.

Det kan möjligen hjälpa, liksom att tryckutjämna ofta.

• madeleine82

har tyvärr inga råd men mina trumhinnor sprack oxå när jag hade öron inflammation och tyvärr har jag lite problem med hörseln idag,den bara försvinner ibland och de tjuter osv,hoppas han slipper det

Svar på tråden Nedsatt hörsel vid öroninflammation