• maja piraya

pirr i benen och i händerna

Hejsan, jag är i v.38 och har de senaste veckorna haft "pirr i benen" speciellt på kvällarna och nätterna. Det är fruktansvärt jobbigt och går inte sova när det sätter igång. I natt vaknade jag av att jag hade samma pirr som vanligt fast nu var det även i händerna, jag gick runt runt i huset och höll på att bli tokig, gick inte ligga och inte sitta. Kan inte vara stilla utan måste röra mig hela tiden för att inte bli galen!

Är det någon som vet vad detta är och vad man kan göra åt det?

• Svar på tråden pirr i benen och i händerna
  • AnnaFreja

Jag tror att det kan vara vattenansamlingen i kroppen som kan ge en pirrande känsla.

• Pyris

Restless legs kanske.

"Restless legs är ett vanligt tillstånd som yttrar sig som en obehagskänsla och oro i underbenen. Besvären beskrivs ofta som "myrkrypningar" eller som att det suger eller spänner inne i benen. Detta ger en ytterst obehaglig oro i benen så att det inte går att hålla dessa still.
    Symtomen uppstår oftast vid vila och lindras av att man rör på benen. Känslan av obehag sitter vanligtvis djupt inne i benen, någonstans mellan knäna och fotlederna. Besvären förekommer dock ibland även i lår, fötter och armar.
    I vissa fall uppträder även värk och smärta i samband med Restless legs."

Har hört att man kan få det av graviditet. Extra tillskott av magnesium kan hjälpa.

• MoaMajken
    Är det inte sånt där karpateltunnel-syndrom (eller hur det stavas....) ??
    Man samlar på sig vätska och så....

Man ska nog försöka ligga med fötterna högt (typ pallra upp med kudde eller så). Jag är i V31 o min BM sa att jag skulle försöka ligga med händerna/armarna högt men hur lätt är det ?
  • MoaMajken
    Besvärligt men sällan farligt

Karpaltunnelsyndrom är ett vanligt besvär som drabbar fler kvinnor än män. Medelålders personer drabbas oftare än både yngre och äldre.

Det vanligaste symtomet vid karpaltunnelsyndrom är att man känner domningar och stickningar i händerna, framför allt på nätterna. Det är inte ovanligt att man vaknar på grund av besvären och får lov att skaka liv i handen, som känns helt avsomnad. Besvären kan kännas obehagliga men är sällan farliga.

Stavade lite fel... KARPAL hette det visst

• Pazzt

Jag tror på myrkrypningar!!!! Jag ahr det och det är så störande=( Fick det i vecka 36 och har hållt på sen dess..jätte svårt att somna pga detta...men somnar ändå efter utmattning till slut...Usch, det är så jobbigt!

• Egensinnig

Låter som typisk RLS. (har d själv)Förvärras av järnbrist vilket många av oss har nu på slutet.
    Värme el kyla kan hjälpa. Själv smörjer jag in mina ben med liniment och då "luras" liksom kroppen o känner linimentet mer än krypningarna.
    Det där med att man måste röra på sig o blir tokig annars är väldigt karakteristiskt.

• MiaFia80

Tror med på Karpaltunnelsyndrom. Hade det samma när jag var gravid o beror på vattensamling i kroppen. Tyvärr går det inte göra annat än att försöka ligga högt med benen. Jag fick även ngr skenor till armarna men tyckte inte det hjälpte. Mitt försvann med förlossningen. Det mesta iaf, har lite i händerna kvar men inte alls mkt.

• maja piraya

Ja, det beror nog på att jag har samlat vatten i fötter och händer såhär i slutet av graviditeten. Är tokjobbigt men det är ju inte så länge kvar till förlossning nu så det är väl bara att hålla ut!! Tack för svaren

• myliten

jag har också domningar/stickningar/myrkrypningar, i benen och i armarna. Symtomen i armarna verkar i mitt fall beror på muskelspänningar i axlar och skuldror ...

• Sommar mamma

Ni pratar ju om mig... Pirr i benen så att man blir tokig. Väntar liten till sommaren och hade samma pirr i benen med Axel. Vansinnigt jobbigt! Skönt att höra vad det kan vara

• Malven

Som PYRIS skrev - ta extra magnesium, det har hjälpt mig!! Det tog några dagar, sedan har det hållit sig borta - peppar, peppar;)
    BM rekommenderade detta, finns på apoteket bla.!! Lycka till!!!!!

• Malven

Alltså OM det är Restless Legs det handlar om, vilket är VÄLDIGT vanligt under graviditeten....

• rockmind

Är också i vecka 38 och kan känna likadant, särskilt om jag suttit still en längre stund... Tycker att lite benmassage hjälper, d.v.s. att min sambo masserar underbenen.

• MoaMajken

Bra tips med magnesium ! Inte hört talas om det... jag är ju i V31, som sagt, känns ju tokjobbigt att ha detta tiden ut

Svar på tråden pirr i benen och i händerna