• Maggan86

Hur många grader i badvattnet???

Nu blev jag ganska förvirrad här. har alltid hört att vattnet man badar sin bebis i ska vara 37grader (kroppstemperatur) nu har jag köpt en ny badtermomter, (för barn) där står det att vattnet ska vara 35grader, två grader skiljer ju sig ganska mkt ändå när det gäller badvatten. så hur ska det vara??
    tösa är 6mån.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-03-17 18:53:34:
    haha jag måste blivit knäpp, hon är inte 6mån utan 5, det spelar ingen roll. men jag rättar mig själv ändå=)

• Svar på tråden Hur många grader i badvattnet???
  • memlis

Jag har läst att det ska vara mellan 35-37 grader men jag tycker 35 grader verkar lite kallt.

• annikaloppan

Ja, 35 grader är väldigt kallt, + att man får byta vatten väldigt snabbt igen, för att det blir för kallt.

◊ William 05.10.15 ◊
  • Xara

Med första barnet funderade jag oxå över det och diskuterade med min BVC-tant vad som gällde. Men hon sade att "rätt" temperatur, det var den som du själv tyckte kändes lagom varmt & skönt när du stoppade ner HELA DIN UNDERARM (glöm gamla husknep om att doppa nariga och okänsliga armbådar i vattnet ) i vattnet och plaskade runt. Om det sedan var 36,2 eller 37,3 hade ingen som helst betydelse...

• Maggan86

ja det tar ju inte lång tid för vattnet att bli kallare, märkligt att dom rek 35grader.

• niiile

Hma.. Esias skulle aldrig gå med på 35 grader hemma i badkaret! Han gallskriker - vi badar nog TOK för varmt enligt många :)

Lyssna på bebisen och prova dig fram, lämpligast är väl att börja kring 35-37 grader och passar det inte damen.. höj :)

• RockNRollMamma

vi badar våran son i 37 grader men han e snart 2 nånaader

• Martina 76

Det är väl mest när de är nyfödda som det är viktigt med temperaturen? I och med att de har svårt att reglera kroppstemperaturen själva då. När man är på babysim är det snarare 32-33 grader i vattnet och det går ju finfint!

• Neko

Vi har lite varmare än 37 för när vi hade 37 så frös han i vattnet, så nu har vi några grader varmare :)

• Irish

Kom hem ifrån bb med lillan i onsdags och de sa där att vi skulle bada henne i 37 grader varmt vatten, rumstempererat. Använd fingertopparna när du känner, det ska vara ljumet. Om man känner med armbågen så känns det kallare.

• Kålrot

Har aldrig använt en termometer...
    Stoppar i handleden istället, när vattnet "inte känns" är det lagom. (Som när man bakar bullar och bröd ungeför)

• Xara

Irish: Rumstempererat, 37 grader ! Ni har det varmt hemma hos er, ni!

Svar på tråden Hur många grader i badvattnet???