• brunkulla

Ej riktiga barn???

Hej!
    Har lyckats bli gravid genom IVF och väntar nu tvillingar. Jag kan förstå att många kan och vet lite om IVF om man själv inte varit inblandad i det eller har någon nära bekant som varit det. Förvånas ändå över att folk kan släppa sådana urdumma kommentarer... tex
    -åh jag känner några som fick ett riktigt barn efter det att de gjort ivf.

Orkar inte ens svara dem, förstår att de inte menar illa men det känns inte så kul. Vad då riktiga - skulle det då vara låtsas bebbar jag har i magen nu

Kunde vara intressant att höra om fler än jag fått dumma kommentarer.

• Svar på tråden Ej riktiga barn???
  • Mirakel händer

GRATTIS!!!

Vi har inte lyckats än. Har ett misslyckat IVF/ICSI med donerade spermier.

Men Visst har/får man konstiga komentarer, fastm na har försökt förklara för de närmaste.
    - Blir deterat barn?
    - Vem står som pappa på pappret?

Längtar...
  • Sanna73

Mycket måste man höra.

Grattis till twinsen

• annhan

"RIKTIGT BARN"? Ja, mycket ska man höra innan öronen trillar av..

DUBBELT GRATTIS till tvillingarna får jag säga!

• Rowanda

Ja, grattis till DINA barn!!!

• Norrbagge

jag vill bara (också) GRATTA till dina barn!

• morzan4

Säger bara ett stort GRATTIS till era små RIKTIGA tvillingar i magen!
    Man undrar ju hur vissa människor tänker när man hör såna saker.
    Hörde en gång en morfar som sa att det varit roligare om hans dotter och måg fått ett eget barn istället för det barn de adopterat. När han sa det så stod tjejen (den adopterade dotterdottern) bredvid och såg sååå ledsen ut... Hon var säkert i 12-årsåldern då. Har aldrig kunnat med den farbrorn sen dess.
    Så vansinnigt hjärtlöst sagt!
    Lika mycket "eget" barn som det barn man adopterat är väl barn "riktiga" som föds via IVF! Så var bara glad över era barn, strunta i oförståndiga kommentarer som jag förstår är jättesårande och planera för ett liv med dubbelt så mycket av allt- dubbelt upp av kärlek och lycka, hur låter det?
    Av hela mitt hjärta- GRATTIS och LYCKA TILL med ert liv med era barn! Kram!

• sommarvännen

STORT GRATTIS TILL DINA OCH DIN MANS BARN!!!!

Försök strunta i vad folk säger. Vanligt folkvett är tyvärr inte så vanligt alltid.

• dallas

Äsch, folk fattar ju inte- tydligen..
    Har fått höra att "bara" man har riktigt BRA sex så blir det barn- jaha, så jag och min sambo har TYDLIGEN aldrig haft "bra" sex... HA, ett stort skämt, vad heter det sen då ifall vi lyckas; Barn, fast ej lyckade?? Nä, vissa fattar inte helt enkelt..

Kram

• Rapunzella

Att det inte skulle vara "riktiga" barn är ju en ganska tokig kommentar. Vi har också fått konstiga kommentarer, till min man tex "men är DU pappan?! ".

Fast vi har aldrig tolkat det som att folk är dumma eller elaka, utan för oss har det mer varit ett uppvaknande. För oss är det så självklart att alla vet vad IVF är, men sådana kommentarer får mig att förstå att det nog är många som inte har en aning om vad det egentligen innebär. Så nu för tiden tar vi inte för givet att folk vet vad IVF är, utan vi förklara alltihop i en kortare version. Då slipper man många konstiga kommentarer och människor omkring oss förstår vad det verkligen är, istället för att gå omkring med en felaktig fantasibild.

• brunkulla

Kul att få läsa era svar... tack för grattulationerna!

Hampelina
    Jag tror också på information, skulle önska att IVF eller överhuvudtaget svårigheter med att få barn uppmärksammades mer i media. Jag kunde själv jättelite innan vi "kom in i svängen" och förstod inte hur vanligt det är. För oss har det varit självklart att prata öppet om det men det har jag nu förstått att det verkligen inte är för alla. Man måste ju göra det som känns rätt för en själv. Tror ändå att det skulle underlätta om det pratades oftare i media om det...

• Engla75

Grattis till tvillingarna i magen! Skrattande Sattes det tillbaka två ägg? Fick tips om att det skulle finnas en bilaga eller liknande till dagens Aftonbladet som handlar om IVF.

• Engla75

Hittade svaret på min fråga i din pres. nu!

• zenna

Finns det orikitga barn?
    Vissa måste bara få ur sig en massa skit

Grattis till er iaf

• tjej mamman

Jag tror inte att det sägs av elakhet.Det är folks okunskap angående ivf det handlar om,då är det ju bättre att dom frågar än att dom går och tror en massa konstigheter bakom er rygg.

• Gibiesmamma

e de andra gjorda av plast eller?

ibland blir man fundersam över vad folk kläcker ur sej!

Får också frågan ibland om hur jag kunnat få ett mörkt barn, är det ditt eget??
    -ja...
    -men hur??
    (tja, ja hade lite nice time med hans afrikanska pappa, men det kanske var för avancerat...)

Gibie du är min favorit!!!
  • Virriga V

Jösses
    Vad ska de då säga om min(om allt går vägen) som har legat i frysen i 11 månader..

Svar på tråden Ej riktiga barn???