• Mamma och Mor

När gå över till nästa blöjstorlek?

Blöjor är en riktig djungel!
    Först ska man hitta ett märke som fungerar skapligt, sedan när barnet växer måste storleken ändras, och det är här min fråga kommer:
    Hur ska man veta när det är "läge" att byta storlek? Efter barnets storlek eller efter åldern?
    Min dotter är rätt slank i kroppen, så kilomässigt hamnar hon mitt i spannet 3-6 kilo när det gäller Libero och Pampers. Problemet är dock att jag ofta tycker det blir läckage fastän blöjan är fastsatt efter konstens alla regler. Funderar på att prova blöjorna i storleksspannet 4-7 kilo, men blir de kanske för stora då dottern väger strax under 5 kilo?
    När passar blöjorna i storlek 4-7 kilo bäst?

Hjälp!Flört

• Svar på tråden När gå över till nästa blöjstorlek?
  • Berith69

Testa och byta till större storlek. Blöjtillverkarna själva brukar rekommendera att man går upp innan vikten når den övre gränsen. Förmodligen kommer blöjorna att se jättestora ut till en början, men det går över...:)

• Mamma och Mor

Berith69: Ja, det lär väl se ut som om hela dottern blir inslagen i blöjan Flört 
    Det är kanske dags för oss att gå upp en storlek i så fall.

• A o E

Om blöjan läcker ska du gå upp en storlek. Allra helst ska barnet ligga mitt i spannet på vikten, men det är lite svårt på de första storlekarna. Där är det väldigt olika från barn till barn har jag förstått.

• Rulltrappa

äsch, min son har haft 8-kilosblöjor sen han vägde 6 kg. om nuvarande storlek inte är bra finns det ju inte så mycket att göra än att testa en ny storlek.

• Mysfamiljen

Det är bara att testa sig fram. Vi har kört med Pampers och jag tycker dom är bäst utan tvekan. Sköna i sidorna och inte lika kompakta som de andra. Vi har nästan alltid haft större blöjjor än vad det står i kg på paketet, så gå upp en storlek tycker jag att du ska göra.

• Dreamsmiley

Vi har två blöjbarn här hemma.
    En på 2 år och sen lilla Jacob på 8 månader. Jacob har alltid fått ha för stora blöjar för vi har kört samma storlek till dom. Kändes smidigast såför då slapp vi köpa två olika. Flickan på 2 år väger runt 10-11 kg.. och Jacob runt 7-8 nu men vi har köpt från 7-18 kg på våra blöjor och det har fungerat utmärkt för båda två.
    Tycker mycket bättre om lite för stora blöjor.

• Mamma och Mor

Okej, verkar onekligen som om det kan fungera med större storlek fastän hon är långt ifrån mitt i viktspannet. Nästa blöjpaket som inhandlas blir av storleken större.

Svar på tråden När gå över till nästa blöjstorlek?