• A C R

Förslag på nyttig fika önskas

Vissa helger har vi full kalabalik här i huset med fikagäster som kommer och går. Det blir sockerchock för både oss och barnen för jag tycker att det är så svårt att komma på något att bjuda på som är både gott till kaffet och inte innehåller massa socker. Så nu undrar jag om det är någon här som har tips på vad man kan bjuda sina gäster på till kaffet som inte är frukt och inte innehåller massor av socker/sötningsmedel.

• Svar på tråden Förslag på nyttig fika önskas
  • Lillbubba

Gör småsnittar med ngn god skinka på och grönsaker eller kanske keso och groddar.... Ja ja, jag vet, men det är godare än vad man tror

• AnnaK

Smala chokladbollar

Ingredienser
    4 port
    1 dl Kesella
    4 msk strösocker
    1 tsk vaniljsocker
    11/2 msk kakao
    2 krm salt
    3 dl havregryn
    ca 2 msk mjölk
    ev 1-2 tsk konjak

Garnering:
    2 msk kokosflingor
    Gör så här
    Blanda ihop alla ingredienser och forma till ca 20 bollar. Rulla dem i kokos. Förvara i kylen.

• Dino78

After eight? Mörk choklad är väl inte lika onyttig?

DIF i själ och hjärta
  • Cill

Det är väl jättetrevligt att bli bjuden på hembakat bröd med lite olika pålägg. Scones är ju enkelt.

• AnnaK

Barnens favoritfruktsallad

Ingredienser
    4 port
    300 g melon
    2 päron
    2 plommon
    1 äpple
    1 banan
    5 torkade aprikoser
    Till servering:
    250 g Keso cottage cheese, naturell
    6 lätt krossade pepparkakor
    flytande honung
    Gör så här
    Skala, kärna ur och skär melonen i bitar. Kärna ur päron, plommon och äpple och skär dem i bitar. Skala bananen och skär den och aprikoserna i skivor. Blanda frukten och servera med cottage cheese, pepparkakskross och honung. Tips! Toppa gärna med pumpa- eller solroskärnor.

• AnnaK

Citronjelly med mango 2 port

--------------------------------------------------------------------------------

Rivet skal och saft från 2 citroner
    1 dl osötad grapefruktjuice
    2 msk havtorns eller apelsinjuice
    1 tsk akaciahonung
    1/2 förpackning gelatinpulver
    1 mango

Värm sakta upp allt utom gelatinpulvret och mangon i en kastrull.

Blanda under tiden gelatinpulvret med 3 msk vatten och låt dra i 10 min.
    Tillsätt sedan under omrörning blandningen i den varma men ej kokande frukt och honungsblandningen. rör om så att gelatinet löser sig ordentligt.

Låt svalna ett tag innan den hälls upp i två glas(skålar).
    Ställt in i kylskåpet i ca 3 tim så attdet stelnar.

Skala och tärna mangon strax före serveringen.
    Garnera jellyn med mangobitarna.

ca 80 kcal/335kJ per port
    Fett 0 g
    Kolhydrater 12 g
    Protein 3 g

• bellies

chokladbollarna lät intressant, blir dom goda!

• bellies

chokladbollarna lät intressant, blir dom goda!

• A C R

Jag skall testa dem imorgon!!! Idag körde vi på "snittipset" och det var faktiskt jätteuppskattat av familjen som kom och hälsade på oss.

• hille2

Superenkelt och inte alls påhittigt... Men om man inte orkar förbereda så mycket är gott färskt bröd med smidiga pålägg typ god ost och skinka inte så dumt. Lite paprika, gurka etc (väldigt nyskapande jag vet:)) ger det hela lite färg och åtminstone hos oss lite omväxling! Lite druvor till är inte heller fel.

Svar på tråden Förslag på nyttig fika önskas