Är syrenhäck bra som häck runt tomten?
Eller är den jätteful vid vissa årstider? Blir den hög och tät?
Om den inte passar att ha vad kan man ha då? Vill ha en romantisk och gammaldags stil.
Eller är den jätteful vid vissa årstider? Blir den hög och tät?
Om den inte passar att ha vad kan man ha då? Vill ha en romantisk och gammaldags stil.
ja det passar! men den blommar ju bara en viss tid. "alla" häckar blir väl fula nån årstid-kanske inte nån med smågranar eller enar?
men hur romantiskt är det? .
Jag drömmer oxå om en vacker syrénhäck men var medveten om att det tar låååång tid innan den blir sådär ljuvlig och blommande. Vill man ha det totala insynsskyddet är det enbart barrträd som hjälper...tyvärr...
Grannen har en jättefin syrenhäck som är hög och tät. Jag är lite avis faktiskt. Hur lång tid tar det för en syrenhäck att bli hög? Hur många år?
Alla häckar som har blad är väl lite tråkiga på vintern, men syren tycker jag är helt klart vackrast. Gäller bara att klippa den så att den blir hög och gles. Tar ju några år för den att bli hög, men så är det väl med de flesta olika häck-varianter...
ok, tack för svaren! Men går det att köpa en häck som redan är lite uppvuxen?
Syre´nplantor kan du köpa som är ca 150cm höga. Det ska jag själv göra när vi ska börja på våran trädgård, förhoppningsvis sommaren-08!
Är det nån här som vet ungefär vad en planta kostar och hur tätt ska de planteras?
....jag hade syrener som jag tog bort för att det kom sk rotskott tamefan överallt där jag inta ville ha syrener i gräset.
Silverkatten06: kolla på hortogreen.se - vi funderar på att köpa häck därifrån (dock liguster). Dom har ganska bra priser.
sorry - hortogreen.com är det!
Kolla under "beställ produkter"!
när kan man plantera? Alltså vilken månad?
Cotton Candy - Tack för länken! Det var billigare än jag trodde
Undrar som Nirak83 - när ska man plantera?
Vi ringde och pratade med dom på Hortogreen och frågade när vi kunde plantera liguster (vi bor i Stockholmsområdet). Vi fick som svar att från mitten av april gick det bra.
Mitt tips är att ringa och fråga! Dom var jätte trevliga och hjälpsamma när vi pratade med dom. (sen behöver man ju inte handla därifrån om man hittar bättre priser någon annan stans!)
Tänk på att syrener blommar på fjolårsskotten så klipper du den är det svårt att få den att blomma.
Får den växa naturligt är den fin, men den tar ju en del plats.
Ohhh... tänk på doften när häcken blommar!!!! mmmm
Och som Kålrot nämnde: tänk på att den tar mycket plats!!!
Lycka till!
Funderar själv på en syrénberså!!
Jag behöver ha en häck ca 2 m hög då vi har dagisgård där våra barn går, precis bakom vår uteplats, ca 5 m. bakom. Vilken rekommenderar ni då? Vilka växer så höga, och snabbt?
mina föräldrar har en helt sjuvlig syrén häck ca 3 meter hög & jätte tät ca 70 cm bred. när det har blad är det omöjligt att se igenom.
Dom klippte den för ungefär tre år sen då så att den var en meter nu är den uppe på tre meter igen.
Nån skrev att det blir rotskott överallt.. dom är perfekta att ta när man ska plantera ny häck. Så kolla om nån vänlig själ kan låta bli att klippa gräset just där skotten är så blir din häck ännu billigare! Så gjorde brorsan för två år sen & den häcken har tagit sig bra.
Jag älskar syrenhäckar men har en sambo som itne har samma åsikt... så vi ska plantera nån annan häck. Snöbollsbuske lutar det åt just nu.
Marres killar: liguster växer mycket snabbt! Och ger en helt tät häck.