• Erik

Antibiotika+amning=mindre mjölk? Vad göra?

Var tvungen att börja äta en antibiotikakur p.g.a bröstinflammation i fredags. Vaknade med hög feber och huvudvärk och ont i vänstra bröstet. I dag är jag feberfri. Problemet är att min mjölk ser ut att ha blivit mindre. Sonen ville ligga hela tiden vid bröstet i natt men blev aldrig nöjd och sov bara kortare stunder. I morse gav jag ersättning och han slukade 50 ml strax efter att han ätit från båda brösten. Vad skall jag göra? Sluta med kuren eller? Vill inte sluta amma än....

• Svar på tråden Antibiotika+amning=mindre mjölk? Vad göra?
  • Mamma och Mor

Jag tror nog snarare att det är inflammationen som tillfälligtvis minskat mjölkproduktionen för dig.
    jag fick en rejäl mjölkstockning som blev en inflammation och märkte snabbt att mjölkmängden minskade drastiskt. Fick veta att minskad mjölkmängd är vanlig när man haft rejäl mjölkstockning/inflammation i bröstet.
    Ät du färdigt kuren, annars riskerar du att problemen återkommer. Sedan är det det mindre trevliga rådet som hjälper bäst; nämligen att intensivamma ett tag för att successivt öka upp mjölkproduktionen.
    För mig tog det nog närmare 5 veckor efter inflammationen gett med sig innan mjölkmängden kom igång på allvar igen.

• Erik

Barbone: Oj, låter som jag har en jobbig tid framför mig! Så jag skall inte ge ersättning när jag märker att han inte blir nöjd efter att ha ätit och ätit från mina bröst? Märker också att det är som om det skulle komma mindre mjölk ur det bröst inflammationen satt. Vill ju inte att han skall vara hungrig :(

• Mamma och Mor

Så länge inte din son är jättemissnöjd eller minskar i vikt så behöver du inte börja med ersättning. Amma ena bröstet, erbjud sedan det andra bröstet om han inte är nöjd efter att ha tömt ett bröst. Kom ihåg att amma ofta, helst inte mer än max 2,5 timmar mellan amningarna. Det är jättejobbigt att intensivamma, så har du möjlighet att få lite extra hjälp av sambo/make eller någon annan så underlättar det massor (exempelvis hjälp med matlagning etc).
    Vill du ge ersättning så amma först och ge lite ersättning på sked eller kopp. Dock är det lätt att man stör förhållandet efterfrågan-produktion om man blandar in ersättning i större mängder. Barnet blir ju nöjd och suger då inte så ofta, och har man otur så kommer produktionen då inte riktigt upp till den mängd barnet behöver.
    Jag var tvungen att ge ersättning pga min inflammation, men då ammade jag först och gav kanske max 20 ml efter amningen. Någon vecka senare kunde jag ta bort ersättningen helt och ammade bägge brösten istället.
    Använd helst inte flaska om du ger ersättning då det är lättare att äta ur flaskan samt kräver en annan sugteknik än när barnet äter från bröstet. En del barn blir "sugförvirrade" och får ett sämre tag vid amningen, alternativt blir bekvämt av sig om inte vill jobba för maten, vilket amningen ju kräver av barnet.

Lycka till!  Det kommer nog att vara tufft ett tag men orkar/vill du kämpa så har du stora chanser att få igång amningen på helfart igen. Om det ändå inte kommer igång så finns ju ersättning.

• Erik

Barbone: Han är van att äta ur flaska redan... Maken har varit tvungen att ge ersättning bl.a. då jag var med äldre sonen till läkare osv. Men han verkar inte ha några som helst problem att skifta mellan flaskan och bröstet.

• Erik

OK! Då skall jag försöka låta bli att ge ersättning helt och bara amma och tro på mig själv och mina bröst! :)

• Mamma och Mor

Erik: visst finns det barn som klarar av att kombinera amning med flaskmatning. Jag nämnde det bara då inte alla barn klarar det. Min dotter kunde inte kombinera flaska med amning förrän hon var närmare tre månader gammal. Innan dess blev hon jättearg på bröstet när hon gången före fått flaskan, då maten inte kom lika lätt.
    Amma på och lita på att du fixar det. Kom ihåg att dricka mycket vätska så att mjölken kan bildas. Vill du vara säker på att mjölken räcker till så väg sonen en gång/vecka.

• Mamma och Mor

Tillägg: jag är ingen expert på det här med amning, utan talar bara av erfarenhet kring hur det varit för mig :)

• Veladis

Jag fick "barnsängsfeber" efter att min dotter föddes -03. Jag låg inlagd i tre dygn med antibiotikadropp. Sköterskorna frågade mig om jag ville fortsätta amma (dottern var ju med på sjukhuset, hon var bara en vecka gammal) och eftesom jag ville det fick jag låna en elektrisk pump att ha på rummet, och sedan ta med mig hem. Jag var så dålig att jag inte orkade hålla dottern, så först pumpade jag för att min sambo skulle kunna mata henne med flaska (han var också med de första dygnen), och sedan för att öka produktionen. i och med infektionen minskade mjölken, mycket pga att vätskebrist det första dygnet tror jag... men pumpen hjälpe mig. Utan den hade jag inte kunnat fortsätta amma, tror jag.

• Veladis

Kan tillägga att dottern fixade växlingen mellan flaska och bröst galant. Hon tog flaskan utan knot, men blev glad när hon fick tillbaka "sina tuttar"

• Veladis

...och tack vare pumpen behövde jag inte ge en droppe ersättning!
    (OBS! inget fel på ersättning, jag är bara glad att jag slapp köpa hem det, för mig är det dyrt, krångligt och kladdigt...)

• Mamma och Mor

Pump kan vara en bra idé för en del. Dock finns det kvinnor vars bröst inte "släpper ifrån" sig mjölken vid pumpning/handmjölkning. Viktigt att veta att det man pumpar ur inte alls behöver motsvara den mängd mjölk som finns - då barnet är mycket effektivare på att få ut mjölken än en pump är.

• Veladis

Barbone: Min elektriska värstinpump modell ko-mjölkningsmaskin var bra mycket effektivare än en veckogammal bebis, måste jag säga...

• Mamma och Mor

Veladis: för mig fungerade inte de elektriska pumparna alls. Det enda som hände var att bröstvårtorna blev blålila *ont!* Min lilla "sugfisk" till dotter slog alla pumparna med råge Flört  Hade den variant som BB och bvc brukar hyra ut.

Det som fungerat hjälpligt är Avent Isis och att handmjölka - men dottern är och förblir den som bäst kan tömma "mjölkbaren" :)

Svar på tråden Antibiotika+amning=mindre mjölk? Vad göra?