Så länge inte din son är jättemissnöjd eller minskar i vikt så behöver du inte börja med ersättning. Amma ena bröstet, erbjud sedan det andra bröstet om han inte är nöjd efter att ha tömt ett bröst. Kom ihåg att amma ofta, helst inte mer än max 2,5 timmar mellan amningarna. Det är jättejobbigt att intensivamma, så har du möjlighet att få lite extra hjälp av sambo/make eller någon annan så underlättar det massor (exempelvis hjälp med matlagning etc).
Vill du ge ersättning så amma först och ge lite ersättning på sked eller kopp. Dock är det lätt att man stör förhållandet efterfrågan-produktion om man blandar in ersättning i större mängder. Barnet blir ju nöjd och suger då inte så ofta, och har man otur så kommer produktionen då inte riktigt upp till den mängd barnet behöver.
Jag var tvungen att ge ersättning pga min inflammation, men då ammade jag först och gav kanske max 20 ml efter amningen. Någon vecka senare kunde jag ta bort ersättningen helt och ammade bägge brösten istället.
Använd helst inte flaska om du ger ersättning då det är lättare att äta ur flaskan samt kräver en annan sugteknik än när barnet äter från bröstet. En del barn blir "sugförvirrade" och får ett sämre tag vid amningen, alternativt blir bekvämt av sig om inte vill jobba för maten, vilket amningen ju kräver av barnet.
Lycka till! Det kommer nog att vara tufft ett tag men orkar/vill du kämpa så har du stora chanser att få igång amningen på helfart igen. Om det ändå inte kommer igång så finns ju ersättning.