• gersime

Får panik av fällandet (Hund)

Har en Rottis/schäfer på 15 månader, känns som det enda jag gör är att dammsuga, överallt är det hår, i alla rum, fast han kanske inte ens varit där...

Får panik det är så äkligt, alla våra kläder är fulla och det ramlar av hår från dem överallt...

Men när man borstar honom eller klappar honom ramlar det nästan inget!

Vad ska jag göra? Hur gör ni andra för att kunna ha det fint hemma?

• Svar på tråden Får panik av fällandet (Hund)
  • Linusida

när min hund fäller som värst så borstar jag henne ute vid varje promenad för att få bort det värsta. Hittade en väldigt bra stålkam i våras, fråga i djuraffär efter den.

• Marlene B

Har en borte som tar bort underhåret, fungerar bra men man måste borsta ordentligt varje dag, Vanlig pälsborste fungerar inte däremot.

Groddolja är också ett tips om han tappar päls på andra tider på året.

• gersime

Vad är det för borste som tar bort underhåret? Finns den i vanliga djuraffärer?

Groddolja, när smörjer man in med det?

• Marlene B

Groddolja blandar man i maten.

Borsten som tar bort underull ser ut som ett T med piggar kommer inte ihåg vad den heter tyvärr men den finns i vanliga affärer.

• Dyppe

Kan vara lite känslig mot fodret...Våran vovve (oxå en rottis/schäfer) var allergisk mot ett visst sorts foder o tappade extra mycket hår. Vi bytte foder o då blev det bättre:)

• mogreta

Ohhh, stackars dig TS, vet precis hur det är då vi haft en golden.

Om hunden inte är rädd för dammsugaren så kan du ju dammsuga hunden nån gång om dan, det gjorde vi.

Nu har vi en schnauzer och han tappar inte ett endaste strå

• Gnista

Börja med att kolla fodret. Är det ett kvalitetsfoder? Det är viktigt att hunden får i sig alla vitaminer och mineraler. Konsumfoder är generellt inte bra!

Man kan understödja pälsen med b-vitaminer och vetegroddsolja (finns i djuraffärer) under fällningsperioden.

• Familjen B

Effektivaste sättet att få bort pälsen som ska bort under fällningsperioderna är att bada hunden med bra schampo och balsam och sedan när hunden torkat så borstar man den, hunden kommer att fälla enorma mängder inågra dagar men sedan brukar det gå över.

• gersime

Han har ätit royal canin, Hills och något mer, just nu äter han Standart som veterinären rekomenderat oss om, kan jag verkligen byta en gång till?

Dyppe vilket foder äter er hund nu?

ska åka och köpa en sån borste direkt:D

Kom precis hem från jobbet och sambon hade dammsugit och tvättat alla golv i hela lägenheten så det kändes riktigt skönt att slippa gör a det själv:)

• enlitenbitkaka

Någon annan kanske sagt det innan men here goes: Vetegroddsolja!

Kostar nära ingenting om man jämför med tiden man lägger ner på att dammsuga...han fäller mindre, pälsen blir blank och fin i övrigt.

Å andra sidan fäller hundar ofta mycket nu på våren.

.?:*¨¨*:?. lose your dream and you might lose your mind - mick jagger.?:*¨¨*:?.
  • miab80

Har oxå en rottis/schäfer som hårar enormt!
    Men jag stör mig inte (bara sambon ) så det är bara att ta fram dammsugaren oftare!

• Dyppe

just nu kör vi med axess....har även kört med pedigreepal...Det ska helst vara lamm o ris...:)

• Polysperma

vax? hårborttagningskräm? klisterrulle?

nä seriöst det finns kardor med böjda piggar, helt suveräna.
    sen kan man träna hunden på att bli dammsugen.....

köp mirakeltrasan (en vit microfiber trasa) blöt den och dra den över hunden..... den suger loss en del av pälsen.

sånt man kan sitta med på kvällarna framför tv:n

*Även den bästa mamma kan fela //nanne*
  • Dyppe

Granngården/lantmännen har bra foder....

• Gnista

Byt inte foder en gång till om du redan gjort det flera gånger innan och veterinären nu rekommenderat detta foder. Men som jag och luscious skrev: prova vetegroddsolja.

Svar på tråden Får panik av fällandet (Hund)