• TEDDEN

Bada i pool med nyfödd?

När är det ok att bada med den nyfödde?
    Vad skall man tänka på?
    Vad gör man för olika övningar på babysim?
    Hur täta är egentligen badblöjjorna?
    Hur ofta kan man bada, p ga klor etc?

Har egen pool och har funderat på om man ens vågar bada själv med den lilla? Skulle ni ha gjort det?

Tack

• Svar på tråden Bada i pool med nyfödd?
  • Sanda

Vattnet måste vara väldigt varmt för att du ska kunna bada med den lille. Det är den ju oftast inte i en vanlig pool. Så inte att rekomendera.

• underbara jag

naveln måste vara läkt.

• solsken

Ja bada på!
    Började simma babysim med min lille när han var 5 veckor. De vill helst att de ska vara 7 men har aldrig varit några problem för oss. Båda våra barn älskar vatten.
    Naveln ska vara läkt dock.

Övningarna man gör är massa olika. Lär sig hålla barnet så att de kan simma själv. Babysim handlar ju mest om att de ska bli trygga och lära sig hantera vattnet.

• HumDis

Det enda råd jag kan ge är att se till att vattnet håller minst 35 grader, annars blir bebisen nedkyld snabbt. Så om inte hemmapoolen går att värma upp till den temperaturen så skulle jag nog inte göra det.

På vårt babysim är åldersgränsen 2 månader eller 6 kg. (Om jag inte missminner mig.) Badblöjorna funkar ganska bra för den lilla stunden man badar.

En gång i veckan är ganska lagom att bada. Det finns ju en del forskning som säger att klorbad i stor omfattning kan vara skadligt (har tyvärr ingen källa just nu.)

/ HumDis
  • TEDDEN

sanda

Ajdå.. Hur varmt är varmt? Det räcker alltså inte med 40 graders vatten?

underbara jag

Ja, det förstod jag nästan

• underbara jag

ts

du frågade vad du skulle tänka på o jag svarade.
    en nyfödd har inte läkt navel

40 grader??? nej, då skållart barnet sig. 34-37 grader ska det vara.

• TEDDEN

Solsken och Humdis

Tack för era svar!

kanske skall tillägga att det är en inomhuspool och vattnet håller runt 40 grader.

Det borde alltså vara ok att bada med den lilla nån gång i veckan, om hon nu gillar det och jag inte blir för mycket hönsammma och supernojjig?

• underbara jag

gott med så varm pool

men tyvärr e det lite för varmt för bebisen.

• TEDDEN

underbara jag

Det var inget elakt menat.

Skållar sig?! Men det är ju ljummet om det är runt 38-40 grader?

• underbara jag

för oss vuxna e det ljummet men bebisar har oerhört tunn hud så de skållar sig på 40 grater. 37 e max.

tog inte illa upp

• TEDDEN

underbara jag

Tack för info!

Så då får väl jag frysa istället då...

• underbara jag

min man badar alltid med vår dotter men  han badar vääääldigt varmt annars. mätte en gång till 53 grader.

han tycker han huttrar när han badar med dottern i 37, haha

• Sanda

37 grader ska man hålla, missade oxå att det var inomhuspool, då går det nog kanon!

• TEDDEN

Tack för era svar!

Nu får vi bara hoppas att bebisen är intresserad.

Svar på tråden Bada i pool med nyfödd?