• fantastik

koka ris - hur?

Hjälp mig, ska koka ris och undrar hur man gör.
    1 glas ris = 2 glas vatten? hjälp gärna till om ni vet hur man får till bra ris

• Svar på tråden koka ris - hur?
  • Kurre räkmacka

dubbelt med vatten och lite sant Annars är riskokare det bästa

• grusch

Min svärmor lärde mig koka jasminris såhär:

Häll i så mycket ris du ska ha i en kastrull, fyll på så mycket vatten att det når upp till första leden på ditt pekfinger när du håller det mot riset. Kok upp, sänk värmen till hälften och koka 18 min. Ta av locket och lufta riset några minuter. Funkar alltid!

• Tini

Jag tycker att det blir så mycket godare om man skippar saltet. 

****Stolt mamma till William 050210****
  • heartgirl

3 dl och 3/4 dl ris
    7,5 dl vatten
    3/4 tsk salt..
    koka upp och sänk till 1:an med lock på!

• PVeraB

en del ris två delar vatten. koka upp med lock på hög värme. Sänk till 1:an och låt koka tills vattnet kokat in i riset.
    Vad det gäller jasmine-ris så skölj det nån gång innan.

• Dino78

Jag har i mycket vatten och sen det ris jag ska ha, sen får det koka tills det är klart. Inget salt har jag i, tycker det smakar bra ändå. Tar vattnet slut häller jag på mer. Brukar bli ris av det med
    Aanrs står ju måtten på paketet, med vatten och ris!

DIF i själ och hjärta
  • Kaiserdom

vi byter ut saltet mot en buljongtärning, blir mycket godare!

~Rebecca~
  • Kurre räkmacka

Buljong innehåller E621 totalt livsfarligt

• Snirkel

Går att koka ris i glaskärl i mikron också. Tar lika lång tid men det bränner inte fast.

• fantastik

Kurre räkmacka, på vilket sätt är det farligt?
    Mamma använder buljon i nästan all mat :S ops.

• PVeraB

sv.wikipedia.org/wiki/E621

men då vet jag inte i vilka doser det är farligt. Ja menar hur mkt av det där är det i? I innehållsförteckningen står det som saken innehåller mest av först och sen i fallande ordning.

• Jewell

Varför är buljong farligt?????

• Jewell

Vår buljong, bor i Finland, innehåller inte E621.

• Snirkel

Det finns inga bevis för att natruimglutamat (E621) skulle vara skadligt men vissa personer kan vara överkänsliga och reagera med bland annat huvudvärk och halsbränna. Är man överkänslig så visar det sig men det är alltså inget man dör av.

• Kurre räkmacka

Det kan ge paranoia bla

• Snirkel

Nja... det är inte bevisat att det kan ge några skador alls, det är inte egentligen inte ens bevisat att man kan vara överkänslig mot det. Vissa hävdar att det är farligt men det är bara spekulationer och ingen forskare, läkare, expert eller annan har kunnat lägga fram några bevis för att det verkligen är så. Ser bra ut på löpsedlarna dock...

• Kurre räkmacka

Konstgjorda ämnen är aldrig bra, borde ju vara självklart men visst rökning dödar också och ändå röker vissa. Vill man leka med döden är det ju upp till var och en liksom (sorry helt OT) Lycka till med riset. Riskokare är en bra investering iaf

• Snirkel

Konstgjort och konstgjort... det går att framställa men finns också naturligt i mycket, bland annat tomater men inte går man ut med att man blir paraniod av tomater för det. Även vitaminer går att framställa men inte blir de farliga för det.

Svar på tråden koka ris - hur?