• Tessa17

    Sommar jobb åt 15 årig

    Hej, min 15 årig son vill gärna ha ett sommar jobb. Hur ordnar man detta? Jag har frågat yrkesvägledare på skolan, men hon påstår att man måste vara 16 för att kunna söka sommarjobb. Stämmer det?

  • Svar på tråden Sommar jobb åt 15 årig
  • Forgive not forget

    Vah! Inte i Finland iallafall..
    Var vill hon jobba? T.ex i ett café så ber man bara att få prata med bossen. Så gjorde jag iallafall!

  • tidigareplatt

    Kolla med kommunen om de har feriejobb för ungdomar. Det finns i alla fall i Malmö och Lidköping.

  • MeandHim

    Ett tips är att jobba på en kyrkogård, man får grymt bra betalt!!!! Gå dit och fråga bara, jättebra om ni nu är ute i så god tid
    Kommunaljobb tjänar man inte speciellt bra på.
    Jag fick massa stålar när jag sommarjobbade (för vääldigt många år sen) Iaf, klippa gräs, rensa rabatter o få en snygg bränna (om det e fint väder) hur bra som helst!

  • BobsMamma

    Här får man söka kommunalt sommarjobb om man är minst 16år och född mellan jan-jun eftersom de inte får några pengar under sommarlovet, de som fyller mellan jul-dec får ju fortfarande barnbidraget under sommaren.

  • BobsMamma

    Här får man söka kommunalt sommarjobb om man är minst 16år och född mellan jan-jun eftersom de inte får några pengar under sommarlovet, de som fyller mellan jul-dec får ju fortfarande barnbidraget under sommaren.

  • halstabletten

    Har 15-åringen PRAO så är det nog bästa sättet att få in en fot, annars kanske ni har några konakter- tex någon som behöver hjälp i sin affär eller på sitt café eller liknande?

  • tii

    Jordgubbsplockning eller sälja jordgubbar kanske? Kanske inte det roligaste, men det är ju ett jobb. Eller dela reklam?

  • mrskensington

    Fråga grannarna om de vill betala lite för gräsklippning, få ogräset rensat, barnen passade några timmar mm. Det borde väl en 15-åring kunna göra?

Svar på tråden Sommar jobb åt 15 årig