• sara2005

När börja sova endast en gång per dag?

Ja, som ovan: när började era bebisar sova endast en gång per dag? Känns som att det börjar bli dax för min 11-månaders att bara sova efter lunch. Men enligt min bvc behöver de sova 2 ggr per dag i absolut minst 1 år och ev 1,5 år. Men som allt annat borde det ju vara individuellt.

• Svar på tråden När börja sova endast en gång per dag?
  • Jezz

Wilma började sova en gång om dagen vid 9-10 månader. Hade hon fått sova två gånger om dagen då hade vi aldrig fått gå coh lägga oss... då hade ju halva natten gått åt till lek. Prova med att bara lägga efter lunch  du märker om det är rätt Kan ta ett par dagar för dom att komma in idet men ge det en vecka så ska du se att det nog funkar!

Wilma - min ögonsten
  • mia966

Det är nog väldigt olika.. Min son är 11 månader och e nog på gång med att bara sova en gång per dag... Men det beror ju helt på hura bra han sover då.
    Somnar har ca 12 och sover i 2-3 timmar så behöver han ju inte sova en gång till..

• hella23

MIn dotter började sova 1 gång per dag när hon var 10 månader.
    Vi försökte men hon totalvägrade.
    Nu sover hon efter lunchen 2-3 timmar sen så lägger hon sig för natten vid 18.30

• LuMa

Det är väldigt olika hur stort sömnbehov dom har.
    Sonen sov två gånger per dag i nästan två år, han kan ännu ta sej en lur mitt på dagen och nu är han 3½ år.
    Dottern slutade sova två gånger per dag när hon var runt 10 månader och hon klarar dom flesta dagar utan att sova alls nu och nu är hon två år.

Same shit, different name..
  • mrskensington

Dottern fick minska från två sovstunder på dagen till en när hon skulle börja på dagis vid ett års ålder.

• IdaB

min son är 15 mån o så här ser hans sovrutiner ut:

8-9 - vaknar för morgonen
    12-14 - sover middag
    17-18 - sover igen
    21,30 - sover för natten

Visst kan vi skippa eftm tuppluren men då har vi ingen glad kille sedan. Så länge han behöver sova då så får han ju de.

• Ninette

båda mina tjejer har varit ca 10 månader när dom börjat sova en gång om dagen bara, båda har haft ungefär likadana tider

ca 7,30-8 vaknat
    ca 11,30-12,30 sovit ca 1,5 timmar
    ca 19,30-20 somnar för natten

sen har det sett ut så länge för dom båda, den yngsta är nu 18 månader och kör ungefär samma tider än.

• The Bumblebee

Tror att det vanligaste är att barnen börjar sova en gång per dag kring 1-års ålder. Men det är ju förstås individuellt. Att säga som din BVC-sköterska är ju faktiskt lite korkat.

Testa att lägga efter lunch. Med några "anpassningsdagar" så kommer det säkert att gå bra. Märker ni sedan att h*n behöver sova 2 ggr. så är det ju bara att gå tillbaka till det. No harm done.  

Lilleman 11 månader sover ibland 2 ggr. mellan kl. 10-12 och mellan kl. 14-15. Senare än så blir det inte - då håller vi honom vaken tills det är dags för kvällsvälling och säng vid 19 Men vi är inne i nån övergång nu, mellan att sova en eller 2 ggr. Idag steg vi upp strax före 10 på förmiddagen, å då behövde han ju bara sova en gång på dan

IdaB skrev 2007-03-18 22:27:33 följande:
    min son är 15 mån o så här ser hans sovrutiner ut:8-9 - vaknar för morgonen12-14 - sover middag17-18 - sover igen 21,30 - sover för nattenVisst kan vi skippa eftm tuppluren men då har vi ingen glad kille sedan. Så länge han behöver sova då så får han ju de.
    Oj, vi resonerar helt annorlunda. Tycker att tidig kväll är att föredra. Att ha småbarnen uppe till 21.30 finns inte i vår värld Våra knattar kan vara trötta på eftermiddagen, precis som vi. Men de lägger sig vid kl. 19 så att sova sent på eftermiddagen går helt bort. (de är 11 månader resp. 2 år) Lite grininga kan de vara på eftermiddagen - precis som vi trötta vuxna
    Mamma till ♥Aron♥ (050303) & ♥Elmer♥ (060418)
  • LizLiz76

ojoj, min 3,5 månaders sover redan bara 1 gång per dag, då max 1 timme, på natten sover han från 23-9.. ungefär som jag..
    ingen aning hur han kan vara så pigg

• Lyckliga ja

adam börja sova 1 gång om dagen när han va ungefär 11 månader tror jag :/

• Fru B

Vi började vänja in vår dotter på att sova 1 gång om dagen när hon var 10-11 månader. Hon skulle börja på dagis vid 13 månader och där sover man bara en gång, efter lunch.

Då hon sov två ggr om dagen sov hon bara ca 30 min. När vi fick henne att sova en gång om dagne sov hon ca 1,5 h i stöten.

Ta allt bvc säger med en nypa salt. De är också människor med privata åsikter som inte passar för alla. Många barn börjar ju på dagis vid ett års ålder, och där sover barnen oftast bara en gång om dagen.

• mona83

Tobias var nog runt 1 år när han började sova 1 ggr mitt på dagen.
    Men det var inget jag behövde införa utan det skötte han bra själv.
    Oftast så sover han sin middag mellan 11.30-12.30 eller 12.00-13.00. oftas så sover han bara 1 timme, men ibland men mkt sällan så kan han sova längre.
    Men sen så somnar han oftast mellan 19-20 för kvällen, vilket är rätt skönt.

Svar på tråden När börja sova endast en gång per dag?