• Mia83

Vad för lån till köp av tomt (endast tomt)?

Vi funderar på att börja leta tomt nu så att vi förhoppningsvis hittar rätt tom till rätt pris tills vi ska bygga hus om några år.
    Men om man hittar en tomt, vilken typ av lån ska man räkna på?
    Privatlånen är ju svindyra och knappast tänkta att utnyttjas för köp av fastighet, eller?
    Bolån får man väl bara låna till villa/br?
    Någon som vet?

• Svar på tråden Vad för lån till köp av tomt (endast tomt)?
  • Erita

Bolån får man väl ta även till köp av tomt?

I´m not scared of dying, I just don´t want to
  • Mia83

Får man? Jag har nämligen ingen aning, utgick bara för att man inte får det eftersom det alltid endast finns alternativen "BR" och "villa" på bankernas kalkyler....

Äh, jag räknar på bolån så får jag se hur det ser ut på ett ungefär iaf....

Tack

• Erita

Annars kan du alltid ringa banken
    för det är ju egentligen en "bostad" ni ska ha, förr eller senare så att säga
    Har ni koll på hur mkt byggandet kommer kosta så kan nin ju även ta upp det med banken så har ni en ungefärlig kalkyl.

• Mia83

Erita

Jo, fast vi har ju ingen koll på vad huset kommer kosta eftersom vi ännu inte har valt hus. Vi har precis i dagarna bestämt oss för att det är att bygga vi vill.
    Dessutom kommer vi att låna till huset i en ny bank när det blir dags, medan lånet till tomten ju rimligtvis hamnar hos vår nuvarande bank.

• Erita
    Mia83 skrev 2007-03-18 22:54:40 följande:
    EritaJo, fast vi har ju ingen koll på vad huset kommer kosta eftersom vi ännu inte har valt hus. Vi har precis i dagarna bestämt oss för att det är att bygga vi vill.Dessutom kommer vi att låna till huset i en ny bank när det blir dags, medan lånet till tomten ju rimligtvis hamnar hos vår nuvarande bank.
    Kanske är bättre att ta båda lånen hos samma bank, så banken är införstådd, brukar oftast gå smidigare då om man har en och samma banktjänsteman som man kan ringa och bolla lite med.
    Ni vet ju inte direkt priset men på ett ungefär (säg ca 1-1,5 milj) samt tomt på hur mkt det nu än kan kosta. Då kan ni ju få ett lån samt lånlöfte så ni har pengarna till den dan då ni ska bygga.
  • Nove

Hej igen! När vi skulle söka lån till våran tomt så tog vi lånet på lägenhetslånet, det blev billigast så. Men vi hade även möjlighet till att ta ett enskillt lån på just bara tomten, jag tror då att det heter att vi hade inteknat tomten så banken hade ju ändå säkerhet på just tomt värdet. Det är ju mycket det som det handlar om att banken vill ha en säkerhet om att kunna få tillbaka sina pengar om det skulle bli något trassel.
    Oj vad rörigt det blev men jag hoppas ändå att du förstår vad jag menar:).
    Som sagt jag är ingen som helst expert utan skriver bara hur vi gjorde.

• Mia83

Lägenhetslån är ej aktuellt eftersom den är belånad över sitt värde.

Erita

Vi vill byta bank när vi ska ta det stora lånet, för att kunna förhandla mer om ränta och hjälp med att betala ränteskillnadsavgift på gamla lånet.
    Känns dumt att kasta bort den möjligheten.
    Det ska väl isf vara ifall man får tomtlånet hos nya banken då, men det lär ju knappast gå utan att man blir helkunder där misstänker jag.....?

• Erita
    Mia83 skrev 2007-03-18 23:21:11 följande:
    Lägenhetslån är ej aktuellt eftersom den är belånad över sitt värde.EritaVi vill byta bank när vi ska ta det stora lånet, för att kunna förhandla mer om ränta och hjälp med att betala ränteskillnadsavgift på gamla lånet.Känns dumt att kasta bort den möjligheten.Det ska väl isf vara ifall man får tomtlånet hos nya banken då, men det lär ju knappast gå utan att man blir helkunder där misstänker jag.....?
    Lån kan du ta på vilken bank som helst utan att vara deras "kund", det ska dem ge fullständigt fan i. Och som förre talaren skrev, att man kan ha tomten som säkerhet så klyddar dem ju inte så mkt. Kontakta div. banker om just lånet och förhandla om räntan till både tomten och själva huset redan från början.
  • Mia83

Erita

Ja, det kan du ju ha rätt i. Fast att förhandla om räntan på huset blir ju knepigt eftersom vi inte ska bygga än på åtminstone 2 år, kanske tom 5.
    Hur ränteläget ser ut då vet ju varken banken eller jag.
    Men jag ska absolut höra mig för med de banker jag har i åtanke och se vad de säger!

• Nove

Vi tänker precis som ni att gå mellan olika banker för att möjligen få ett bättre ränte läge, men vi har blivit rekomenderade att först använda oss av samma bank genom hela byggtiden för att sedan när huset är klart och lånen skall placeras gå mellan banker för att förhandla om bättre ränta. Som läget är nu tjänar vi på att använda oss av samma bank som vi tillhört länge och för att få ha samma bankman genom hela byggprocessen, det tycker vi är en trygghet och jag tror att det är positivt även för banken som vet sedan länge vad vi är för några förtroende mässigt.

Svar på tråden Vad för lån till köp av tomt (endast tomt)?