• Anonym

Måste jag hålla tal på syrrans bröllop?

Syrran ska gifta sej å jag känner mej tvingad att hålla tal. fast jag vill inte. Vad har ni för åsikter om detta? ska "enligt regler" alltid en syster prata på en systers bröllop?

• Svar på tråden Måste jag hålla tal på syrrans bröllop?
  • Sofis

Jag talade på min systers bröllop i somras, jag ville verkligen INTE göra det och mamma tvingade mig typ till det. Det slutade med att jag höll ett enormt crappy tal och skämde ut mig totalt inför typ 100 gäster. Jag och min man hade skrivit en egen låt till min syster o hennes mam som vi framförde i kyrkan och under middagen, jag borde ha stannar där... så gör det inte om du inte vill!!

• ilalila

Men du kanske kan göra något annat? Läsa en dikt, en sång el något? Men man måste inte om man verkligen inte vill!

• Mia O

Du behöver inte alls hålla tal om du inte vill. Jag kommer aldrig att hålla nått tal på mina systrars bröllop.

• Isa75

På mitt bröllop var det inga syskon som höll tal. Bara våra föräldrar och det var inget konstigt med det.

• Mirakel händer

När jag gifte mig så valde vi att mina systrar skulle slippa för de ville inte. Inga av våra föräldrar höll inte heller i något tal. 
    Däremot höll min tärna ett fint tal som är min mans kusin. Detta tal kommer jag bära med mig resten av mitt liv.

Längtar...
  • Jessica24

Inte ska du känna att du behöver hålla tal på din systers bröllop om du absolut inte vill det.
    Om du ändå känner för att du vill göra något, så kan du kanske skriva en sång, så att alla gästerna sjunger den tillsammans eller hitta på något annat roligt som alla kan vara med på.

♥ Victor 14/3-2006 ♥
  • Äventyr

Jag tycker inte heller att du behöver hålla något tal. Det räcker med att du gör någonting så att din syrra känner att du engagerar dig. En dikt, en sång, smyckar borden, ja...vad du nu är bra på och har lust med.

• S vali s

Vare sig mina eller makens syskon höll tal på vårat bröllop, tal ska man hålla för att man känner för det inte för att det är ett "tvång"

Den late får brått när det blir kväll
  • Anonym ((höll tal))

Jag fick lite överraskande hålla tal på min systers bröllop. Hade inte planerat det alls, men när min svågers bror ställt sig upp och hållt tal, så kände jag att jag kunde ju inte vara sämre. Talade direkt från hjärtat och det blev rätt lyckat tror jag. Minns inte idag vad jag sa, men det är en annan femma *s*.

Gör inget du inte vill är mitt tips.

• Pillan85

jag tycker absolut att det är upp till dig!
    vill du inte, så ska du inte göra det heller..
    Du ska ju kunna njuta av bröllopet, och inte känna dig stressad eller pressad på grund utav att du känner dig "tvingad" till att hålla tal.

• Amatea

Jag gillar själv inte att hålla tal så jag förstår dem som inte vill och jag skulle förmodligen heller inte göra det. Min syster gjorde det inte heller när jag gifte mig.

• Jambosana

En kompromiis kan ju vara att du bara ställer dig upp och säger att syrran är världens bästa syrra, lycka till etc. och utbringar en skål.

• Veni vidi vici

Nej, det behöver du inte. Jag höll varken tal på syrrans eller brorsans bröllop. Jag försökte hålla ett tal på syrrans examensfest. Det var så hemskt... urk... att jag inte lyckats igen efter det. Däremot klirrade jag på glaset och utlyste en skål för brudparet. Då står man ju iallafall upp... och det är ju inte ett tal... men nästan... bättre än inget?

• Mamsis

Finns inga åsten på bröllo, men tala om för sin syster så att hon inte förväntar sig ett tal från dig och kanske tackar nej till någon annan som VILL hålla tal...

• Anonym (Sola)

Det är inget tvång att hålla tal. Vill du inte det så ska du inte behöva det. Stå på dej!
    Vi hade ett stort bröllop med många gäster och ingen höll tal. Vi är lika glada för det.
    En vännina och hennes man hade gjort iordning jätte fina små "album" där det stod lite fakta om oss och bilder, sånger m.m. Alla fick en sådann vid sin plats och sedan var det toastmasterns lilla plikt att se till att det skålades och sjöngs m.m.

• Schweizernöt

Jag var brudtärna till min syster när hon gifte sig för 2 somrar sedan och jag visste inte ens att man skulle hålla något tal, fick reda på att toastmastern ville att jag skulle hålla ett tal 10 minuter innan.

Jag ställde mig upp och sa: "Jag har inte så mycket att säga annat än att jag är glad för att närvara vid erat bröllop och att jag är enormt glad för er skull, Grattis!"

• Schweizernöt

och lycka till i framtiden..

Svar på tråden Måste jag hålla tal på syrrans bröllop?