• emmizenma

Jobba med funktionshindrade barn/vuxna

Jag skulle vilja jobba med barn eller vuxna som har funktionshinder. Tex på gruppboende, dagcenter, personligassistent, särskolan eller liknande.

Jag läser till läraren (tidigare år lärare) och tänkte läsa specialpedagogiken eller en kurs som heter handikapsvetenskap.
    Vilket tror ni är bäst?
    Specialpedagogiken är ju mest inrikidad på olika diagnoser som tex adhd o.s.v

Kan man överhuvudtaget få ett sådant jobb med lärarexamen?

Finns det några som jobbar med detta? Trivs ni? Lön?

• Svar på tråden Jobba med funktionshindrade barn/vuxna
  • virrigavevve

jag e bara barnskötare (gått barn och fritids i skolan) och jag jobbar på ett korttidsboende för gravt hadikappade men nu e jag bara månadsanställd.. men vi harnågra på jobb som inte har nån utbildning alls som e fasta.. jag trivs jätte bra.. min lön när jag jobbar 100% ligger på innan skatt 14999:-

• Alvi

Det går som sagt absolut att få jobb på såna ställen fast man inte är utbildad "Vårdarinna/Vårdare" som beteckningen är på mitt ställe.

Jag är oxå barnskötare, men sommarjobbade på ett gruppboende i somras, och nu är jag arbetslös, men timvikar på samma ställe.
    Jag trivs rätt bra, det trista är att det blir väldigt mycket "hemmasysslor", laga mat, städa, ut på prommis, tvätta, bädda sängen, om och om igen...
    Jag har vanlig vik-lön - 98,15 / h.

• virrigavevve

sisu: va mycket du tjänade.. som timanställd tjänade jag som mest 90,9

• virrigavevve

var bor du nånstans??..

• emmizenma

Vilken kurs tror ni man har mest nytta av? Specialpedagogiken eller handikapsvetenskap? Båda är på 20 poäng

• TinaElisabeth

Läs specialpedagogiken! Jag har läst den! (Läste i hop med dem som läste lärarprogrammet och valde att läsa spec.ped.en) Jag tyckte att det var två bra kurser. Grundkurs i Specialpedagogik och Funktionshinder, delaktighet och lärande. Båda 10 p var.
    Jag har jobbat i särskolan och som personlig assistent. Så, det är mitt tips!

• södertälje

Jag arbetar som arbetshandledare på dagligverksamhet,har social omsorgs linjen som utbildning,lön ca 20 000 i mån.

• virrigavevve

sisu: jag bor i skåne..

• Ulli

Jag jobbar som LSS-handläggare och har läst sociala omsorgsprogrammet i Malmö

• Ulli

oj vad hände. jag handlägger för vuxna personer. Vad jag skulle skriva var att du kan kanske läsa till speciallärare och jobba på särskola. Vissa verksamheter har även pedagogtjänster så jobb skulle du kanske kunna få.

• Millizzz
    Jag arbetar på ett fritids med handikappade barn/undgdomar från 12 till 21 år!! Jag trivs väldigt bra men lönen är inte en höjdare...
Svar på tråden Jobba med funktionshindrade barn/vuxna