• FruM

Hur kan man piffa till kökskakel?

Hej
    Har ett gammalt lantkök med vedspis och lackade furugolv, med brunbetsat, rustikt tak. Vi har precis lackat om våra ekluckor till Antikvit, och nu passar inte de släta, 10 x10 cm, kritvita kakelplattorna så bra längre....

Kan man måla eller klistra på något? Vilken färg/mönster mm skulle det vaara?

Mycket tacksam för tips från mina FL heminredningssystrar,

FruM

• Svar på tråden Hur kan man piffa till kökskakel?
  • FruM

Ingen som har något tips på huruvida man kan måla om kakel eller kanske var man kan köpa snygga dekor-klisterlappar?

Frum

• Maggisen

Det finns kakelstickers på bland annat designtorget. Kika in där, vetja!

• nasselina

Ta bort kaklet och ersätt med mindre kakel/mosaik i en ton som passar luckorna. Alt inte ha kakel alls! Det är mest vi svenskar som diggar kakel ovanför diskbänken.

• principisessan

du kan nog inte måla kaklet eftersom de sitter på plats och för att få det att fästa riktigt bra ska väl sån färg brännas? Däremot kand du ju köpa kakeldekor.. antingen med mönster eller stora ark i en färg som du klipper till själv  i rätt storlek.. har funderat på att göra nåt sånt hemma men  sen vi fick nya luckor och bänkskivor så passar kaklet rätt bra till iallafall..

• Chicago2005

Vi målade vårt kökskakel med kakelfärg för 5 år sedan...det sitter som berget och är lika fint fortfarade...

• jojosmatte

min svägerska hade köpt en sån där rulle med plast som man kan sätta på bänskivor och sånt som ser ut som marmor typ...men hon hade köpt tegelmönstrat och med struktur...så när hon satte sånt över sina kakelplattor så syntes det inte att de var fejk för det var så grovt....det var skitsnyggt och köpt på coop

• jassikan

Det finns flera snygga kakeldekorer och självhäftande plastfilm.

Här finns också en del kakeldekor:
    www.kitsch.se/
    www.bluebox.se/search.asp&countrs=12&size=12&method=search&alt=&sokfalt=Kakeldekor&visa=
    laninja.se/oscommerce/catalog/index.php
    www.kungsfarg.se/kakeldekor.htm
    www.mellmine.se/shop/catalog/advanced_search_result.php
    www.melta.se/advanced_search_result.php
    www.giftstore.se/dekoration.php

Självhäftande plastfilm har jag sett på Bauhaus, Coop Bygg och Woody.

• Engkay

Vi målade vårat mosaikkakel i köket vitt. Blev jättebra. Fråga i färghandeln. Putsade upp det först och grundmålade 2 ggr och sedan färgen, min man gjorde det så jag vet inte exakt.

Svar på tråden Hur kan man piffa till kökskakel?