• Leonid

Mat och välling kommer ut genom näsan??

När min lille son (9 mån korr) äter och dricker välling så kommer en del av maten ut genom näsan. Han är väldigt förkyld och slemmig, men vet inte om det har något med saken att göra.

När det gäller mat så är det inte några stora mängder men när han dricker välling kommer den ut blandat med snor och det rinner rätt mycket. Vällingen läcker också ut genom mungipan, varje gång han sväljer så sprutar lite ut ur munnen. Det går rätt mycket papper och haklappar.

Är det någon som har vait med om detta? Borde jag söka läkare?

• Svar på tråden Mat och välling kommer ut genom näsan??
  • Leonid

BVC har jag inte mycket tillit till. Har varit en massa saker som de har sagt är normalt som sedan visat sig INTE vara normala och vi har varit på otlaiga läkarbesök och det är inte tack vare BVc utan för att vi själva ringt runt och grejat och bokat tider och tjatat. Så bvc sätter jag inte min fot på, tyvärr.

Det blir nog värre när han är förkyld, med maten i alla fall. Vällingen har alltid kommit ut igenom näsan och även tidigare när jag försökte ligga ner och amma. Då kom mjölken ut där och han hade svårt att få luft vilket har gjort att jag fått sitta upp och amma hela tiden.

• Leonid

Ingen annan som varit med om detta. Blir lite orolig då ju!!

• SaramedM

Nu har jag ingen aning, men är hans gom ordentligt undersökt?
    Kan han ha en liten,liten gomspalt som ingen upptäckt?

Jag har ingen kunskap om sånt men det är en tanke som slagit mig redan när jag hörde om att han inte kunde ligga ner och amma.

• Leonid

Var hos en barnläkare i veckan och hon tittade in i hans mun och på gommen. Såg att den var rätt hög men kunde inte se några andra konstigheter. Hur undersöker man om det är gomspalt?

• SaramedM

Ingen aning, men hon borde ju ha sett det om hon kollade antar jag.
    Hon sa inget om att det kunde vara just den höga gummen det berodde på att det läcker mat?

• Aprilkatten

Man kan se spalten eller känna den åtminstone vad jag vet. Kanske sitter långt bak och då kan det ju vara svårt antar jag. Har själv en dotter med läpp-käk- och gomspalt och där är det ju vanligt att maten kommer upp ur näsan. Det blev bättre med tiden när hon lärde sig använda tungan till att skjuta bak maten och när hon började tugga. Ring igen till barnläkaren och fråga.

• Aprilkatten

Glömde fråga - är det även så när han inte är förkyld?

• Leonid

Han har varit förkyld mer eller mindre sedan han föddes, men när han är mindra förkyld är det inte lika mycket.

• SaramedM

Jag lider med er att det aldrig tar slut för er

Stor kram

Vad har du fått för anledning av vården till att han läcker mat?

• Leonid

Sara: Hon sa inget om det mer än att det lät lite konstigt men hon sa också att det ju finns en förbindelse mellan näsan och munnen och verkade inte särskilt orolig över saken. Känns inte som att jag orkar ta tag i det just nu, han lider ju inte av det och vi får väl se om det blir bättre när han blir frisk.

• Bananer i Pyamas

Min dotter på 5 månader får oxå ut maten/ersättningen genom näsan när hon äter. Hon har har oxå varit tät i näsan/förkyld i princip sedan hon föddes. Hon låter mycket när hon äter och har svårt att andas genom näsan, får verkligen kämpa för maten. Jag tror att det beror på att det är så trångt i näsan och att hon får anstränga sig för att andas när hon äter som gör att hon drar upp mat i näsan.

Ska till en barn dr ang hennes trånga luftrör näsa imorgon, får se vad han säger

• Svärdlilja

När jag ligger ner och ammar så får min dotter också ut mjölk genom näsan... Har inte trott att det är något konstigt med det!

• Leonid

Nej det är nog inte konstigt när man ligger ner och ammar. Min store son gjorde också så när han var liten men det avtog efterhand han blev större. Det jag reagerar mest mot är att det kan komma ut hela bitar tex pasta ur hans näsa när han äter. Tex när han hostar till eller nyser. Välling läcker det alltid ut när han äter oavsett om han sitter eller halvligger i famnen.

Svar på tråden Mat och välling kommer ut genom näsan??