• Risgrynet

Måla mörka snickerier vita - har du tips?

Har börjat med att slipa det brunlaserade kring ett av våra miljoner fönster med mörkt trä. Ska nu tvätta med målartvätt och sen då... finns det någon bra täckande grundfärg så att den mörka lasyren inte tränger igenom med åren? Oljebaserad färg? Vad har ni valt för typ av vit färg? Kritvit, antikvit eller annat? Nån som har bilder? Ttips på smarta idéer och tips på tabbar man kanske kan undvika?

• Svar på tråden Måla mörka snickerier vita - har du tips?
  • Latino

Vi håller på att måla om våra fönsterfoder just nu. Vi tvättar först rent, sedan målar vi två läger med häftgrund och avslutar med vit lack glans 30.

• Arvnor

Det där är nog inte helt lätt att lyckas med. Mitt råd är att ta hjälp av en riktig färghandel, inte Coop Forum el liknande, för färgköp.

• Risgrynet

Ja det är sant. Värt att lägga lite extra pengar för att få riktigt bra färg och samtidigt tillgång till bra kunnigt folk.

• vis69

Ska också måla våra brunlaserade fönster. I färgaffären sa dom att det räcker med att tvätta med målartvätt och sen måla två lager lackfärg, ingen slipning eller grundfärg alltså.

• erika86

Jag har målat en mörk brunlaserad hylla, antar att det måste vara samma sak. Det var SVÅRT att få det att täcka. Jag grundade med grundfärg, typ V-slip och sedan antikvit lackfärg.

• Vädtkustmamma

Oj oj, det tar två lager grund och sen ett lager vanlig färg. Ett jäkla skitgöra som tas hur lång tid som helst. Glad att det är gjort!

Tänk på valet av nyans om ni te.x. ska ha eller har vita dörrar eller dörrfoder. Snyggast om de går i samma färg som fönster eller tvärtom. I färghandeln bryter de rätt nyans åt er då.

• Risgrynet

Vi är i den underbara delikata situationen att vi ska måla alla lister, dörrfoder OCH dörrar med. Så vi väljer nyans och nu och kör sen detta i hela huset på samtliga snickerier. Kommer väl kräkas efter detta rummet och sen välja att ha kvar mörka snickerier i resten av huset

Som tur är så är dörrarna och listerna i obehandlad furu och lackad furu. Inte lika illa som mörkbrunt *puh*

• Gullstina

Risgrynet vi är i samma situation. Vi tar dock lite i taget. Är snart klara med nedervåningen (har bara 5 fönster kvar att måla) Sedan är det dags för åvanvåningen... + trappan och trappräcke. Man blir så himla trött på det men det är det värt för mörka lister är inget kul.Fundersam

• Risgrynet

Gullstina - nej precis. Inge kul med det mörka. Skönt att höra att det finns nån som gjort ett par rum och ändå orkar fortsätta. Vi kommer ta vårat i den takt vi renoverar rummen. Har också en furutrappa som ska bli vit, tänkte satsa på det i sommar. Fick en Black&Decker slipmaskin av maken i födelsedagspresent med tanke på just trappan. Han förstår inte min besatthet över att måla den vit. Haha.

Svar på tråden Måla mörka snickerier vita - har du tips?