• 3 barns mor

krediterar och makulera

är det samma sak ?

• Svar på tråden krediterar och makulera
  • appapp2

nej.
    makulera är att "förstöra", kreditera är när de betalar tillbaka till dig, enkelt förklarat.

• Thursday

I vilket sammanhang?

Att kreditera en faktura brukar väl betyda att man får tillbaka pengarna. En kreditfaktura innbär att skulden minskar.

Om en faktura makuleras då gäller inte den längre, d.v.s. man är inte skyldig de pengarna.

I slutänden kan det väl bli samma resultat kanske?

• miniGrynet

kredit är väl avbetalning, makulering är att man tar bort nåt.

Så, nej det är inte samma sak, inte som jag lärt mig i alla fall.

♥ (¯`°?.¸ ♥ Elise ♥¸.?°´¯) ♥
  • miniGrynet

Jaha, då lärde jag mig vad kreditera betyder i alla fall! Vad bra!

♥ (¯`°?.¸ ♥ Elise ♥¸.?°´¯) ♥
  • Axels och Annies mamma

Gtr:

Krediterar man en faktura, skapas en kreditnota som tar ut fakturan. Dvs man betalar ingenting eller får ett tillgodo om man har betalat.
    Makulerar man en faktura tas den helt enkelt bort i systemet.

Lev livet nu, imorgon kan det vara för sent!
  • 3 barns mor

beställde foton på nätet av mina digitalakort. men dom hade beskärt helt fel så jag reklamera dom och dom kunde inte göra nya för bildfilen fanns inte mera. så dom skulle kreditera och jag göra ny beställning men jag informera dom att jag inte ville göra nån ny .

och jag fick idag påminnelse på fakturan då för dom första korten som jag aldrig fått.

• Axels och Annies mamma

Ring och prata med dem, säg att det skulle gjort en kredit och att du nu fått en påminnelse

Lev livet nu, imorgon kan det vara för sent!
  • 3 barns mor

ja har ringt men hon som satt där i kundtjänst visste inget så hon skulle kolla

• Alle

Du ska ringa till företaget och be att få prata med någon på Kundfakturaavdelningen eller kundreskontran. De borde kunna svara på dina frågor samt se vad som har  hänt med ditt ärende. Det är där man handlägger alla kundfakturor och också ofta där man hanterar krediteringar.

Har du blivit lovad en kredit ska du inte behöva betala någon påminnelseavgift.
    När sedan kreditfakturan kommer så betalar du båda två, då blir summan att betala noll. Då blir det lätt för företaget att boka betalningen i sin bokföring.

En kredit kan se ut på tre sätt -
    antingen så är det en delkredit på en icke betald faktura - då får du betala mindre än vad som var tänkt från början.
    Eller så är det en helkredit på en icke betald faktura och då får du en kreditfaktura motsvarande debetfakturans hela belopp inklusive moms.
    Eller så krediteras du en redan betald faktura och då får du antingen pengar tillbaka eller ett tillgodohavande hos företaget.

Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
Svar på tråden krediterar och makulera