krediterar och makulera
är det samma sak ?
är det samma sak ?
nej.
makulera är att "förstöra", kreditera är när de betalar tillbaka till dig, enkelt förklarat.
I vilket sammanhang?
Att kreditera en faktura brukar väl betyda att man får tillbaka pengarna. En kreditfaktura innbär att skulden minskar.
Om en faktura makuleras då gäller inte den längre, d.v.s. man är inte skyldig de pengarna.
I slutänden kan det väl bli samma resultat kanske?
kredit är väl avbetalning, makulering är att man tar bort nåt.
Så, nej det är inte samma sak, inte som jag lärt mig i alla fall.
Jaha, då lärde jag mig vad kreditera betyder i alla fall! Vad bra!
Gtr:
Krediterar man en faktura, skapas en kreditnota som tar ut fakturan. Dvs man betalar ingenting eller får ett tillgodo om man har betalat.
Makulerar man en faktura tas den helt enkelt bort i systemet.
beställde foton på nätet av mina digitalakort. men dom hade beskärt helt fel så jag reklamera dom och dom kunde inte göra nya för bildfilen fanns inte mera. så dom skulle kreditera och jag göra ny beställning men jag informera dom att jag inte ville göra nån ny .
och jag fick idag påminnelse på fakturan då för dom första korten som jag aldrig fått.
Ring och prata med dem, säg att det skulle gjort en kredit och att du nu fått en påminnelse
ja har ringt men hon som satt där i kundtjänst visste inget så hon skulle kolla
Du ska ringa till företaget och be att få prata med någon på Kundfakturaavdelningen eller kundreskontran. De borde kunna svara på dina frågor samt se vad som har hänt med ditt ärende. Det är där man handlägger alla kundfakturor och också ofta där man hanterar krediteringar.
Har du blivit lovad en kredit ska du inte behöva betala någon påminnelseavgift.
När sedan kreditfakturan kommer så betalar du båda två, då blir summan att betala noll. Då blir det lätt för företaget att boka betalningen i sin bokföring.
En kredit kan se ut på tre sätt -
antingen så är det en delkredit på en icke betald faktura - då får du betala mindre än vad som var tänkt från början.
Eller så är det en helkredit på en icke betald faktura och då får du en kreditfaktura motsvarande debetfakturans hela belopp inklusive moms.
Eller så krediteras du en redan betald faktura och då får du antingen pengar tillbaka eller ett tillgodohavande hos företaget.