• daysi80

Brio Nova kombi-06

Var och tittade på barnvagnar på Babyproffsen igår, och det slutade med att vi köpte en vagn....lite impulsivt eftersom jag bara är i v. 14!
    Det var en Brio Nova -06, de reade ut förra årets modell. Den uppfyllde alla mina krav på funktioner och storlek och stabilitet.
    Mjuklift, fotsack och hjul ingick, vändbart handtag, höj- och sänkbart handtag etc. Dessutom exakt den färgen jag ville ha. Vagnen var ca 3000 kr billigare än Brio Kombi -07, och jag gillde -06:an bättre!

Hade egentligen tänkt beställa en Teutonia Mistral eftersom jag läst mkt bra om den, men när jag fick se och känna på den kändes den alltför plastig och var rätt så ful också!

Iallafall - är det någon som har några erfarenheter om Brio Nova-06? Jag har letat på nätet, men hittar ingenting negativt om den iallafall.
    Jag tycker jag ser denna vagnen på stan hela tiden, känns som om alla har den, men man ser inte mkt om den här på familjeliv.

Så - vad är era erfarenheter om Brio Nova-06?

• Svar på tråden Brio Nova kombi-06
  • P yret

vi köpte oxå en brio nova -06, i julas.. vi hade kollat på denna vagn innan och gillade den.. så när vi hittade en billigare och den färg vi ville ha.. så slog vi oxå till..
    men bebis har inte kommit än så kan inte berätta om den..
    men skulle va kul och veta..
    så lägger till denna till favoriter..

• Cat3

Brio Kombi är en helt annan vagn än Brio Nova. Brio Nova är jämförbar med Brio Duo som sittvagn och jag har haft Brio Duo 02. Ärligt talat så var den superbra. Skulle jag få flera barn så skulle det definitivt bli en Brio Duo igen eller Nova med lift.

• lilly k

Alltså, skitbra vagn! Har en till sonen som strax är 4 månader. Dock med en hårdlift till men det är ju en smaksak. Bra fjädring, rymlig varukorg och stabil. Enda nackdelen är väl att den är lite tung men det tycker jag kompenseras av allt "det goda". För övrrigt är sittvagnsdelen exakt samma på Novan, Kombin och Duon hos Brio. Det är ju liggvagnsdelarna som skiljer de åt. Chassit är också samma.

• UllaBella

Vi har också köpt en Brio Nova med mjuklift. Vi känner ett par som har Kombi-06 och är supenöjda med den! Vi har inte börjat använda vår ännu! Men de vi känner som har lite äldre Brio har och är nöjda!

Enligt Brios katalog så är Kombi och Nova inte samma typ av sittvagn. Men det skiljer inte så mycket på dem, utom vikten,
    Brio Kombi: 16 kg
    Brio Duo:12 kg
    Brio Nova: 12 kg.

Novan är ju i första hand tänkt som sittvagn, "stabil, lättkörd med låg tyngdpunkt".
    Men jag måste säga att trots att båda vi blivande föräldrar är ganska långa, så känns den inte alls så låg som många andra sittvagnar är. t.ex Emmaljunga har jag sett en del vagnar med lift, och de är väldigt låga. Skulle inte funka för oss de första månaderna.

Jag var också inne på en Teutonia, och läste mycket om den,en Prestige ville jag ha. Men jag blev också besviken när jag väl såg den live.

Jag gillar också Brio- 06 mer än 07. Nu kan ju inte jag ge dem en rättvis bedömning eftersom jag inte provkört ordentligt och så, men 06:an känns mer rejäl och chassit verkar bättre, vi har det vändbara styret, och själva handtaget känns rejält vilket det inte gjorde på 07, äcklig skumgummi.

• lilly k

Ja, alltså kombin väger såklart mer eftersom kombihårdliften ligger i där. Anledningen till att Novan har låg tyngdpunkt är att den är lägre men man kan höja den till Duons och Kombins nivå, likså att man kan sänka dessa två till Novans nivå.

• Cat3

Är Duon och Novan möjlig att höja?

Kombin är sänkabar det vet jag. Kombin väger mer som sittvagn än Nova, alltså inte bara mer pga hårdliften.

Jag har en Kombi till sonen att sova i på dagis och den är rymligare än Brio Duo sittvagn därav bytet. (Har tidigare haft Brio Duo)

• Lily75

Är helt nöjd med min Brio Nova -06.
    Det enda negativa är att den tar upp hela bagageutrymmet i vår lilla Peugot 306. Men så är det ju en liten bil oxå!
    Annars är den super!

• Moppis

Köpte också en Brio Nova med mjuklift för några veckor sedan och hade inte riktigt bestämt mig om jag tyckte det var ett bra köp.
    Var ute på parkeringen tidigare idag och provade att få in den i min lilla bil (Hyundai Atos) och till min förvåning så gick den in!!
    Eftersom jag kan ta av sitsen och sätta i baksätet medan jag sätter chassit på högkant i bagagen så fungerade det utan problem.
    Jag som trodde jag skulle vara tvungen att fälla baksätet eller iallafall ta av hjulen....
    Superbra!!

Vi ska bli föräldrar!
Svar på tråden Brio Nova kombi-06