• Anonym (orolig!)

sjukskriven =arbetslös/ingen rätt till A-kassa=ingen ersätting=SANT???

Sitter och väntar på ersättning från FK för att jag har varit sjukskriven och hemma pga vård av sjuk barn nu i omgångar mellan jan-mars. Fick nu höra att man inte har rätt till någon ersätting från FK i fall man är arbetslös och inte har rätt till A-kassa. Snälla säg att det är någon som vet i fall detta stämmer eller inte!!!???
    FK har inte informerat mig om detta då jag nu har ringt dom i över 2 månader för att skunda på dessa ärenden.
    Är inskriven på arbetsförmedlingen och aktivt arbetssökande (även om jag är grav. i v. 31).

Snälla någon sm vet hur det ligger till????

• Svar på tråden sjukskriven =arbetslös/ingen rätt till A-kassa=ingen ersätting=SANT???
  • listo

Ersättningen från Försäkringskassan baseras på din SGI, sjukpenninggrundande inkomst, t.ex. inkomsten från ditt senaste arbete innan sjukskrivning/arbetslöshet.

Det finns ju många olika anledningar till att man inte har rätt till ersättning från a-kassan, men jag har aldrig hört att det per automatik skulle göra att man inte har rätt till ersättning från FK på grund av det.

Men ring FK kundtjänst och fråga så får du ett svar direkt.

• Miss USA

Sjukpenning ska du kunde få om du varit anmält arbetssökande på AF. TFP är det nog värre med. Där krävs det att man gått miste om lön eller a-kassa.

Snart ska jag sluta mata puma
  • lollisen

Har du varit skriven som arbetssökande så äe det nog inga problem, men har du inte varit skriven på arbetsförmedlingen, så har man inte rätt till ersättning från FK. Såna är reglerna... Kryphål eller missar, man blir inte bra informerad iallafall. Många som "faller dit" och står helt utan ersättning, men då finns ju iallafall soc, som kan hjälpa en så fort man är med i arbetsförmedlingen igen eller så... trassligt!

är du inskriven på arbetsförmedlingen? som arbetssökande?

• gabriella83s mamma

Om man varit arbetslös i minst 5 år får man ingenting alls.Det beskedet fick jag!
    Det gäller fr.o.m 1/1 -07.Likaså gäller det alfa-kassan...
    Det blir massansökningar på soc tror jag!

• Anonym (orolig!)

Har gått skola på deltid från feb. 06 och vikarierat mellan aug-dec. Skrev in mig på arbetsförmedlingen den 27 dec. tror jag. Och sen varit inskriven på arbetsförmedlingen, sjukskriven och TFP om vart annat. Väntar på att FK ska fastställa min ya SGI för min nya föräldrapenning. Och innan den blir klar så kan dom inte heller betala ut sjukpenningen eller TFP. Blir verkligen GALEN på dessa "myndigheter" för när det gäller dom så kan dom dra ut på tiden nästan hur länge som helst känns det som. Har "innestående" eller väntar på beslut för ca 7 veckor och det blir ändå rätt mycket pengar som man bara måste gå och vänta på.

Så jag blev lite orolig då jag lästa att man inte har rätt till någon ersättning från dom i fall man inte hade rätt till A-kassa (jobbade 1 månad för lite för att bli beviljad Alfakassa).

Svar på tråden sjukskriven =arbetslös/ingen rätt till A-kassa=ingen ersätting=SANT???