• Anonym (Fläckig)

Pigmentfläckar i ansiktet, vad göra?!

Hej,
    Jag lider av bruna fula pigmentfläckar i ansiktet, dels i pannan men de fulaste fläckarna sitter runt munnen och ut på kinderna. Även om jag sminkar mig så tycker jag att de lyser igenom. Dessa fläckar fick jag efter min förlossning, under graviditeten hade jag inga fläckar. De har bleknat något (två år har gått sedan förlossningen), men de försvinner inte! Jag hatar dem verkligen, jag vet inte vad jag ska göra för att få bort dem. Jag vet ju att jag bör undvika solen men de syns ändå, även fast jag inte har solat det minsta. Är det någon som också lider av detta, och vet vad man kan göra åt det? Mycket tacksam för svar!

• Svar på tråden Pigmentfläckar i ansiktet, vad göra?!
  • Anonym

Finns tyvärr inget man kan göra.......

• Anonym

Joo det finns en sak du borde prova.
    På vissa skönhetssalonger kan dom bleka bort pigmentfläckar, och produkten exuviance har just kommet ut med ett medel som man kan använda hemma, de bleker nämligen bort pigmentfläckar.

• Anonym

Har också...
    Sola inte ansikten, täck över fläckarna med totalblock.
    De blir bättre med tiden, mina är mycket blekare och det har tagit snart 4 år. Solen förvärrar jätte snabbt!
    Köp nån blekande kräm, själv har jag använt en med lakrisrot från oriflame 129kr på rea, det finns också en jätte bra täckkräm från clinuiqe
    som jag använder bara på fläckarna och det täcker suveränt
    Bye.

• Anonym

ps, det är en ofarlig hudsjukdom tror den heter melasma eller nåt sånt!!!

• Orions

Oj!

Är gravid i v. 36 och började i förra vecka få "stora" pigmentsförändringar i ansiktet men fick då besked av min bm att de skulle försvinna efter förlossningen.....men så är det alltså inte alltid?

Det är juh inte alltför snyggt, kan leva med det under graviditeten men inte så sugen på att ha kvar det i flera år....

Mvh Orions

• sommarmamman

Jag tycker du ska boka tid hos en kosmetolog/hudterapeut. Där får du råd hur du sköter hyn på bästa sätt men även vad du ska använda för produkter för att dölja skönhetsfel och framhäva din egen lyster.

Dyrt men väl värt varenda spänn!

• Bo Peep

Jag fick pigmentfläckar nu i helgen av vårsolen fast jag hade keps och solglasögon. Jag hoppas inte behöva dras med dem för evigt, ser helt stänkmålad ut. Men blekande krämer, det låter lite väl starkt va?

• Anonym (mamma)

TS:
    Det du lider av heter Kloasma. Jag hade också på pannan, kring munnen och lite på kinderna. De kommer ofta av hormonpåverkan. Du fick under din graviditet och jag fick när jag bytte sort på mina p-piller. Kan trösta dig med att de bleknar med tiden. Visst syns det mer under sommaren men skydda dig ordentligt med sunblock. Börja inte med att laborera själv för det kan bara bli värre, tex att det blir vita fläckar istället. Min moster peelade bort sina vilket resulterade i att hon inte kan sola längre.

• sommarmamman

Jag rekommenderar en foundation, Estee Lauders Daywear plus. Dyr, men värd varenda spänn! Fråga mig inte hur men den jämnar ut hudtonen. Fantstiskt bra grej och tydligen är den den enda på marknaden med denna effekt (har letat länge efter lite billigare alternativ).

Jag köper min på Åhléns, 400 kr för 50 ml.

• Anonym

Gå till en hudterapeut och få Priori penslingar, helt suveränt mot pigmentfläckar. Tänk på att använda ett UVskydd faktor 30 varje dag över din dagkräm, så att du inte får nya pigmenteringar. Detta funkar jättebra.

• Anonym (lycka till)

Hej,
    Det finns en del skönhetsprodukter som innehåller medel som med tiden får bort sådana fläckar. Jag drabbades själv under en graviditet och hade turen att bli av med det mesta något år senare. Nu solar jag inte ansiktet längre- huden mår mycket bättre. Jag kan tipsa om märkena Ole Henrikssen och Murad, lite dyrare, lite bättre. Skulle det inte fungera kan du alltid vända dig till exempelvis Akademikliniken (www.akademikliniken.se)om du bor i Stockholm eller något annat liknande ställe för konsultation. Lycka till!

• Mystic

jag fick en sån fläck en sommar, hade problem med ppillerna då o bytte sort typ 3 ggr på en kort tid.. Efter jag slutade med pillerna så bleknade fläcken o syntes knappt sommaren efter..
    Men nu är jag gravid o efter första soliga vårdagen upptäckte jag att jag hade massa massa små likadana fläckar överallt runt ögonen o lite på näsan..
    Verkigen inte skoj... är livrädd för solen efter det.. hur ska jag lyckas undvika solen hela sommaren!:( Får kleta in mig med nån bra solskydd... Nåt tips på nån sån, helst från apoteket!!

Svar på tråden Pigmentfläckar i ansiktet, vad göra?!