• 3tjejer

motsvarande blocket i skottland?

Hej!
    Vi ska snart flytta till Dundee i Skottland. Än har vi inte fått tag på något hur att hyra men vi letar efter ett möblerat hus. Vi kommer ta över vår bil med lite småsaker men vi kommer inte skicka över allt vi har (det blir för dyrt). Så nu undrar jag, det måste ju finnas ett blocket.se-motsvarighet i england/skottland. Någon som kan tipsa mig?
    Andra bra tips inför flytt till uk?

• Svar på tråden motsvarande blocket i skottland?
  • mama08

skicka in en fråga till Brittiska Turistbyrån:
    sverige@visitbritain.org

de har massa bra länkar till det mesta som har med din skottlands resa att göra

happy mama!
  • AstraTrillian

Vi hyrde hus utanför St Andrews (också i Fife) genom en agent. Hade några länkar sparade:

www.rollos.co.uk/
    www.mddc.co.uk/
    www.paganosborne.com/

Kolla den här sidan också: www.email4property.co.uk/dundee/estate-agents.htm

Var noga med att det ska vara "double glacing", alltså dubbla fönster och att det finns central heating. Det gör inte det överallt och det blir ändå rätt kallt (och blåsigt!) på vintern. Kolla också att det finns dusch och inte _bara_ bad.

• AstraTrillian

Ja, just det. Hör efter vad uppvärmningskostnader och kommunala avgifter är innan så ni slipper otrevliga överaskningar.

• 3tjejer

Tack för hjälpen! Vi var där och kollade för ngn vecka sen och det finns mycket fula hus Nu har vi nog i alla fall fått koll på ung var vi vill bo så nu ska vi bara försöka hitta ett trevligt hus att hyra också.

• 3tjejer

Ja och nej. Som rätt många städer i Storbrittanien är det rätt grått (husen tex). Men ja för att det verkar vara en rätt lagom stad att flytta till när man har små barn. Stor nog att ha köpcentrum, lekfält etc men liten nog att inte tappa bort sig, mycket trafik etc. Skulle vi välja helt fritt hade vi nog valt Broughty Ferry att bo i men eftersom min man ska jobba i Tecnology park som är precis i andra änden av stan och vi tänkte försöka klara oss med en bil så får det bli åt det hållet, dvs runt Perth road/West End eller där omkring.

• AstraTrillian

Hmm, är det vid bron? Kollade ni andra sidan bron? Har för mig att Tayport verkade trevligt. Hur länge ska ni bo där?

Dundee var vår närmsta stad när vi bodde i Skottland så dit åkte vi och shoppade .

• 3tjejer

Nej vi har inte kollat på andra sidan bron. Hade ett halv-aktuellt hus för visning där när jag var över men vi hann inte med det tyvärr. Nu var det omöblerat också och vi skulle vilja slippa skicka över alla våra saker om det går. Vi ska bo där 1-3 år, har inte bestämt än. Vi får väl se hur det blir. Min man blir anställd där så det är ju upp till oss att söka oss tillbaka.
    Vad gjorde du/ni när ni bodde i StAndrews? Förstod från din presentation att du inte var överförtjust i landet. Lust att delge några erfarenheter?

Svar på tråden motsvarande blocket i skottland?