Min 1,5 åring var magsjuk förra veckan. Hon kräktes i 4 dagar, och var sedan bra i 3 dagar då jag trodde det var över, sedan kräktes hon igen. Men det bakslaget berodde på att hon fick korv som hon inte tuggat tillräckligt noga, så det blev för svårsmält för magen. Med barn måste man gå väldigt långsamt fram med maten efter en magsjuka, för minsta lilla som gör att magen får jobba lite mer än den klarar, så kräks dem igen.
Tänk dessutom på att det kan ta en vecka innan de får tillbaka full aptit.
Men Majsvälling är jättebra. Prova annars med rostat bröd med smör. Och kokt mat typ, potatis, morötter, ris, kyckling, fisk. Funkar inte det kan man prova med kokt wienerkorv utan skinn. Blanda gärna i smör i det kokta. Och allting måste vara finfördelat eller mosat. Och små portioner!
Tänk på att inte ge för mycket sött för det blir för mycket för magen. Alltså inga söta drycker, men gärna en skvätt jucie eller annat i vattnet så får det en söt smak.
Inte heller sötad yoghurt, eller söta soppor. Ta hellre naturell youghurt och riv i ett äpple eller något annat som ger söt smak, för socker behöver dem, men det får inte bli för mycket för då slår magen bakut.
Men huvudsaken är att ditt barn dricker. Äta kommer hon att göra när hon känner sig redo, men prova ofta och lite.
Fråga gärna om det är något annat du undrar. Jag pratade säkert med 15 olika sjuksköterskor när lillan var sjuk, så jag fick ganska mycket samlade råd.
Lycka till!