• Fidelis ad urnam

vad heter vigselförrättare på am.eng?

Någon som vet vad det am.engelska ordet för vigselförrättare är?
    Eller ännu bättre, någon som vet vad en borgerlig präst heter på am.engelska?

• Svar på tråden vad heter vigselförrättare på am.eng?
  • Kofttanten

En borgerlig vigselförrättare heter registrar

• Leeloo

En präst kan inte va borgelig, då är man en vigselförrättare. Men jag vet inte vad det heter på engelska, tyvärr.

Jag är inte nöjd med hur jag ser ut, jag är bara för lat för att göra nåt åt det
  • Kofttanten

borgerliga präster - finns det?

• Kofttanten

registrar hittade jag i NE förrsten
    registrar [redzi'strq:] subst. 1 registrator 2 brit. eng. underläkare, senior registrar avdelningsläkare 3 folkbokföring; borgerlig vigselförrättare

• Fidelis ad urnam

nej det finns inte, men jag visste inte vad det hette på svenska.

Är du säker på att vigselförrättare = borgerlig vigsel heter registar?

• Sweden

Jag gifte mig borgerligt i ett "court house" i USA och det var en "judge" som vigde oss dar. Vet inte om det finns nat direkt ord for vigselforratare pa am. engelska sa jag puffar upp traden.

• Kofttanten

Det är ju möjligt att registrar är brittiskt - jag vet inte

• siamusen

Notary eller justice of the peace kan det vara ocksa. Och judge som Sweden sa

• Kajee

Att förrätta en vigsel heter i alla fall

conduct a marriage ceremony
    så kanske marriage conducter eller conducter of marriage.

?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • Thursday

Alltså, här i landet så viger ju domare också. Då är man ju domare, men också borgerlig vigselförrättare. Asch, det blev lite snurrigt

Registrar är enligt www.webster.com (amerikanst lexikon) = an official recorder or keeper of records: as a : an officer of an educational institution responsible for registering students, keeping academic records, and corresponding with applicants and evaluating their credentials b : an admitting officer at a hospital. Verkar inte helt rätt.

Marriage officiant kanske funkar? Det verkar ju mer oberoende av vilket jobb personen normalt har.

• Thursday

Marriage officiant
    From Wikipedia, the free encyclopedia

Marriage officiant is a civil officer who performs acts of marriage or civil union. Their main responsibility is to receive and witness the consent of the intended spouses and to ensure the legal formalities, and hence the validity of the marriage or civil union, observed.

Officiant's duties and responsibilities, as well as who may be an officiant vary among jurisdictions

och här kan man se en FAQ för Marriage Officiants i Karlifornien:

www.dhs.ca.gov/hisp/chs/OVR/Marriage/FAQ.htm

Svar på tråden vad heter vigselförrättare på am.eng?