• Ulo

Kamremsfanskap

Har en bil där kamremmen skall bytas efter 12000 mil. Har kört 12500 nu och skall inom någon dag iväg på en längre resa. Har biltillverkaren någon säkerhetsmarginal när man anger intervallet eller är det stor risk att remmen går av? Skall låta byta den så snart jag har möjlighet men hinner ev. inte innan jag skall åka. Hur skulle ni göra??

Har vidare ett hjullager verkar vara slut och detta skall jag också byta när kamremmen byts, är det någon risk att detta pajjar helt eller kan man köra ett tag till?

Tacksam för råd!!

• Svar på tråden Kamremsfanskap
  • Buffyhusse

Lurigt det där med kamremmar. Ibland säger dom "12000 mil eller 6 år", vilket väl betyder att det inte bara är milen som spelar in utan även användningstiden. Jag har läst om kamremmar som gått sönder betydligt före milsträckan, så man kan ju aldrig vara säker.

Jag skulle byta i alla fall, går den sönder kan det bli väldigt dyrt att reparera (förutom att du blir stående förstås)

Dåligt hjullager har jag själv kört ganska länge med, med missljud, utan att det hände nåt. Så det beror väl på hur illa det låter kanske.

Är det en jobbresa du ska göra, kanske du kan ta en hyrbil?

• Ulo

Ja, jag tar inte risken, har fått en tid på fredag morgon så får de byta den. Är 3700 pix rimligt eller?

• Biodlaren

3700 är ett ganska bra pris, det är rätt så mycket jobb att plocka isär en modern motor. Hade en ford mondeo som jag kollade upp vad det skulle kosta, hamnade på ett pris på ca 8000.

Pappa till Michael och Joachim och gift med syrra.
  • Ulo

Ok, Då känns ju nästan 3700 billigt. Tackar för info.

• MVB

kör aldrig med en kamrem som är över tid, hjullager däremot är "ok" om du orkar lyssna på det.
    Priserna är ganska olika, på en vanlig 4 cylindersmotor ska det egentligen inte kostar mer än 8000-9000.
    På min galant dynamic 4 skulle det har kostad 8000. på en 6 cylinders golf vr6 13000!
    Jag antar att du har en ford mondeo eller liknande där brukar det kostar runt 3500 (var samma på min 1994 mondeo hgv)

• kontirio

När jag läser den här tråden blir jag så otroligt glad att jag inte har kamrem.. viva la kedja! Fattar inte varför så många tillverkare envisas med just rem.

An nescis, mi fili, quantilla sapientia mundus regatur?
  • Pappa Bear

Instämmer med att Hurra för kedja,är aldrig några problem (nästan). 3700 låter vettigt som sagt!!

• Tvillingfarsa

Köper man nyare bilar idag har väl dom flesta kedja väl?

Vad det gäller kamremmen så brukar man kunna köra 1000-1500 mil över den egentliga gränsen lite beroende på om tillverkaren angett nån utgångsdatum på remmar. t.ex 3-4 år elelr va det kan vara.

Det är ju dock kanske en bra ide att inte ta risken, då kamrem som går av kan bli en kostsam historia.

• Pappa Bear

Nej, nyare bilar har nästan uteslutande bara rem. Men det kanske är både på gott och ont,pris för en rem eller pris för en kedja?

• K J N

Mitt hjullager skar dagen efter jag började höra missljud.

Hjulet låste sig precis som om man bara hade bromsat just det hjulet väldigt hårt.

När bilen hade stannat o svalnat så släppte låsningen o jag kunde försiktigt köra hem då det hände rätt nära hemma.

Bilen hade dock ett fasansfullt missljud för sig hela vägen hem.

När jag sedan bytte lager o öppnade navet så ramlade lagerrullarna ut av sig själva.

Många bilar har ju rem fast en konstruktion som innebär att inget händer (förutom att motorn stannar) om remmen går av eller rappar över.

Svar på tråden Kamremsfanskap