• Hoppentoss

hur stor är en normal äggstock?

hej ..

Min fråga är som rubriken.

Hur stor är en frisk normal äggstock i cm?

Tack på förhand

• Svar på tråden hur stor är en normal äggstock?
  • Bliglin

I min journal stod följande mått att utläsa:
    Höger äggstock 25 x 18 mm, Vänster äggstock 24 x 13 mm.
    Och jag TROR iaf att det är äggstockarna som menas, stod "D ov" och "G ov" - (min journal är på franska).

Jag är 36 år. Och jag undrar också, är detta normalt? (Iof antar jag att min gyn skulle ha sagt ngt om det inte hade varit det).

• Hoppentoss

ojoj.....då är mina förstårade till max.....men det förståd jag på deras miner...
    jag hade 7 cm...

• Bliglin

Ajdå, varför är dina förstorade? Är du hormonstimulerad?
    Jag tror iof att äggstockarna minskar i storlek med kvinnans ålder... så kanske är normala äggstockar för exempelvis en 25-åring något större än mina!?

Jag bor i Belgien... antar det är ungefär samma (har knappt varit på något svenskt sjukhus )

• Hoppentoss

jag håller på med ivf... provrörbefruktning och har blivit överstimulerad...

I belgien...spännande.....
    Vi har bra sjukvård när du är regält sjuk...men vardagsjudommar som sår förkylningar och sådan funkar inte så bra...det är svårt att nå våra vårdcentraler..

.

• Bliglin

Ajdå, trist att du blivit överstimulerad. Hoppas det lägger sig snabbt! Fick du ändå göra äggplock och ET? Isf håller jag tummarna för dig

Japp, jag känner till svensk sjukvård, dvs jag är ju svensk. Men jag menade att jag gjort hela min fertilitetsutredning här i Belgien varför jag inte kan jämföra sjukhus/behandling mellan Belgien och Sverige... Dock tror jag att det är ganska lika, de har ett lite annorlunda system än den svenska Försäkringskassan, men det Belgiska systemet fungerar på ungefär samma sätt. Dock tror jag att det är betydligt kortare vårdköer här, i allmänhet. Jag vet också att man i Sverige har mellan 1-3 betalda IVF-försök beroende på vilket landsting man tillhör. Här i Belgien bjussar de på hela 6 försök Dessutom är åldersgränsen 43 år. Har också läst att den belgiska ivf-sjukvården ligger i forskningens framkant verkligen... så det känns jättebra att göra behandling här.

• Frances

Äggstockarna är i normaltillstånd stora som mandlar (verkar ju stämma med vad Bliglin säger). En läkare förklarade väldigt målande för mig då jag var på kontroll inför ivf att normalt är äggstockarna stora som mandlar. Nu var de stora som grapefruktar. Mmmm, inte undra på att det gör ont strax innan äp!! Fruktskålen (bäckenet) är helt enkelt för liten!

• Hoppentoss

Wow...dom verkar skjysta....vi är inne på vårat 4 försök och vi betalar... jag är 40 fylda....men var 38 vid första försöket.

jag blir alltid överstimulerad...kallas för äggmaskinen av personalen på fert.

Men min man har inga spermier...har dom några tips i beligen hur man kan lösa det...

• Bliglin

Jisses, att de är så små som mandlar Man tänker ju ngt stort när det heter "stock"

Svar på tråden hur stor är en normal äggstock?