• mrsbygg

Återkrav från CSN

Tänkte kolla me er om ni vet..

jag håller på betalar av en återkravs skuld från csn.
    men nu har det blivit så att jag blivit sjukskriven och jag får ingen sjukpenning så jag har NOLL inkomst.

Kan man få skjuta upp på avbetlanigen? sitter och väntar på att csn ska ringa upp mig nu. men ville se om någon fått det?

• Svar på tråden Återkrav från CSN
  • littlemisstrouble

man får skicka in ansökan om nedsättning på grund av speciella skäl vad jag vet, helt utan att betala har jag för mig blir väldigt svårt

• mrsbygg
    littlemisstrouble skrev 2007-03-19 14:29:53 följande:
    man får skicka in ansökan om nedsättning på grund av speciella skäl vad jag vet, helt utan att betala har jag för mig blir väldigt svårt
    även svårt att betla utan inkomst...men får se va dom säger om dom ringer upp nån jäkla gång
  • AMV

Tyvärr brukar CSN vara ganska griniga på den punkten men jag hoppas du har bättre tur än jag (det var några år sedan jag bad om uppskov). Om du har soc.bidrag och skickar intyg på det kan du få uppskov så det är isf en möjlighet. Det kan vara skillnad också när det är ett återkrav, jag har bara erfarenhet av tillbakabetalning av studielån. Lycka till.

• ominte

Jo de satte ner min återbetalning till 200 kr/månad när jag var arbetslös (utan a-kassa) men sen fick jag tillbaka allt dubbelt upp kommande termin för då skulle allt det betalas åter + den nya återbetalningen för den terminen!

• littlemisstrouble

TS

ja vet det va så för mig med att jag inte hade inkomst men va tvungen att betala ändå om man inte har som vikab säger intyg från socialen att man har bidrag därifrån

• mrsbygg
    AMV skrev 2007-03-19 14:32:17 följande:
    Tyvärr brukar CSN vara ganska griniga på den punkten men jag hoppas du har bättre tur än jag (det var några år sedan jag bad om uppskov). Om du har soc.bidrag och skickar intyg på det kan du få uppskov så det är isf en möjlighet. Det kan vara skillnad också när det är ett återkrav, jag har bara erfarenhet av tillbakabetalning av studielån. Lycka till.
    har ej soc.bidrag. her ej rätt till det..
    har som sagt NOLL inkomst jut nu.. får se va dom säger på csn
  • ying yang

Om du inte har rätt till soc.bidrag tjänar väll din sambo för mycket? och då räknar ju soc. att ni tar av hans pengar att betala skulden med.

• mrsbygg
    ying yang skrev 2007-03-19 14:38:03 följande:
    Om du inte har rätt till soc.bidrag tjänar väll din sambo för mycket? och då räknar ju soc. att ni tar av hans pengar att betala skulden med.
    han sitter och betalar av sina csnlån så vi har ej råd..
    hade vi haft d så hade jag inte behövt skjuta upp det som sagt!
  • ying yang

? Men ni ligger ju upenbarligen över normen? Då ska ni kunna betala även din skuld ju, för så lite pengar kan ni ju inte ha?
    Det finns ju de som lever på soc. och måste betala två csn lån. Ni får väll kolla vilka utgifter ni har annars.

• AMV

Om ens inkomst har sjunkit med mer än 15% (tror jag det är och det har den ju definitivt i ditt fall) så kan man få en sänkning av avbetalningen men uppskov är nog kört om man som sagt inte har intyg om soc.bidrag. Så troligen kan du som mest hoppas på sänkt belopp att betala.

• mrsbygg
    ying yang skrev 2007-03-19 14:41:12 följande:
    ? Men ni ligger ju upenbarligen över normen? Då ska ni kunna betala även din skuld ju, för så lite pengar kan ni ju inte ha?Det finns ju de som lever på soc. och måste betala två csn lån. Ni får väll kolla vilka utgifter ni har annars.
    vi ligger ej över normen! och jo så lite pengar kan man ha.
    har ej rätt till soc, då jag ej kan vara inskriven på arb.förmedlingen. och det är ett krav soc har för att man ska ha rätt till hjälp.
    och eftersom ja är sjukskriven och ej kan söka jobb så har jag ej rätt till soc..

nått jag vet för jag har levt på socialbidrag förut...

nu var inte detta en tråd om våran ekonomi, jag fråga om någon som visste eller vart i samma sits som mig..
  • brokig

återbetalning är ju inte samma sak som återkrav. Det som TS efterfårgar tolkar jag som återkrav, alltså att man fått mer csn-pengar än amn haft rätt till, exempelvis för att man jobbat för mycket eller haft inkomster av kaptial. I det fallet har jag svårt att se att man skulle kunna få nedsättning över huvudtaget.

• mrsbygg
    brokig skrev 2007-03-19 15:11:17 följande:
    återbetalning är ju inte samma sak som återkrav. Det som TS efterfårgar tolkar jag som återkrav, alltså att man fått mer csn-pengar än amn haft rätt till, exempelvis för att man jobbat för mycket eller haft inkomster av kaptial. I det fallet har jag svårt att se att man skulle kunna få nedsättning över huvudtaget.
    jopp är återkrav, fick studiestöd utbetalat fast jag avslutat mina studier.
    jag fixade då redan så jag ifck dela upp det som månadsbetalning..

jag hoppas nu på att antingen få det så pass nedsatt att vi ska har råd att betla lite iaf, eller kunna skjuta upp betlaningarna i 3 månader då jag börjar får ut FP..

får se va dom säger, dom verkar inte ringa upp. så ja får ringa imorrn igen!
  • ominte

mammab,
    jo de kan sätta ner återkravet under tiden som du har lägre inkomst. Jag tyckte de var väldigt flexibla med det (den gången jag hoppad av studierna) och jag betalade 300 kr/månad i 2 år tror jag.

• mrsbygg

dom ringde precis och dom skulle skicka hem papper, så förhoppnings vis blir återbetlningen lite lägre iaf! d visar sig..

Svar på tråden Återkrav från CSN