• gulleplutten

ni som ger plockmat till era 6-8 månaders...

alltså, jag undrar... ni som ger plockmat till era små barn 6-8 månader... sätter dom inte i halsen?? Dom kan väl inte tugga? Vill gärna ge min son men vågar inte riktigt ifall han sätter i halsen. Va ger ni för plockmat? Min andra son, 2 år... har fortfarande problem med hårda bitar... så jag e rädd att lillen också har det....

• Svar på tråden ni som ger plockmat till era 6-8 månaders...
  • Wilja

Min son får rån än så länge, men när han blir 6 månader sa barnmorskan att jag kunde börja med bitar av fralla med mjukost eller leverpastej. Han tuggar och har sig jättebra, men jag ger honom aldrig nåt och går därifrån utan sitter bredvid hela tiden.

• Emil06

Min son på 8 mån hatar bitar, å antingen kniper igen munnen å hulkar å ibland spyr ..
    Inge bröd här inte! Har nån nåt mer råd vad man kan ge dem så de kommer igång med bitar nån gång...vet att det e individuellt, men... finns väl inte många 1åringar som äter bara puré men ändå..

• gulleplutten

Emil06... min största som 2 år och 2 mån fick mixad mat( purre ) till van va ca 2 år. jätte jobbigt va det för han fick kväljningar hela tiden och spydde upp maten. Men när han börja på dagis blev det mycket bättre. Men jag mixar fortfarande om det e för stora hårda bitar.... shit, det e jobbigt att ha barn som har problem att äta:/

• mum2b in april

Min dotter är nu tio månader och jag har haft problem med maten ända sen hon började med 8-månadersmaten. Alltså i ca 2 månader. Men sen några veckor tillbaka så började jag med plockmat och hon var jätteduktig. Efter det så är det mycket lättare att ge henne bitar i den andra maten också. Så jag tycker absolut att du ska testa med plockmat. De fattar hur de ska tugga även om de inte har några tänder. Min dotter har fortfarande bara sina 2 första gryn i nedre käken.

• danitra

Pannkakor
    Lax
    Pasta
    Avocado
    Bröd

• Emil06

Jo, glömde skriva: Min son leker mer med bitarna i handen, eller om han hittar nåt på golvet, men han stoppar aldrig nåt i mun!!

• Niccan

majs
    ärtor
    kokt minibroccoli (i små bitar)
    kokta minimorötter (skurna i små bitar)
    mjuka/saftiga päronbitar
    konserverad aprikos/persika (i små bitar)
    små ost- och korvkuber (alltså SMÅ!)
    (snabb-)makaroner

Om bebisen får vanja sig vid att tugga plockmat innan man börjar ge mat med mer bitar i, går detta oftast bättre. Det svåra är ofta att hantera "blandkonsistensen" av puread mat med bitar i, vilket kan förklara att många får kväljningar... är det ren plockmat som skall tuggas går det ofta bättre för bebisen att hantera och kontrollera med tungan och käkarna. Övning ger färdighet, så hellre ofta och lite än sällan och mycket. Det skall ju främst vara träning i att tugga och hantera, inte så mkt för näringens skull...

mvh/Niccan

• Emil06

Nicca: Tack för tipsen ska jag prova! Men om han inte stoppar in maten själv då? Bara låta han leka med den, till slut stoppar han in maten själv elle...? Jag får ju inte helst stoppa in den åt han heller

• Niccan

Min egen son hade en ganska sen mognad av "munmotoriken" och vi insåg snabbt att här kunde vi inte bara köra på enligt "standardmodellen". Vi började prova smakisar vid 6 mån men han fattade ingenting och gjorde vad han kunde för att slippa få in något i munnen. Många sa att det var normalt i början att det mesta kom ut och det vara bara att gnata på, men för mig kändes det inte rätt. Han fick ju både kväljningar och satte i halsen? Som tur var kände jag ingen stress och avbröt alla "matningsförsök" rätt snart. Däremot fick han sitta mkt i mitt knä när vi åt och kring 8 mån, när pincettgreppet satte sig, var han plötsligt intresserad av att peta i min mat... Vid det laget satte vi honom i hans egen stol mer regelbundet och lät honom få en egen tallrik med lite plockvänliga saker på vid varje måltid, som han fick göra vad han ville med - helt utan vår inblandning. Ville han kasta ner det på golvet fick han det, ville han leka fick han det, och provade han att smaka fick han förstås det. Vilket han sakta men säkert också började göra! Och allt fler och fler saker dessutom.

Vår son har aldrig heller gillat skedmatning och vi har därför helt skippat allt vad pureer och burkmat heter. Det enda som, om han verkligen varit hungrig, har gått att ge honom med sked har varit gröt och välling (flaska eller napp har han inte heller tagit). Men vi har haft den inställningen att när det gäller maten är det bästa om barnet lär sig vara så aktiv som möjligt på egen hand och får styras av de egna inre drivkrafterna som hunger, aptit och nyfikenhet. För de finns där, även om de ser ut, utvecklas och mognar olika hos olika barn.

Idag 18 mån gammal är vår son långt framme både när det gäller bordsskick (ngt vi aldrig påverkat) och förmåga att reglera vad han behöver få i sig och hur mycket - förutsatt att vi erbjuder möjligheten förstås! Han är jätteduktig på att hantera olika konsistenser och bitar trots att han ännu inte fått några kindtänder och han har aldrig haft problem med att sätta i halsen eller proppa munnen för full... *peppar peppar* Och då äter han allt från knäckebröd, oliver, vindruvor, äpple, köttbitar, räkor, bönor, kikärtor, råa grönsaker som paprika, gurka...eller favoriten FRUSNA ärtor(!?) som exempel på sådant som verkligen behöver "hanteras" väl i munnen. Vi har heller aldrig haft några som helst konflikter vid matbordet, vilket ju är positivt i sig för alla!

Jag tänker att du gott kan ge din son tid och låta honom hållas tills det börjar lossna av sig själv, alternativet är att ni hamnar i en ond spiral som gör mer skada än nytta.

Lycka till!/Niccan

• Emil06

Tack än en gång Niccan Det e vad jag tänkt för mig själv redan: att det kommer lossna för sg själv sen, näe han e "mogen" för det! Ska börja ge han lite mer plockmat så han får "leka" lite själv, fast det kanske man inte ska göra när han e som hungrigast?! mitt i kanske! Pincett tricket kan han.

Svar på tråden ni som ger plockmat till era 6-8 månaders...