plockmat för bebis, tips?
sonen, 7 mån, gillar att plocka med sina smörgåsrån. vad har ni för mer tips på bra "plockmat" för små bebisar utan tänder?
sonen, 7 mån, gillar att plocka med sina smörgåsrån. vad har ni för mer tips på bra "plockmat" för små bebisar utan tänder?
Vet inte om det OK för 7mån, men rispuffar kanske.
Makaroner, ärtor, majs, sempers frikadeller, potatisbitar, fiskbitar, avokadobitar. Sådant har min bebis ätit sen han var 6-7 månader iallafall
brago´kex,smälter fort i munnen å smular inte så mycket:)
små bitar av smörgåsar(inte för degigt bröd bara för då klibbar det fast i gommen,skär bananer i småbitar osv allt som man kan mosa med gommen i små bitar funkar:)
fler idéer?
All mat som är någorlunda mjuk som går att dela och för ens egen bekvämlighet, som inte är alltför kladdigt
vårgårda ris. vet inte om det heter så, men sånna små vita risar som man har typ i filen... det gillade liam att plocka med när han var liten bebis.
Majs krokar,ser ut som ostbågar fast större och gjort endast på majs. De smälter i munnen, helt perfekta! Min son älskar dom
ja, majskrokar är bäst!
det är ju socker i brago.
Mjuk frukt som päron, persika(mogen), aprikos, plommon och banan. I små bitar. Kokta grönsaker, morot, palsternacka, broccoli, blomkål i små bitar.
jag skulle inte ge brago, som att ge kanelbulle liksom.. men nog skulle de gilla det.
riskaka lätt- eller osaltad, finns med majs/dinkel/havre upptäckte vi
kokt morot, kokt broccoli, gurka (vi skar i stavar med mycket frön på), brödbitar, knäcke typ falu rågrut tycker vår är bra och det löses upp, banan..
Låter inttressant detta! Men vågar man verkligen ge grönsaksbitar till en så liten en? Dom sätter inte i halsen då?
leverpastej i bitar, kokt broccoli och andra grönsaker, sylta i små bitar, havre fras är en stor favorit och det löser också upp sig
majskrokar e jätte bra!
Tror ni man kam be "sitt" ICA att ta hem det i sortimentet, för det finns inte här.
vi har gett grönsaker i små el större bitar (typ broccoli) ganska snabbt blev han mycket bättre på att hantera dem. Viktigt att inte ge klotrunda bitar, typ vindruvor, körsbär mm som verkligen kan fastna.
det mesta andra hostar de upp om det blir fel, men vi har alltid suttit nära och försökt varit uppmärksamma.
Var hittar man majskrokar...
Ica har inte och inte willys heller.....snyft
tipsar om riven morot! det är gott det
häpp, min kille har visserligen tänder... tänkte inte på det
Majskrokar finns på vårat Ica Maxi, så kolla med er icabutik om dom kan ta in för det finns ju i deras sortiment iaf.