• Sicali

Vad är en seans egentligen?

Jag och syrran skall gå på seans den 12 april, jag vet ju på ett ungefär vad det är och jag har så länge viljat prova det. Men ni som vet mer, vad är det exakt? Hur går det till? Ni som varit på en, hur upplevde ni det, vad hände?

• Svar på tråden Vad är en seans egentligen?
  • virre27

Man får om man har tur kontakt med sina nära och kära som har gått över. ja, det kan komma andra också som dina hjälpare el grannar tex.
    Ja, ett medium är en länk från andra sidan till dej. Ja de får bilder sända till sitt huvud ibland ord el siffror som de ska tyda till dej som får en träff som det kallas.
    Ibland kan de få ont någonstans pga av att du har värk nånstans el den som gick över hade ont. De har hälsningar till den som träffas och vill bara sända sin omtanke el sånt du behöver tänka på i ditt liv.
    En glad tillställning är det, för de har en humor där på andra sidan som är underbar.
    Mediumet kan inte själv välja vem som ska komma och inte du heller, utan de ställer sej på kö kan man säga. Får man inte träff denna gång var de inte först i kön.
    Jag har fått träffar några gånger, det är helt underbart att höra deras uttryck som de använde på jorden och deras sätt att vara speglar av sej i mediumet, tex kavlar upp ärmarna ofta el tar sej för näsan.
    Det man ofta gör fel när man sitter där och får träff är att man inte frågar en massa, man bara låser sej.
    Fråga massor om du inte får fram vem det är som kommer, sen titta hur mediet beter sej för ansikts uttryck och sånna små saker kanske du känner igen från den döde.
    Lycka till!

• Sicali
    virre27 skrev 2007-03-19 21:37:51 följande:
    Man får om man har tur kontakt med sina nära och kära som har gått över. ja, det kan komma andra också som dina hjälpare el grannar tex.Ja, ett medium är en länk från andra sidan till dej. Ja de får bilder sända till sitt huvud ibland ord el siffror som de ska tyda till dej som får en träff som det kallas.Ibland kan de få ont någonstans pga av att du har värk nånstans el den som gick över hade ont. De har hälsningar till den som träffas och vill bara sända sin omtanke el sånt du behöver tänka på i ditt liv. En glad tillställning är det, för de har en humor där på andra sidan som är underbar.Mediumet kan inte själv välja vem som ska komma och inte du heller, utan de ställer sej på kö kan man säga. Får man inte träff denna gång var de inte först i kön. Jag har fått träffar några gånger, det är helt underbart att höra deras uttryck som de använde på jorden och deras sätt att vara speglar av sej i mediumet, tex kavlar upp ärmarna ofta el tar sej för näsan. Det man ofta gör fel när man sitter där och får träff är att man inte frågar en massa, man bara låser sej. Fråga massor om du inte får fram vem det är som kommer, sen titta hur mediet beter sej för ansikts uttryck och sånna små saker kanske du känner igen från den döde.Lycka till!
    Oj tack för svaret. Det där med frågor har jag tänkt på, bör man komma på och skriva upp dem innan eller kommer de naturligt tror du?
  • virre27

Nu vet du inte vem som kommer, men du ska var säker, ja nästan säker på vem du talar med. Jag lovar det snurrar i huvudet när man får en träff så man låser sej helt.
    Du kan sända en tanke till den du vill ha kontakt med, sänd att du vill så gärna ha ett litet hej el bara veta hur den mår just nu. Tänk på den människan nu varje dag innan du ska dit.
    Men jag kan rekomendera att du tar en privat sittning i stället det ger mer, fast det är lite dyrare. Det är det värt kan jag säga.
    Du får ofta ett band med dej hem och lyssna på vad som sagts under privat sittningen.
    Privata saker kommer ofta inte fram under en stor seans, satsa du på en privat sittning, det blir billigare i längden.
    Jag kommer i framtiden bara att springa på små seanser och på privat sittningar hädan efter.

• Johan

Bra beskrivet Virre. Men jag måste varna för att ställa ledande frågor. Om du t.ex. får en besökare, men du är inte riktigt säker på om det verkligen är morbror John och skulle vilja veta vad besökaren jobbar med så frågar du helst mediumet om "får du fram vilket yrke personen hade?", och inte "jobbade han i skolan?". Personligen föredrar jag om personen inte säger något alls mer än ett neutralt "okej" för att bekräfta att de hört och förstått vad jag sagt när jag har mina sittningar. När anden väl är identifierad så går det bättre att ställa frågor och att få budskap osv. Men jag tror nog att mediumet själv berättar om h-n vill ha frågor osv. Om mediumet säger att h-n vill ha ja eller nej svar under seansen så kan du prova att svara okej istället. (Om mediumet KRÄVER ja-eller-nej-svar så ska du kanske fundera på om det inte är cold reading du är utsatt för istället för ande-kontakt.)

Sen finns det tyvärr många bluffare där ute, så det är bra om du läser på lite om Cold Reading (sv.wikipedia.org/wiki/Cold_reading) som är den tekniken som bluffare använder sig av. Men ta texten med en nypa salt, det går alltid att hitta spår av cold reading tekniker så fort två människor kommunicerar. Så bara för att du känner igen en sak på sittningen så betyder inte det att mediumet använder sig av tekniken. Om du däremot känner igen ALLT från cold reading så ska du kanske inte gå till det mediumet igen.

/Johan -
  • virre27

Just det Johan tänkte inte på det.
    Jag ser alla som goda runt om mej så jag har så svårt att se det som är falskt. Lite för naiv ibland, jobbar på det.
    Kramar

• Johan

Jag önskar att man inte behövde tänka på det. Men så fort någon är villig att betala pengar för något så finns det idioter som är där och luras, oavsett om det gäller bilförsäljare, tandläkare eller medium.

/Johan -
  • Sicali

Jag är rätt säker den här gången faktiskt Mediumet jobbar i en känd affär i göteborg och hon är inbjuden till en människa jag har gått på många kurser hos och känner väl.
    Men jag håller med, man bör vara uppmärksam ändå.

• Sulonen

Jag har varit på seans och var inte imponerad. Vill inte säga vem som höll i seansen med det var någon som är "känd från TV".

Seans-ledaren kollade runt bland åhörarna och fokuserade in på en person i taget. typ: "Jag har en man här som visar att han "hör till" dig där i blå skjorta med vita lamm. Mannen dog för inte så länge sedan och var inte såå gammal - men det menar jag att han var under 70 år när han dog. Han hade bra humor och han visar siffran 3 åt mig."
    Jag vet inte om jag är överdrivet kritisk, men under hela seansen så var det så ytliga beskrivningar av varje "själ" som kom och ville "tala".
    Ständiga fraser var:
    -du har haft ett ganska jobbigt liv (vem tycker inte att de har haft det jobbigt periodvis)
    -du är en person som ger mycket av dig själv, men inte alltid får så mycket tillbaka (Vem kan inte hålla med det?)
    -siffran 3( 2, 4 eller 5), säger den dig något? (och om inget gensvar gavs så skulle man tänka på högtidsdagar även UTANFÖR familjen .. typ någon i paralellklassen i nian ?!)

Näe, jag gick dit med ett öppet sinne och en inre förhoppning om att äntligen "få svart på vitt" att det fanns sätt att få "kontakt", men gick därifrån väldigt besviken.

Men jag tycker absolut att man ska gå och bilda sin egen uppfattning. Kanske var jag överdrivet kritisk.

• Johan

Sulonen:
    Jag tror inte du är överdrivet kritisk. Jag anser att man SKA vara kritisk. Däremot så kan det vara svårt att hitta en bra balans på storseanser mellan att inte lämna ut för mycket och ändå vara detaljerad (inbillar jag mig). Om du vill får du gärna skicka ett privat meddelande till mig om vem det var, jag får ju många frågor om bra medium och behöver då också höra ifrån folk som har dåliga erfarenheter.

Svar på tråden Vad är en seans egentligen?