• BimBim o Knorrans Mamma

Trött på att folk associerar namnet Damien med satan?

Tycker Damien är ett väldigt fint pojknamn.
    Men många verkar ha fördomar om namnet.
    Tänker du nåt negativt om namnet?
    Vissa verkar ju tro att satans son heter Damien.
    Men det är ju i filmen OMEN den lilla pojken heter Damien.
    Prästen i filmen exorcisten heter också Damien.

Men är det nån som ärligt talat tror att satans son heter Damien bara för att det är så i filmen???

Namnet Damien är grekiskt vet jag. Vad det betyder vet jag inte riktigt då jag ej kollat upp det.
    Skulle va kul o veta iof.
    Nån som vet en sida där man kan kolla upp betydelsen på olika utländska namn?
    Kan ju likagärna passa på o fråga det med i samma tråd

(¯`°?.¸ ♥ Bebis i magen Vecka 38 ♥ ¸.?°´¯)
  • Svar på tråden Trött på att folk associerar namnet Damien med satan?
  • smurfis75

Det första man tänker på är ju Omen men tror att det skulle gå över om man kände ett barn med det namnet. Tycker att det är fint.

Mamma har 2 älsklingar Liam och Texas
  • azofia

så här står det om namnet damien (damian) på behindthename.com

From the Greek name Δαμιανος (Damianos) which was derived from Greek δαμαω (damao) "to tame". Saint Damian was martyred with his twin brother Cosmo early in the 4th century. They are the patron saints of physicians. Another saint by this name was Saint Peter Damian, an 11th-century cardinal and theologian from Italy.

• MrsNelson

jag kopplar inte ihop det med satan överhuvudtaget!

• lugnåsbo

The boy's and girl's name Damian \d(a)-mian\ is pronounced DAY-mee-en. It is of Greek origin. Possibly means "to tame, subdue", though the Greek root is also close to the word for "spirit". The Belgian priest Father Damien is honored as the man who gave his life helping the lepers of Molokai in Hawaii. Saint Damien (third century) is known as the patron saint of physicians. Demyan is the Russian form. Author Damon Runyon; ballet dancer Damien Woetzel.

• lugnåsbo

kopplar inte ihop det med satan, men tror att en del kan ha svårt att uttala det och läser innantill och då blir det ju DAmien som i dam eller dallra.... för det är väl tänkt som dejmien?

• tessan8micke
    MrsNelson skrev 2007-03-19 16:47:12 följande:
    jag kopplar inte ihop det med satan överhuvudtaget!
    Inte jag heller, absolut inte!
  • saraseal

nej vem kopplar det med satan? jag tycker det är ett fint namn har aldrig tänkt så!

Mvh Sälen =)
Svar på tråden Trött på att folk associerar namnet Damien med satan?