• Anonym (funderar..)

När ta ut p-stav?

Jag sitter och funderar lite på när jag ska ta ut min stav.
    Vi ska förmodligen starta bebisverstan om ca ett år, (ungefär då verkningstiden på staven är slut). Men jag vill att min kropp ska ställa om sig efter flera år med både p-piller och p-stav och jag vet att det kan ta tid. Jag hann heller aldrig få någon regelbunden mens innan jag började med p-piller i tidig ålder, om det kan påverka något. Är det lika bra att ta ut staven redan nu (använda ev. kondom eller p-dator om/när mensen blir regelbunden), eller ska jag kanske avvakta ett halvår till?

Hur skulle ni göra?? Eller hur har ni gjort innan ni har startat verkstaden?

• Svar på tråden När ta ut p-stav?
  • getingmidja

Tänkte du plocka ut den nu, och köra på med kondom isf?

Om jag någon gång ser en leende joggare ska jag överväga saken
  • mizzfreestyler

Jag har p stav!
    Och fick reda på när jag satte i den att efter man tagit ur den så kan man bli med barn typ på direkten. Den ger skydd efter 8 timmar i armen och jag tror det är samma när man tar ur den att skyddet försvinner efter ca 8 timmar. Du kan ju kontakta en barnmorska och fråga om din stav och hur det fungerar när du tagit ur den.

• getingmidja

Jag plockade ut min i slutet på september förra året, fick en mens och sen var jag gravid.

• Anonym (funderar..)

getingmidja: Förmodligen blir det ju kondom om jag tar ut den...är väl eg inte så sugen, men men...det kan det var värt för att slippa staven...

• Disela

jag plockade ut min p-stav, och två månader senare var jag gravid. Staven har ingen sådan process som p-sputa har. Så låt den sitta till kanske fyra månader innan ni ska börja. Sen vet man ju inte hur länge det kan ta, det kan ju dra ut på tiden i allfall. Men man kan teoretiskt bli gravid dagen efter man plockat ut den. Det sa i alla fall BM till mig, och det verkade ju stämma ganska bra. Lycka till!

Väntar på Krypet
  • buffybus

jag plocka ut min p-stav för längesen...skit ont gjorde det och jag har ett riktigt riktigt fult ärr som sticker ut för dem måste gjort fel...

jag hade tagit ut den nu om jag varit dig..då kommer kroppen garanterat o återställa sig i tid och ni kan ha andra skydd...typ då kondom eller p-data som du sa.. (vet ej vad p-data är hehe)

hoppas det löser sig

• buffybus

iallafall glömde skriva att jag inte blivit gravid ännu...tog ut den förra året på sommaren tror jag

• getingmidja
    byffybus---> De måste ha gjort fel vid uttagandet av p-staven, för det ska inte göra ont.
  • Anonym (tossig)
    tog ut min p-stav för 3-4 månader sen och har inte fått mer än en liten blödning... och är inte gravid, har kollat 3 gånger men mensen vägrar komma... har molande känsla som om den är på gång men nix... så det är olika på hur man reagerar... så ta ut den du, använd kondom under tiden för det kan alltså variera från fall till fall, för alla är vi olika
  • mum2b in april

Jag plockade ut min stav fick en mens och sen blev jag gravid. Innan det hade jag ätit p-piller i ca 5 år.

• Jenniesmamma
    Plckade ut min augusti-04,plussa oktober-04,så det gick fort. Går fortare för kroppen att ställa sig tillbacka med p-stav än med p-piller,har jag hört iallafall.
    Älskad och saknad av så många! RIP älskade lillebror!
  • Anonym (Karin)

Jag hade också en pstav, Läste här att det var någon som fick ont. Kan berätta att det fick jag med.. SHIIIIIT säger jag bara, gör aldrig om det igen. (Förlåt TS).. Jag fick bara emla salva på, ingen bedövning alls.. (Så TS be om att få det)
    Det kändes som dom drog i mina senor. Och min kille höll på svimma.
    Ni som har tagit ut era pstavar, va fick ni för bedövning?
    För till mig sa dom att dom inte kan ta någon, för det svullnar då, och då blir det jätte svårt att ta ut den :S.

Dock, har jag inte försökt att bli gravid, så jag har inget att bidra där. Men, Jag har också hört att det blir "normalt" efter bara någon dag.
    Lycka till!

• Anonym (funderar..)

Tack för alla svar...

Det lutar åt att jag kommer att ta ut den
    inom en snar framtid iaf. Kanske inte riktigt ännu.
    Man kan ju aldrig veta hur det blir för en själv.
    Jag har har inte haft mens överhuvudtaget på två år,
    så det ska bli intressant att se när den kommer tillbaka.

Är de fler som har råd/erfarenheter?

Svar på tråden När ta ut p-stav?