• miss marion

vegetariskt järntillskott?

Jag är vegetarian och gravid i v. 21 - det börjar antagligen bli dags för mig att äta järntillskott (värdet var mkt bra v. 10 - 130). Problemet med järntillskott är att de oftast är gjorda på animaliskt järn. Men för ett tag sen läste jag en tråd här på FL om vegetariskt järntillskott, har för mig att det var någon hälsokostkedja som sålde dem. Någon som vet?

• Svar på tråden vegetariskt järntillskott?
  • Jennjen

Blutsaft är vegetariskt, finns att köpa på hälsokost och/eller välsorterade livsmedelsbutiker.

Duroferon
    (AstraZenica)
    Inga animaliska ingredienser, kommer från naturligt mineral (järnsulfat motsvarande Fe2+ 100 mg).
    100 mg järn per tablett (rekommenderar 1 tabl/dag, vid blodbrist hos vuxna: 1 tablett morgon och kväll.)
    Pris: 100 tabletter 78 kronor alternativt 200 tabletter 126 kronor (Apoteket)
    Fotnot: Priserna på hälsokosthandelns produkter kan variera något beroende på inköpsställe. Priserna på läkemedel kan bli lite lägre om du fått recept från läkare.

sånna äter jag

• lata kocken Johanna

de flesta är inte gjorda på animaliskt järn... de flesta innehåller vanligt tvåvärt järn som i princip är vanliga järnfilsspån

inte vegetabiliskt men DEFINITIVT inte animaliskt
    ex Erco-fer, Niferex, Duroferon

• Hannibanni

Jag är vegetarian och anser att järnfilsspån ingår i vad jag kan äta, helt naturligt från naturen, ingen har dött!!

• Tindrana

Jag dricker Floradix Blutsaft, finns o köpas i vanliga matbutiker. Saften är gjord på växter, grönsaker och fruktsafter med mineraler samt specieljst berikas på järn. Jag kan nämligen inte äta järntabl. får så ont i magen av dom. Blutsaften är jätte bra, blodet tar upp saften snabbare än järntabl, och jag får inte ont i magen av saften.

• Emmii

Hur är det med kosttilskott för vegetarianer då? typ "mitt val vegetarian" -vitaminer och dyl.)
    Läste på Livsmedelsverket att man ska passa sig för kosttilskott...?

• lata kocken Johanna

nej men det är ju inte ngt vegetabiliskt - snarare mineraliskt

och förresten är det ju bara Hemofer som innehåller hemoglobinpulver om man kollar på apoteket, så det är ju bara att skippa hemofer och välja på alla andra sorter

Vill man absolut ha ett vegetabiliskt järntillskott så är det blutsaft eller nässeldroppar som gäller

• Chaia

Kolla också om kapseln är gjord av gelatin! Jag tror att Niferex t.ex. har en kapsel av gelatin.

Blutsaft är bra!

Oh you dark one - Eternal outsider - Caught in the spider's web you've spun
  • lata kocken Johanna

Emmii

det du ska passa dig för är hälsokost om du läser på slv.se

ett normalt vitaminsubstitut för det du inte får i dig via maten är OK
    Men som vanligt - det är ALLTID bättre att se till att få i sig alla vitaminer och mineraler via kosten. B12 är svårt för bla veganer så det kan behöva substitueras

• apelsingrape

Jag testade Duroferon (finns att köpa på apoteket och ska enl. apotekspersonalen inte innehålla några animaliska substanser).

Jag har fått tips om Blutsaft men valde att inte ta det då läkaren inte kunde garantera att det var OK för mig som gravid att äta (hälsokostpreparat - ej testat på det sättet). Jag vet många gravida som druckit blutsaft och tror att det är helt OK (men jag ville inte ta den minsta risk).

Under hela min graviditet (är nu i v. 40+) har jag bara käkat järntabletter under sammanlagt någon / några veckor. Resten av tiden har jag använt mig av en multivitamin - trots det har mitt järnvärde ständigt ökat! Dessa multivitaminer innehåller ju kalcium också och anses ju därför inte vara bra för järnupptaget men det har funkat bra på mig (eller om det är min övriga kost som varit så bra). Jag tror det är viktigt att tänka på vad man äter och inte förutsätta att järntabletter löser någonting i längden. Se till att äta C-vitamin samtidigt som du tar tabletterna!

Svar på tråden vegetariskt järntillskott?