• Helmet

Nedsatt immunförsvar under/efter en penicillinbehandling??

Jag undrar hur man ska tänka när ens barn äter penicillin?. Är dem känsliga för nya virussjukdomar under behandlingen? eller är dem känsliga efter avslutad behandling?
    Har en dotter på ca 13 månader som nu äter penicillin mot öroninflammation. Törs vi träffa andra barn under behandlingen och direkt efter avslutad behandling eller ska man vara hemma och kurera sig nu ett tag? Man vill ju inte att hon ska dra på sig ännu ett virus direkt.. Har hört så mycket olika bud gällande detta.

• Svar på tråden Nedsatt immunförsvar under/efter en penicillinbehandling??
  • Idapida

Kan egentligen inte svara klockrent för jag vet inte säkert. Men själva immunförsvaret ska väl egentligen inte påverkas av en penicillinkur. Det som händer är ju att de "goda" bakterierna i tarmen också kan få stryk, och att man därför får diarréer. Då kan man ju också tänka sig att en viss del av det immunförsvar som bor i tarmen skulle bli lite svagare, men det är ingenting jag har hört egentligen, så det behöver inte vara sant.
    Det jag tänker är att om din tjej har fått antibiotika mot öroninflammation innan immunförsvaret har hunnit reagera på bakterien och bygga upp antikroppar som känner igen just den bakterien så kan hon lätt så samma igen. Alltså en ny öroninflammation. Men det spelar nog ingen roll om hon träffar på de bakterierna nu eller senare!
    Så ge dig ut du sålänge dottern är pigg och verkar må bra!

• bomman

När vår tös åt penicillin för öroninflamation sa läkaren att hon var känslig efter avslutad kur. Under penicillinkuren är man skyddad.

• Theia

Jag vet bara själv hur känslig jag är efteråt blir alltid sjuk efter jag slutat med penicillin

Svar på tråden Nedsatt immunförsvar under/efter en penicillinbehandling??