• Malada

stopp i ena "mjölkkanalen" ?

Hej
    jag har jätte ont i ena bröstet, och i bröstet sitter det en vit grej det kommer mjölk på andra sidan ovan och under men inte på den sidan..
    kan det vara stopp där??
    vet inte annars varför jag skulle ha så ont.. det går nästan inte att amma.. tårarna sprutar, men jag vill ju inte få mjölkstockning.. och pupningen lyckas jag inte med..
    vad ska man göra har ni några tips?

tack på förhand!!

• Svar på tråden stopp i ena "mjölkkanalen" ?
  • GILLAVITT

Duscha varmt, lägg en varm kornsäck på bysten, kanske stoppa i fetvadd i bh oxå. Försök att amma...Liknar mjölkstockning & det gör ont!!! Värme, värme, amma, amma, pumpa. LYCKA TILL!

• Malada

ok..
    jag har duschat och har värmt en kornsäck.. får väll lägga dit gumman då också...

AJ..

.. just nu gillar jag inte att amma

• Luddes matte

Ett husmors knep som jag testade var att lägga ett vitkålsblad innanför bhn.  Amma, stryka lätt över det onda stället mot bröstvårtan och håll varmt.  Det hjälpte mig.
    Lycka till!

**Tyko, Jack o Leo är mitt allt **
  • Sanna73

När jag fick mjölkstockning duchade jag varmt och masserade mjukt på den del som var hård, där stockningen satt. Masserade med en nedåtgående rörelse mot bröstvårtan. Jag masserade ända till det kom mjölk från bröstet och det hårda började släppa, då lät jag sonen amma bort resten (fortsatte då mjuka massagen även när han ammade).
    Några gånger fick jag en vit fläck på bröstvårtan, enl min bvc sköterska så satt det då ett stopp precis vid utgången till mjölkkanalen. Jag gjorde då som jag läste någon stans på nätet (vet inte om det är någon bra grej, men det funkade kanon för mig). Jag tog en nål som jag brände med en tändare för att få den steril (tvättade med alkohol efter bränningen också för säkerhetsskull ) sedan petade jag bort det vita medan jag stog i duchen under jummet rinnande vatten. När jag petat lite så prövade jag att trycka ut mjölk, när det till slut kom mjölk så gick jag in till sonen och läte honom amma rent bröstet. Detta funkade fint för mig.

• VeronikaK

Jag vet vd du menar - har haft samma sak! Det gör extremt ONT!!

Det som hjälpte för mig var att koka upp vatten. Ta en bomullspad eller frottehandduk, badda på pricken med riktigt hett vatten (men inte så att du bränner dig, men på gränsen) Värm upp pricken riktigt ordentligt och amma sedan direkt efteråt.

Pricken blir bedövad av värmen så det gör inte så ont att amma och dessutom så kommer den att mjukna efter ett par gånger och då kan du själv försiktigt pilla hål på den (rena fingrar!) och klämma ut den stelnade mjölken. Har du bara värmt upp den ordentrligt glör detta inte ont.

Även om du inte kan klämam ut något så kommer den att lossna av sig själv efter ett tag (ofta suger bebisen bort den) pga att huden blir mjukare av uppghettningen.

Jag har fått tillbaka pricken flera gånger men det gör numera inte ont alls, bebisen suger bort den efterhand. Var bara första gången dte bjorde sådär ont. Störtgrinade varje gång jag ammade!

Lycka till!

• Malada

Tack för alla svar

var hos Bvc.. hon trodde även jag hade början till svamp...
    suck bara elände med ammningen.. känner mej värdelös

• chirren

Det är inte så lätt med amningen alla gånger jag håller med, men du är inte värdelös.
    Kämpa på=)

• Malada

tycker jag har gråti mest hela tiden nu i sex veckor.. känns väldigt jobbigt att inte kunna känna det mysiga med amningen som det tydligen kan tillföra.. själv har jag inte känt av det..
    Gumman måste nog undra varför jag blir ledsen så fort hon äter...

Min sambo har ibland  fått hålle henne till mitt bröst för jag har inte klarat av det..

• VeronikaK

Har du testat vattenupphettning som jag tipsade om?
    Du ska inte behöva ha så ont!

Och måste också säga att min BVC-sköterska trodde också attd et var svamp (utan att ha sett på bröstet iofs) men det var det ju INTE så var lite skeptisk där. Det låter som en sån där "mjölkfinne" som jag hade.

Du, föresten, jag hade stor hjälp av en amerikansk hemsida som beskrev detta fenomen, de kallade den för "milk blister", ska se om jag hittar...

Här är den:
    www.kellymom.com/bf/concerns/mom/nipplebleb.html

Läs här, där står det utförligt vad det är och hur man blir av med den!

• Malada

Tack för länkenSkrattande

jag ska testa vatten grejen igen, igår tyckte jag inte att det var nån skillnad.. men jag var kanske för feg med själva värmen.. ska ta det varmare idag.

har testat all tips ovan, och knutorna i bröstet har försvunnit men den lilla mjölk"finnen" vill inte ge sej..

Min bvc-Sköterska kollade på mitt bröst

jag går nu med vårt luftare och ammar det onda bröstet sist för då har det rinnit ut lite mjölk på de onda..funkar lite bättre

det där med pumpning är verkligen en konst.. har svårt att få till detFundersam

Tack ännu en gång för råd och stöttning.. känns lite bättre i huvudet.. om ni förstår vad jag menar.

• Mysmy

TIPS!!! Vet inte om detta fungerar för alla... men jag har i alla fall blivit bra! Läste på amningshjälpen att man skulle ta lecitinolja, men jag hittade aldrig det, men istället började jag äta Becel (margarin) på smörgåsen och det innehåller lecitin så nu har jag inte längra några problem med mjölkstockning!!! Kan ju vara värt att prova!

• Stora

Gör det ont i bröstet eller på vårtan ?För har du en vit fläck kan det vara en sugblåsa. Är det ingen hård klump i bröstet så är det inte mjölkstockning.  En sugblåsa kan bero på att bebisen tagit ett slarvigt tag då den ätit och det kan göra riktigt riktigt ont, Jag har haft ett par ggr och då har jag gråtit på jag ammat. Ibland går blåsan hål o det blöder o blir ett sår.
    Tvärt emot mjölkstockning ska du försöka vila det bröstet och inte amma så mycket på det samt lufta det så det inte blir ett sår.....

Svar på tråden stopp i ena "mjölkkanalen" ?