• rsv

han kan inte läsa

Jag undrar om det är fler som har en 7åring som inte kan läsa ett dyft??
    Min är lite intresserad men tappar lätt fokus
    ska jag börja bli orolig?

• Svar på tråden han kan inte läsa
  • tidigareplatt

Pröva med att han får läsa om något som han är intresserad av. Du behöver inte vara orolig, det släpper nog så småningom.

• sol1

kolla så han ser ordentligt å inte behöver glasögon. jag har en dotter på 8 år å hon kan inte läsa heller men nu har hon glasögon så jag hoppas på bättring

• rsv

sol1

är din dotter intresserad av att lära sig läsa?
    vad säger hennes lärare?

• hotten

vår 6 åring kunde inte alls heller, hon var intresserad men det vart liksom inget rätt kan inte alla bokstäver ens.. så hon fick gå om 6 årsverksamheten.
    nu är hon 7½ och har för några veckor sedan helt plötsligt lossnat, hon kan plötsligt stava sig rätt å läsa å skriva, en del bokstäver är hon inte helt hundra på men de kommer.

som sagt oroa dig inte för mycket, när de väl kommer så gör det det snabbt.

• Lola Jämtland

Min dotter fyller 7 snart o kan inte läsa....skriver bara sitt egna namn dessutom o jag är inte det minsta orolig!
    Det kommer!

//2007-here I come!
  • rsv

hotten

min son har oxå gått om 6årsverksamheten,,som nu börjar lida mot sitt slut,,,,och fortfarande har det inte hänt nått
    det är ändå skönt att höra er säga att man inte ska vara orolig,,det lugnar mig lite!!!

• tidigareplatt

Att känna igen en bokstav (oftast den första i sitt eget namn)eller att känna igen sitt namn eller annat ord är första steget i läsförståelse har jag för mig. Har man kommit dit så är man på väg in i läsandet :)
    Jag vikarierade i en etta för några år sen och i den klassen var det en som inte läste alls i mitten av första terminen men sen släppte det något halvår senare.

• MrsNelson

det kommer nog!! jag kunde bara mitt namn när jag gick i 2an, på sommarlovet till trean lossnade och när jag började trean läste jag kittyböcker för brinnande livet!!

• halstabletten

Jag har jobbat lite som vikarie i en årskurs tvåa där en elev precis lärt sig läsa (på vårterminen) och en annan inte ännu kunde- eleven var dock jätteduktig på matte (så länge bänkkamraten läste instruktionerna högt )

...Jag tror inte att du behöver vara orolig ännu.

• mamma till lilla skrutt

Min systerdotter kunde inte ens bokstäverna för ett halvår sedan.
    Nu läser hon flytande! Hon är 7 år.

Svar på tråden han kan inte läsa