• barnensrätt

VÅNINGSÄNG - runt vilken ålder?!

Nu har jag säkert lagt mig fel men kör på endå!

Som rubriken lyder... Ni som har våningsäng, vilken ålder är det /var det på era barn?
    Finns det någon lägre gräns?

• Svar på tråden VÅNINGSÄNG - runt vilken ålder?!
  • Jennie S

Min son är tre. Har just fått en sån där från IKEA... Har jag totalt glömt vad den heter. Men den fins iaf på barnens IKEA och är blå och vit. En såndär halv-våningsäng om man säger... Hemskans vad rörit det blev.

• Bettiz

Mina barn sover i våningssäng, sonen var 3 år när han "flyttade in" i överslafen och dottern var då 1½ år och "flyttade in" under.

• barnensrätt

Bettiz: aha samma ålder som mina är i nu.. Men hur gjorde du med den lilla.. så att h*n inte klättrade? Gick det bra för den "stora" med toalettbesök å så?

Mina är 3 och 1,5år ungefär... oroar mig dock mest för stegen.... att den lilla ska klättra och göra illa sig..

• Bettiz

Loke (den stora) brukar ropa på natten när han är kissnödig, då brukar en av oss komma dit och lyfta ner honom till pottan som vi ställer nedanför. Han skulle ju kunna klättra ner själv, men han är så himla omständig av sig så då skulle det ta "hundra år".

Molly (den lilla) har faktiskt inte försökt att klättra så mycket på stegen. Inte förrän nu, hon blev 2 år i fredags, men man får ju försöka visa hur man ska göra.
    På hennes säng så har vi lagt några kuddar under madrassen, på utsidan, så att hon inte ska rulla ut över kanten. Överslafen har ett staket längs sidan, men inte underslafen.

Jag var också orolig innan, men det gick över förväntan alltihop! Det jobbigaste är om Loke somnar någon annanstans, tex i soffan, för det är så svårt att få upp honom i sängen då.

Lycka till!

• barnensrätt

Tack för dem orden! Min "lilla" sover fortfarande spjälsängen, men det börjar ju bli daX för ny säng nu snart..
    Då ska jag väl kanske våga mig på en våningsäng.

Om inte någon annan hört talas om någon åldergräns??

Svar på tråden VÅNINGSÄNG - runt vilken ålder?!