• Beckah82

GBS - vad alla gravida borde veta! LÄS!

Nu, efter att ha sökt information i en vecka och läst igenom tråd efter tråd på FL, mailat och diskuterat och pratat med mammor på ett eller annat sätt drabbade av GBS så startar jag en tråd för detta är ju för sjutton helt sanslöst. Pinsamt Sverige!

GBS...förmodligen har du hört det men aldrig reflekterat över det, inte förrän du själv får meddelat för dig att DU har gbs går detta in. Varför? kan man fråga sig men det är enkelt. Det pratas helt enkelt för lite om det! I Sverige finns inte ens detta inom mödravården...i USA tex testar man ALLA gravida två gånger under graviditeten (är det positivt görs fler tester och noggrannare kontroller).

Vad är GBS?

Grupp B Streptokocker. En jättevanlig och normalt sätt harmlös bakterie som ca 30 % av alla gravida har någon gång under graviditeten. I normalfallet händer ingenting och det är helt ofarligt, en naturlig del av tarmfloran skulle man nästan kunna säga.

Problemet är bara att det KAN bli farligt och man vet aldrig innan när det kommer att bli farligt.

Symptom?

Varierar. Men ofta så får man en UVI, ingen vanligt urinvägsinfektion för vanliga är inte orsakade av gbs. Sammandragningar är också ett vanligt symptom, men man MÅSTE inte ha något symptom heller även om det är ovanligare.

Komplikationer

Räds nu inte, det vanliga är som sagt att INGET händer men det är ändå viktigt att veta om vad som KAN hända i vissa fall.

1. Fostret eller moderkakan infekteras vilket leder till fosterdöd. kan hända när som helst under graviditeten, inte allt för sällan vid en till synes fullt normal, fullt gången graviditet, 40 veckor, plötsligt så död bebisen i magen av gbs.

Vad kan man göra för att förhindra? Om man vet om att man har GBS: kräv behandling, vägra gå över tiden. Om man misstänker att man har GBS: Kräv provtagning.

2. Bebisen smittas vid förlossningen vilket leder till varierande komplikationer så som blodförgiftning, lunginflamation, Hjärnhinneinflammation eller i värsta fall dödsfall. Insjuknandet brukar ske snabbt efter förlossningen men det kan också dröja flera dagar men detta är extremt ovanligt.

Vad kan man göra för att förhindra? Om man vet att man har GBS så ska man kräva att få antibiotikadropp vid förlossningen. Droppet ska ges minst 4 timmar innen födseln så säg till i god tid. Dropp vid förlossningen är det bästa skyddet av alla mot gbsinfektion hos bebisen.

3. Vattenavgång. Vattnet kan gå när som helst. Tidigt så det orsakar missfall (sent missfall), eller att man får en prematur bebis. Även om vattnet går i normal tid (efter vecka 37) så ska man snabbt till förlossningen om man har gbs eftersom infektionsrisken hos bbebisen ökar radikalt efter att vattnet har gått. Att man föder för tidigt på grund av vattenavgång orsakad av GBS är nog den anligare bland de hemskheter som gbs ställer till med (förrutom de ofarliga sakerna).

Vad kan man göra för att förhindra? Egentligen inte mycket. Om man vet att man har GBS med UVI eller sammandragningar kan man kräva antibiotika redan under graviditeten men oftast kommer det tillbaka hela tiden tills man fött så det är inte riktigt effektivt.

Detta vad lite om GBS...nu tänkte jag berätta min personliga bit...

I vecka 22 så började mina sammandragningar. Eftersom de kom så plötsligt och så mycket så besökte jag förlossningen där en noggrann undersökning gjordes. Livmodertappen var helt intakt och bebisen mådde bra. Samtidigt tog man ett vaginalt prov för att kolla GBS...jag hade aldrig ens hört talas om det.

En vecka senare får jag lämna ett urinprov på MVC men de gör fel och tar en vanlig sticka istället för att skicka en riktig odlig. samtidigt får jag kolla livmodertappen igen, fortfarande intakt trots att sammandragningarna fortsätter.

Ytterligare en vecka senare får jag veta att det vaginala provet som gjordes 2 veckor tidigare visat sig vara positivt. Läkaren kollar tappen igen som fortfarande är opåverkad och bedömar att min vaginala gbs ej ska behandlas...OM jag inte påvisar gbs även i urinen. Ett nytt prov lämnas och denna gång så skickas det iväg ordentligt som det ska.

Jag blir orolig över gbs:en och tar upp det med min BM eftersom jag tycker det är konstigt att den ej ska behandlas. Jag frågar om jag åtminstone kommer at få dropp vid förlossningen...men nää det behövs inte! Jag ska alltså inte behandlas ALLS trots kraftiga sammandragningar dygnet runt sedan vecka 22...jo...OM jag påvisar bakterier i urinen också och inte bara vaginalt så ska jag behandlas.

Det som ska göras är att jag var fjärde vecka ska få lämna urinodling, resten...får vi se vad som händer...vi får väl se...när som helst kan vattnet gå, när som helst kan bebis eller moderkaka bli infekterad. JÄTTEROLIGT att veta.

Försöker hela tiden tänka positivt, nämligen att 30 % av alla gravida har GBS och de flesta utan att veta om det och det går alldeles utmärkt för nästan alla...det insjuknar ju "bara" några hundra barn per år och dör en handfull...ja och så alla de oförklarliga dödsfallen/missfallen/prematurfödslarna där man inte hittar orsaken och GBS-prov aldrig tas...

Jodå GBS är festligt...och betänk att detta kollar man normalt sett inte ens i Sverige...man nämner det över huvudtaget inte inom MVC förrän det finns misstanke...pinsamt.

FL vimlar av mammor med prematurer och änglabarn på grund av GBS...helt otroligt med tabke på att det är såååå harmlöst. Eller som min BM sa

"Äh...risken att överdosera antibiotika och/eller skapa recistenta bakterier är mycket större än att det skulle hända något på grund av gbs"

Detta är klockrent...exakt så ser de flesta inom mödravården i Sverige på "problemet" med GBS. Nämligen att det inte är ett problem...jovisst...berätta det för alla änglaföräldrar pga gbs...

Lite mer...strikt fakta finner du här:
    http://www.medscinet.se/infpreg/allinfo/main.asp?topic=6

Jag hittade också en tråd på FL fylld med mååånga personliga berättelser om gbs:
    www.familjeliv.se/Forum-10-209/m12168719-1.html

Ni som drabbats eller undrar...skriv skriv skriv....sålänge folk skriver så puffas tråden upp och fler får veta sanningen...
    ♥ Beckah, mamma till Victor 980815 och Lilla Bus i magen -> 070705♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-04 18:26:40:

Kusin Knase har luskat fram de splitter nya riktlinjerna för GBS. Så här har Kusin knase skrivit i tråden (jag citerar):

"Nu har jag äntligen de nya riktlinjerna om UVI och GBS framför mig! Skriften heter Information från Läkemedelsverket, årgång 18, nummer 2, mars 2007.

På sidan 40 står, under rubriken Behandling och underrubriken Penicilliner:

"En tredjedel av gravida kvinnor hyser GBS i vagina under graviditet. Växt av GBS i urin, oavsett antal, anses signalera massiv kolonisation i vagina. Indikation för behandling på grund av GBS i urinodling när förlossningen är avlägsen kan förekomma vid symtomgivande cystit, men då endast för att lindra de subjektiva besvären. De sällsynt svåra perinatala infektionerna med GBS går ej att förebygga med behandling före förlossningen, eftersom vaginalfloran återgår till status quo avseende GBS kort efter behandlingens avslutande. Däremot föranleder GBS i urinen i något prov under graviditeten profylaktisk behandling av modern från förlossningens start till dess att barnet är fött -- undantaget elektiva kejsarsnitt, utan vattenavgång -- med företrädesvis bensylpenicillin 3 g x 4 iv."

/- - -/

Under rubriken Uppföljning på samma sida står:

"Efter behandling av ABU eller UVI bör patienten följas med månatliga urinodlingar fram till partus. Hos patienter med upprepade bakteriefynd eller flera kliniska infektioner bör utredning med bland annat urografi övervägas efter partus."

En hel del läkarspråk... Men det framkommer ju en del som vi har diskuterat här, som att förebyggande penicillinbehandling är viktig inför förlossningen samt att man efter att ha uppvisat positivt GBS-prov under graviditeten ska följas upp med nya prov en gång i månaden fram till förlossningen."

Tack Kusin Knase!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-13 15:06:47:

Öppnar en ny tråd: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m21749327.html
  • Svar på tråden GBS - vad alla gravida borde veta! LÄS!
  • jenny73

Bra skrivet Beckah82! Anser åxå att GBS borde tas mer på allvar. Åtminstone allmän screeening av alla gravida.
    Känner 2 änglamammar som båda förlorat sina döttrar pga GBS.

• Beckah82
    jenny73 skrev 2007-03-19 23:15:49 följande:
    Bra skrivet Beckah82! Anser åxå att GBS borde tas mer på allvar. Åtminstone allmän screeening av alla gravida.Känner 2 änglamammar som båda förlorat sina döttrar pga GBS.
    Ja...jag förstår inte varför det inte görs.

Krångligt? Nej... urinprov vid inskrivningen som skickas på odling och sedan  vaginalt prov i slutet av grav för att kolla ordentligt. Det borde vara standard.

Enkelt och smidigt och smärtfritt och ofarligt och kunde rädda liv så varför inte? Jo för att det är dyrt...
  • MammaHela

Jag fick konstaterad GBS med sonen (född mars 04) och fick äta antibiotika mot det, skulle få dropp under förlossningen, men det hanns inte med för han kom som ett skott.

Han fick göra en grundligare läkarundersökning på BB efter födseln, men allt var ok.

Är gravid ännu en gång och när min BM fick höra om min GBS så har jag fått göra regelbundna urinodlingar (varje gång jag är hos henne), en gång visade det på bakterier (ej GBS, var nån annan sorts streptokocker) men jag behandlades i alla fall med stark antibiotika mot GBS för att vara på den säkra sidan.

Så mitt MVC tar detta på allvar i alla fall...

• Rosenöga

Jaa du, orsaken att det inte behandlas är väl att det ska sparas. Men har du haft det, GBS, under graviditeten ska du ha antibiotikabehandling vid förlossningen och därmed basta! Det ska du kräva.

• jenny73

Jag fick tjata mig till ett test i min förra grav. Ska göra det denna gång åxå! Vill åtminstone veta om jag är pos eller inte. Då tar man de symptom du skivit om på lite mer allvar.
    Det är bara de mammor som haft komplikationer pga GBS i sin tidigare grav som screenas idag. Varför inte förebygga???

• Beckah82
    jenny73 skrev 2007-03-19 23:26:19 följande:
    Jag fick tjata mig till ett test i min förra grav. Ska göra det denna gång åxå! Vill åtminstone veta om jag är pos eller inte. Då tar man de symptom du skivit om på lite mer allvar. Det är bara de mammor som haft komplikationer pga GBS i sin tidigare grav som screenas idag. Varför inte förebygga???
    Varför?

Tja för att först måste man offra ett barn...låter fruktansvärt men så ser verkligheten ut.

Min BM sa det rätt upp i ansiktet på mig att hade ag fött ett barn tidigare som faktiskt smittats av gbs så hade jag fått behandling men som läget är nu så har ju bara jag det så det finns ingen anledning att tro att barnet kommer smittas ens vid förlossningen...
  • Rosenöga

Allmän screening av alla gravida är ju meningslöst att göra om man inte behandlar dem man vet har GBS.

• Beckah82
    Rosenöga skrev 2007-03-20 00:00:37 följande:
    Allmän screening av alla gravida är ju meningslöst att göra om man inte behandlar dem man vet har GBS.
    Ja men i USA tror jag de har så att de kollar urinen tidigt typ vecka 8, visar det positivt så får man noggrann kontroll hela graviditeten och definitivt antibiotika vid förlossningen.

Sedan görs ett vaginalt prov i vecka 37 och om det är positivt så får man också definitivt antibiotika vid förlossningen.

Däremellan testas alla vid misstanke och vid symptom så som SD och UVI så behandlas man även under grav.
    ♥ Vad varje gravid borde läsa: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m18636352.html
Svar på tråden GBS - vad alla gravida borde veta! LÄS!