• fraggeln

Borra i sten (upp till bevis nu tjejer!)

Vill sätta stängsel/staket på en bergsknalle o undrar o nån har erfarenhet o tips när det gäller att borra i berg. Går en vanlig slagborrmaskin m stenborr bra eller är det mission impossibel? (O så ska det ju bli rakt oxå...) Nån?

• Svar på tråden Borra i sten (upp till bevis nu tjejer!)
  • Jagge

Får jag svara trots att jag inte riktigt kan kallas tjej?

• MiaMaa

det beror la på hur stort hål du ska ha...men är det ett vanligt som slagborrmaskinen har borr till så....går det ju...

• fraggeln

Ja snälla Jagge svara du med! Vi har en ganska dyr borrmaskin så jag vill inte sabba den, annars skulle jag nog bara prova helt enkelt... Förra borrmaskinen dog när vi blandade cement så så köpte vi en bra (o nu vill jag inte döda den med...)Tänkte borra hål som är 1cm/ eller 3,5 cm diameter (gissar på 1cm är smärtgränsen...) Har ett stup på tomten o två små barn så det känns lite akut.

• Jagge

Ja jag kan ju försöka
    Det är ju aldrig lätt att ge dig ett svar utan att jag vet vad det är för berg, men är det grovkornig granit borde du klara det med en hyfsat stark slagborrmaskin, åtminstone 1 cm's hål. Spola vatten hela tiden.
    Jag använde en Hilti berg/betong borr och det var som att borra i smör, en sådan maskin kan du hyra hos de flesta maskinuthyrare.
    På jobbet har jag en modell större Hilti men den borrar 10 cm's hål så det kanske inte är att rekomendera ;)
    Jag hade inget stup hemma så jag använde expanderbult nere i hålen som jag sedan skruvade fast stolpfundamenten i. Men i erat fall skulle jag nog använda expanderbetong eller liknande. www.maxit.se/2309

• fraggeln

Tusen tack! Ska ta tag i det här nu .(sa jag förra året oxå)Får nog hyra nåt o göra stora hål m betong i för det verkar enklare att rikta upp än att borra rakt, he, he. Jag jobbar faktiskt på en verkstad o tycker sånt här är kul men jag har ingen kunskap o tappar fort tålamodet så det känns bra med lite tips. O så vill man ju det ska bli bra oxå...

Svar på tråden Borra i sten (upp till bevis nu tjejer!)