• aisthetis

HJÄLP! Salt med JOD farligt under grav????

Nu är jag jätteorolig!
    Jag äter en hel del salt, har inget högt blodtryck kan jag kanske lägga till.
    Är nu gravid i v 12 och jag äter salt med jod, är det farligt? Läste i en tråd att det skulle absolut INTE vara bra!!

Vad kan hända?? Nu är jag jätteorolig, någon som kan hjälpa mig? Ska jag köpa salt utan jod istället?

Har provat seltin men det smakar ju ingenting

• Svar på tråden HJÄLP! Salt med JOD farligt under grav????
  • SueEllen

Vart har du hört nåt så löjligt? Det ska vara jod i saltet annars kan man få struma.

Alex är världens sötaste unge!
  • SueEllen

Du kan alltså lugnt fortsätta äta vilket salt du vill!

Alex är världens sötaste unge!
  • listo

Fortsätt äta ditt vanliga salt, och lyssna inte för mycket på saker som sägs i trådar här. Sök information själv, i första hand hos Livsmedelsverket.
    www.slv.se

• Gottegrisen

Jod tillsätts i saltet för att vi i vårt klimat har väldigt svårt att få i oss tillräckligt med jod annars. Däremot så kan du ju tänka på att för mycket salt inte är bra för kroppen (oavsett högt blodtryck eller graviditet) och att det kan vara bra att minska ner på saltintaget av den anledningen. Sen när barnet har kommit och det är dags för det att börja äta er mat (visserligen ganska lång tid kvar till dess men ändå...) så är det ju viktigt att inte ge barnet för salt kost och då är det ju skönt att redan ha gjort den förändringen av kosten.

• aisthetis

tack så mycket för era svar! trodde aldrig jag skulle bli sådär "nojjig" $men ibland överraskar man sig själv haha

Svar på tråden HJÄLP! Salt med JOD farligt under grav????