• fantasy06

hemma med a-kassa istället för dagis?

undrar om någon här vet svaret på min fråga
    Jag kommer vara arbetslös när min föräldraledighet är över, så jag undrar om man kan få vara hemma med sonen med a-kassa på något vis? eller man måste sätta honom på dagis för att själv vara hemma o va arbetslös?

• Svar på tråden hemma med a-kassa istället för dagis?
  • hug me

för att du ska få a-kassa måste du ha någon som kan ta hand om barnet

♥ storasyster född Juli -04 (v.36+4) ♥ lillasyster född Mars -06 (v.38+5)♥
  • juliah

hug me, vad menas med att ta hand om, fungerar det med mor och farföräldrar tex?

• hug me

tror du måste ange ett namn lr dagis

♥ storasyster född Juli -04 (v.36+4) ♥ lillasyster född Mars -06 (v.38+5)♥
  • Novus

Du måste ha ordnad barnomsorg för att ens få akassa. Du ska ju kunna ta ett jobb i princip samma dag eller dagen efter. Hur ska du ordna det? Men dagis måste man inte ha. Men någon som kan ta hand om din son heltid om du skulle få jobb. Och då får det inte vara någon som har akassa, sjukskriven eller förtidspensionär

• thisismylife0

ja far och morföräldrar eller dagis. Om man står på a-kassa och 'är arbetssökande förväntas det efter föräldraledigheten att man aktivt söker jobb igen och för det behöver du ha dagis/barnvakt/dagmamma.

• mina små kämpar

jag hadde a-kassa och har haft min minsta hemma, jag uppgav min mamma som barnvakt vid ett ev jobb det gick bra

• anna68

Du måste självklart ha barnomsorg för att kunna få a-kassa. Men varför är du så säker på att du blir arbetslös när mammaledigheten är över? Bestäm dig för att du ska ha ett jobb istället, och börja sök 4-5 månader innan det är dags att börja jobba!

• juliah

anna 68, ja fast nu vet ju inte vi hur omständigheterna är för TS eller hur?

Personligen så blev jag arbetslös förra veckan efter föräldraledighet men är gravid igen och har lite svårt att tänka mig få en anställning från arbetsgivare nu när jag är i sjunde månaden...kanske ett vikariat...

• fantasy06

anna68: jag har varit arbetslös i något år nu så därför har jag inte så stora förhoppningar.

Ja jag har med hört det med att man måste ha en barnvakt, men om man nu inte får ha varken nån som är sjuksriven, förtidspensionär eller arbetslös vem kan man då ha?? Får man ha en som är sjukpensionär då? För det är lillens farfar.

Givetvis vill jag ha ett jobb men samtidigt vill jag vara hemma längre med lillen o inte sätta honom på dagis när han är bara 1 år.

• Novus

Är man sjukpensionär är man ju det för att man inte kan jobba. Passar han då ditt barn på heltid kan han bli av med sitt bidrag han får

Svar på tråden hemma med a-kassa istället för dagis?