• mintchocolate

Fet hinna på läppar och i ansikte

Vet att jag tjatar mycket om hudvård, men det är tills jag fått ordning på den

Köpte Niveas nya rengöringscréme för Torr/känslig hy och ansiktsvattnet i samma serie. Smörjer in ansiktet med Essex.
    Tycker att hyn har blivit lite bättre, (förutom att pannan kan bli glansig) men det verkar ligga kvar en hinan efter rengöringen.

När jag smörjer in läpparna med t.ex. en salva, går salvan inte in i läpparna utan lägger sig utanpå.
    När jag sköljer va ansiktet med bara vtten känsn det också som att något ligger kvar. Det tar emot.
    Tror inte det beror på Essex, eller kan det göra det?

Funderar för rengöring för känslig hy från Yves Rocher. Är alltid rengöring för känslig hy, även för torr hy? (har antagligen yttorr hy eller blandhy)
    Eller så köper jag något för blandhy. Svårt!

Har inte råd att gå på hudanalys, i alla fall inte än på mycket länge, så det är tyvärr uteslutet.

• Svar på tråden Fet hinna på läppar och i ansikte
  • Earth Angel

TS: Är det någon form av mineraloljor i produkterna så kan det ju bero på det (att det lägger sig som en hinna). Kolla på innehållsförteckningen. Det är förövrigt en väldigt vanlig ingrediens i dom lite billigare produkterna.

Känslig hud och torr hud är inte samma sak; produkterna kan i en del fall till och med motverka varandra.

En riktigt torr hud kan t ex många ggr ha väldigt dålig blodcirkulation (de flesta äldre människor har torr hudtyp), något som ju den känsliga huden många ggr istället har allt för mycket av...

Det är jättesvårt för mig att fastställa genom nätet vad du bör köpa för prodkuter till din hud...kan du inte gå till någon skola för hudvård och göra en hudanalys hos en elev? Det brukar kosta rejält mycket mindre än att gå till en vanlig salong. Annars kan du kanske gå in på en salong och fråga vad dom rekomenderar (men utan att boka behandling), eller Åhléns vid diskarna lr liknande?

• mintchocolate

Earth angel

Vad kul att du svarade, har sett dig i en del trådar om hudvård

Mineraloljor är jag inte så rädd för, har fått mer problem med naturprodukter faktiskt. Verkar som att jag är allegisk mot dem.

Fast det kan ju ändå vara som du säger, att hinnan beror på just dem. Kanske ska prova något annat än Nivea.

Jag har sökt runt lite och jag tror ändå att min hy är yttorr, men jag hittar inget bra tips för rengöring.
    Är det produkter för känslig hy man ska ha om man ska behandla en yttorr hy.
    Har egentligen inte råd att köpa nya produkter, men till framtiden
    Vad tycker du om rengöring för blandhy?

Har frågat både på salong och andra ställen, men får inga bra svar. Känns inte så bra att fråga utan att boka tid för hudanalys. Kommer göra det om jag får en bättre ekonimi, men nu har jag kanppt till räkningarna.

• Earth Angel

TS: Det behöver inte vara att det är en "reaktion" mot mineraloljan i sig (att mineraloljan är "dålig" för dig). Problemet är att den är ganska stormolekylig så den har svårt att tränga igenom en hud. Och då uppstår det problemet som du beskriver, tyvärr.
    Precis som du beskriver är absolut inte alla naturliga produkter bra...precis som man kan vara allergisk mot viss mat, kan man ju vara allergisk mot vissa naturliga ingredienser i hudvårdsprodukter. Nötallergiker t ex ska vara MYCKET försiktiga att använda produkter med nötter i (vilket faktiskt är ganska vanligt); det säger ju sig självt egentligen, men många tänker inte på det, fast det kan vara förödande för vissa människor om man inte tänekr sig för.

En yttorr hud är egentligen ett tillstånd och inte en hudtyp. Man kan ha en fet, torr, normal, känslig eller mogen hud, men ändå vara yttorr!
    Att vara yttorr beror på, som man hör redan på namnet, att man enbart är torr på "ytan" vilken oftast beror på att det ligger gamla döda hudceller och skräpar på hudytan (så att huden ser "flagig" ut, speciellt nu på vinterhalvåret).

Peelar du dig någonting (skrubbar ansiktet med en kräm med små korn i)? Annars är det en mycket god idé att göra det tror jag; du kommer defenetivt att märka skillnad om du inte redan gör det. Huden förnyar sig ju hela tiden, så egentligen är det ju rätt logiskt att man då med jämna mellanrum kan hjälpa huden lite på traven genom att skrapa bort gammal död hud (ca 1-2 ggr / vecka beroende på hur känslig din hud är).
    Om du inte peelar huden regelbundet får du dessutom ut mindre effekt av dina vanliga krämer. Eftersom det ligger gamla döda hudceller och skräpar och som blockerar vägen ner i huden så lägger sig ju en ganska stor del av krämen ovanpå huden och glider inte ner i huden som den ska; ytterligare en faktor som kan få dig att känna som att krämen lägger sig som ett "lock" ovanpå din hud.

Hur är din hud förövrigt? Ser man dina blodkärl genom huden (på t ex kinderna)? Får du finnar? Har du pormaskar och isåfall vart? Kan din hud bli blank ibland och isåfall vart? Stramar den? osv osv. Behöver lite mer kött på benen för att gissa din hudtyp :)

Tråkigt att du inte känner att du får bra svar på dom salonger du frågat...jag försöker alltid hjälpa människor som kommer in och frågar (så gott det går och när jag arbetade med detta), även om dom i slutändan inte ens köper nåt.

Och jag förstår om du känner att du inte har råd att gå på salong just nu; jag vet själv hur det är när man behöver ha pengarna till annat ;)

• Earth Angel

Och är det någonting mer du undrar förövrigt så är det bara att fråga mig i min GB eller genom ett privat med., så hjälper jag så gott det går :)

• mintchocolate

Tack, vad snäll du är!

Ska försöka beskriva min hudtyp så gott det går.

Om jag bara sköljer med vatten utan att smörja, stramar den, men den flagnar inget direkt.
    Pannan varierar mellan torr och fet, det var därför jag började fundera på om jag hade ytorr hy. Sitter mycket framför datorn också.
    Jag har fått för mig att den är torr, men med en blank yta ibland. Kinderna är nog aldrig feta.

Innan Nivea och Essex använde jag Pure & clean från apoteket. (fick det rådet av apotekaren) Det är rengöring och cremé för oren hy. Fcik nämligen röda blemmmor, inte finnar som blev vita och kunde ploppa ut. Det gick väl mest att få ut vätska från dem. Fick dem mest på pannan, men även någon enstaka på kindrna och hakan. Pannan var blank.
    Tyckte att Pure& clean hjälpte i början, men sedan gick det tillbaka. kände mig dessutom jättetorr av dessa pridukter. Slutade därför med cremén och började smörja med Oil of olay istället. (den rosa) Huden blev mjukare, men kändes fortfarande fet och oren.

Därför köpte jag dessa produkter (läste massor på nätet innan) och huden känns bättre, men som sagt, hinnan är ju inte så rolig...
    Jag har slarvat med peeling, men ska börja göra det en gång i veckan i igen. (gjorde det förra veckan) Vore ju perfekt om det är det hinnan beror på!
    Har även köpt fuktmask och fuktspray som jag hört ska vara bra.

Jag hade problem med mina läppar ett tag och provade därför olika naturprodukter, men det blev värre av dem. När jag testade aloe vera-stift (som alla säger är så bra) från hälsokost blev mina läppar jättekonstiga! De verkade få en allergisk reaktion.
    Så jag vet inte, provade även honungsstift, men det blev bara värre.

Tyärr är ju naturprodukterna dyrare också, eller vet du något billigt alternativ? Är så tråkigt om jag köper dessa och får en allergisk reaktion igen bara.

Hinnan har jag aldrig fått förut och då har jag alltid använt billiga ICA- eller apoteksprodukter.

Har inga ytliga blodkärl. Har små prickar på hakan, fast under vecket, så de syns inte. Milier (?) tror jag det kan vara.
    Har fått pormaskar på kinderna, bara några få som syns när jag står i ljuset. Små är de också!
    Är bara lite rädd att de ska bli fler, så jag får som när jag var yngre. Knottror över hela kinderna, det var INTE kul! Fast det gick bort med Clerasil tror jag.

Så, det blev ett långt inlägg om min hudtyp. Fråga omd et är något mer du vill veta och tack så otroligt mjycket för att du lägger ner energi!

• mintchocolate

Ska tillägga (till mitt redan milslånga inlägg) att jag har som små, små vita prickar på näsan också, men de syns knappt. Pormaskplåster hade de ju förut, det kanske inte säljs längre?
    Tror att näsan och hakan, förutom pannan, kan bli lite fetare ibland. fast inte näsvingarna, där jag jag faktiskt flagnat ibland.

• Earth Angel

TS: Ja, jag tycker nog att det låter som du har en blandhy som är yttorr.

Om jag var du skulle jag göra följande;

"Om jag bara sköljer med vatten utan att smörja, stramar den, men den flagnar inget direkt."

Enbart vatten i sig är uttorkande för huden eftersom det har ett annat pH-värde än vad vår hud har. Därför är det bra att använda ett ansiktsvatten som återstället pH-balansen i huden innan man lägger på sin dag -eller nattkräm. Men jag tyckte du skrev att du har en fuktspray; är det ett ansiktsvatten kan du ju använda den.

"Sitter mycket framför datorn också."

Ytterligare en faktor som gör huden mer svår att jobba med; bl a blir man just fuktfattig i huden.

"Fcik nämligen röda blemmmor, inte finnar som blev vita och kunde ploppa ut. Det gick väl mest att få ut vätska från dem. Fick dem mest på pannan, men även någon enstaka på kindrna och hakan. Pannan var blank."

Fick du mer såna där "blemmor" när du hade, eller skulle ha mens, eller om du åt p-piller eller dyl? Såna där röda blemmor som du beskriver är väldigt vanligt för oss kvinnor att få, speciellt runt hakpartiet och längs käklinningen, pga av alla hormoner. Det är svårt att avhjälpa hormonella "besvär" med enbart hudvård eftersom det kommer "innefrån" så tänk över OM det kan bero på nånting sånt och ta det därifrån.

"Tyckte att Pure& clean hjälpte i början, men sedan gick det tillbaka. kände mig dessutom jättetorr av dessa pridukter. Slutade därför med cremén och började smörja med Oil of olay istället. (den rosa) Huden blev mjukare, men kändes fortfarande fet och oren."

Jag tycker inte det låter på din beskrivning av din hud som produkter för en oren hud är att rekomendera; då känner man sig just jättetorr efter ett tag som du skriver.
    Det kan också bidra till en "tvärt om-effekt"; eftersom produkter för en acne/oren-hud i regel har en uttorkande effekt (som du redan upptäckt), kan det i värsta fall göra mer skada än nytta. Huden producerar talg för att smörja upp sig på naturlig väg och när du använder t ex en rengöring som torkar ut så försöker huden producera ännu mer talg, bara för att smörja upp sig själv, ÄVEN på ställen där detta inte behövs, t ex på kinder (där du ju inte är blank) osv. När huden producerar mer talg än vad som behövs i ett försök att skydda sig kan man börja få finnar och pormaskar även där man inte haft det förut (eftersom huden inte direkt varit fet där tidigare). Därför ska man vara väldigt försiktig med att använda produkter för oren hud som används i hela ansiktet om man har just en blandad hy. Jag skulle hellre rekomendera dig att t ex lägga en mask för oren hud på dom partier där du är lite blank istället för hela ansiktet, eftersom det inte behövs. Med mask kan du ju "jobba" lite mer lokalt i ansiktet, där själva "problemen" finns. Fuktmasken som du har kan du dock lägga i hela ansiktet. Du får inte finnar eller pormaskar av enbart fukt.

"Tyärr är ju naturprodukterna dyrare också, eller vet du något billigt alternativ? Är så tråkigt om jag köper dessa och får en allergisk reaktion igen bara."

Jag är ingen fantast av att ALLT måste vara naturligt; finns mycket ingredienser i produkter som faktiskt är mer kemiskt framställt som funkar hur bra som helst. + som sagt; att man kan vara allergisk även mot naturliga produkter.
    Jag har tyvärr inget att direkt rekomendera förutom dom märken jag själv arbetat med på salong, och dom är ju lite dyrare (Exuviance är väl det billigaste jag arbetat med).
    Gör istället det jag rekomenderat med peeling och så och se om det blir bättre med hjälp av det först innan du prövar dig fram med nya produkter! Försök att hitta en produkt utan mineralolja om problemet kvarstår efter att du börjat peela dig regelbundet.

"Har små prickar på hakan, fast under vecket, så de syns inte. Milier (?) tror jag det kan vara."

Är dom vita eller svarta? Är dom vita (och som små hårda kulor under huden) låter det som Milier ja, och är det som svarta prickar så är det pormaskar. Enda sättet egentligen att få bort dom som redan finns där är att få ut dom genom en portömning.

"Har fått pormaskar på kinderna, bara några få som syns när jag står i ljuset. Små är de också!"

Kanske är dom ett resultat efter att du använt den där uttorkande rengöringen? Och det är ju som sagt inte så bra att ha en kräm däröver heller som lägger sig som ett "lock" men pröva som sagt peelingen innan du letar nya produkter.
    När du peelar huden så skrapar du ju även bort dom döda hudceller som kan ligga som "lock" ovanpå pormaskarna och andra orenheter.

"Pormaskplåster hade de ju förut, det kanske inte säljs längre?"

Hm, det vet jag faktiskt inte. Men kolla; fungerar dom för dig så är det ju bara att köra på! :)

"Fråga omd et är något mer du vill veta och tack så otroligt mjycket för att du lägger ner energi!"

Det är lugnt, har en lugn dag på mitt kontorsjobb idag (än så länge) så ;)

Säg till om jag skrivit rörigt så att det är svårt att förstå vad jag skriver, eller om du vill veta något mer!

• mintchocolate

Tack, tack och åter tack för ditt engagemang!

Jag gör som dig och klipper in, det var smart

"Enbart vatten i sig är uttorkande för huden eftersom det har ett annat pH-värde än vad vår hud har. Därför är det bra att använda ett ansiktsvatten som återstället pH-balansen i huden innan man lägger på sin dag- eller nattkräm. Men jag tyckte du skrev att du har en fuktspray; är det ett ansiktsvatten kan du ju använda den."

Jag är alltid noga med rengöring och använder alltid ansiktsvatten, men när jag menar när jag duschat efter träningen, för dit har jag inte emd min alla produkter
    Fuktspray har jag hört ska vara bra innan träning (kanske efter också) och om man sitter mycket framför datorn. Fast jag ahr vanligt ansiktsvatten också.

"Fick du mer såna där "blemmor" när du hade, eller skulle ha mens, eller om du åt p-piller eller dyl?"

Ja, jag tror att jag får dessa innan mens, men de sitter kvar så länge, eftersom jag klämmer på dem, så ibland vet jag knappt när jag fått dem.

"Jag skulle hellre rekomendera dig att t ex lägga en mask för oren hud på dom partier där du är lite blank istället för hela ansiktet, eftersom det inte behövs. Med mask kan du ju "jobba" lite mer lokalt i ansiktet, där själva "problemen" finns."

Kan man köpa denna mask i små påsar? Hur ofta ska jag jag lägga en sådan mask? Ska jag ha den på kinderna där de vita prickarna är också?

"Hm, det vet jag faktiskt inte. Men kolla; fungerar dom för dig så är det ju bara att köra på! :)"

Jag vet inte om de fungerar, har aldrig provat, men ska nog göra det

"Är dom vita eller svarta? Är dom vita (och som små hårda kulor under huden) låter det som Milier ja, och är det som svarta prickar så är det pormaskar. Enda sättet egentligen att få bort dom som redan finns där är att få ut dom genom en portömning."

De är enbart vita och hårda. Jag lider inte av dem eftersom de inte syns, men någon gång ska jag lyxa till det på salong och ta bort dem

Jag vet att du skrev att jag ska vänta med att köpa ny rengöring, men jag tänkte ändå höra vad du tror.
    Tror du jag ska ha rengöring för blandhy eller för känslig hy? Enbart känslig alltså, där det inte står "torr" innan.
    Dessutom kan jag ju passa på att fråga vad du tror att jag ska för kräm? (om inte Essex är bra, men det tror jag)Dag- och nattkräm för känslig hy? Torr? Blandad?

Jag kommer inte beskylla dig om produkterna inte hjälper, såklart! Du har ju inte sett min hy, så du kan ju inte göra annat än att gissa, det förstår jag.

Snart har jag nog fått ihop det här, tack vare dig

• Earth Angel

"Kan man köpa denna mask i små påsar? Hur ofta ska jag jag lägga en sådan mask? Ska jag ha den på kinderna där de vita prickarna är också?"

Ja, det finns en uppsjö av olika varianter och märken. Allt från H&M till dyra salonger så det är bara att välja och vraka. Ha masken enbart där det finns orenheter, t ex blankhet eller svarta pormaskar. Om de vita prickarna är milier så beror detta snarare på att du kanske har lite dålig blodcirkulation och gammal död hud som ligger och skräpar (pga att du slarvat lite mer peelingen ;) ), och inte pga att huden är fet i sig.
    Mask kan du lägga ca en-tre ggr per vecka.

"Tror du jag ska ha rengöring för blandhy eller för känslig hy? Enbart känslig alltså, där det inte står "torr" innan.
    Dessutom kan jag ju passa på att fråga vad du tror att jag ska för kräm? (om inte Essex är bra, men det tror jag)Dag- och nattkräm för känslig hy? Torr? Blandad?"

Eftersom du inte verkar ha känslig hud så kan du glömma bort den iaf *ler*.

Men satsa isåfall på en dag -och nattkräm för blandhy (dock är det svårt att veta när det är för blandhy om det är mer åt det "uttorkande" hållet eller mer åt det "fuktgivande" hållet, därför utfärdas en lite varning).

Eller så kan du "blanda" också. T ex kan du ha en dagkräm för blandhy och en nattkräm som är rent fuktgivande för t ex en "normal" hudtyp.

Men kör inte på krämer för en torr hud, för risken är att det kan vara något "fett-aktigt" i dom och det kan förvärra dina problem med blankhet och pormaskar. Isåfall ska det vara rena fuktkrämer.

Fråga om det är något mer du undrar över.

Annars önskar jag dig lycka till! :)

• mintchocolate

Tack!

Förlåt att jag tjatar, men jag ska alltså ha rengöring för torr elelr blandhy? (enligt din gissning)

Essex har jag hört ska vara bra, eftersom den är fuktgivande utan fett.
    Men då vet jag vad jag ska för kräm om jag byter ut den i alla fall

• mintchocolate

Du hars äkert skrivit svaret på min fråga innan, men jag är lite trög

• Earth Angel

Det är lugnt, kanske jag som skriver lite rörigt ibland ;)

Jag vet inte vad Essex är för märke, men om den är fuktgivande utan fett så funkar den säkert bra.

Ska du använda produkter för torr hudtyp är den viktiga som sagt att det inte är massa fett i utan fukt.

• mintchocolate

Nej, det tror jag inte, tycker du skriver väldigt bra

Essex är cremén, och den ska tydligen inte vara så fet.

Kanske testar rengöring för blandhy eller torr hy då. Hoppas jag förstått rätt

Tusen tack igen för hjälpen!

• Earth Angel

Ja, testa sån rengöring. Jag skulle nog faktiskt tro mer på den för blandhy, men beror som sagt lite på vad det är för rengöring...märkena kan skilja sig så himla mkt åt.

Lycka till som sagt, hoppas du får ordning på din hud ;)

• mintchocolate

Kan inte tacka tillräckligt mycket, så jag tackar igen, TACK!

Menar det verkligen, har sökt som en dåre på nätet innan. Visst har jag kommit fram till en del bra saker, men det var skönt att få svar från en som verkligen gick utifrån min hy. Även om jag vet att det är över nätet och att du därför inte kan ge en exakt "diagnos", men man kan ju gissa lite och det är ju bra Helt fel kan det ju inte bli, tror snarare på mer rätt.

• Earth Angel

Det var så lite så ;)

Jag har försökt göra mitt bästa iaf, tror som sagt inte jag är helt ute och cyklar iaf. Hör gärna av dig igen om hur det gått om ett tag när du testat mina råd!

• mintchocolate

Nej, det var mycket

Tror inte heller att du är ute och cyklar, det är det som är så bra!

Lovar att höra av mig. Vet inte om jag har råd att testa nya produkter än, men jag ska i alla fall peela, ikväll.

• Earth Angel

"men jag ska i alla fall peela, ikväll."

Det låter som en bra början det ;) Jag tror du kommer märka en förbättring som sagt, bara du prövar det jag sagt utan att ens köpa ngt nytt.

• mintchocolate

Det låter väldigt bra

Svar på tråden Fet hinna på läppar och i ansikte