TS: Ja, jag tycker nog att det låter som du har en blandhy som är yttorr.
Om jag var du skulle jag göra följande;
"Om jag bara sköljer med vatten utan att smörja, stramar den, men den flagnar inget direkt."
Enbart vatten i sig är uttorkande för huden eftersom det har ett annat pH-värde än vad vår hud har. Därför är det bra att använda ett ansiktsvatten som återstället pH-balansen i huden innan man lägger på sin dag -eller nattkräm. Men jag tyckte du skrev att du har en fuktspray; är det ett ansiktsvatten kan du ju använda den.
"Sitter mycket framför datorn också."
Ytterligare en faktor som gör huden mer svår att jobba med; bl a blir man just fuktfattig i huden.
"Fcik nämligen röda blemmmor, inte finnar som blev vita och kunde ploppa ut. Det gick väl mest att få ut vätska från dem. Fick dem mest på pannan, men även någon enstaka på kindrna och hakan. Pannan var blank."
Fick du mer såna där "blemmor" när du hade, eller skulle ha mens, eller om du åt p-piller eller dyl? Såna där röda blemmor som du beskriver är väldigt vanligt för oss kvinnor att få, speciellt runt hakpartiet och längs käklinningen, pga av alla hormoner. Det är svårt att avhjälpa hormonella "besvär" med enbart hudvård eftersom det kommer "innefrån" så tänk över OM det kan bero på nånting sånt och ta det därifrån.
"Tyckte att Pure& clean hjälpte i början, men sedan gick det tillbaka. kände mig dessutom jättetorr av dessa pridukter. Slutade därför med cremén och började smörja med Oil of olay istället. (den rosa) Huden blev mjukare, men kändes fortfarande fet och oren."
Jag tycker inte det låter på din beskrivning av din hud som produkter för en oren hud är att rekomendera; då känner man sig just jättetorr efter ett tag som du skriver.
Det kan också bidra till en "tvärt om-effekt"; eftersom produkter för en acne/oren-hud i regel har en uttorkande effekt (som du redan upptäckt), kan det i värsta fall göra mer skada än nytta. Huden producerar talg för att smörja upp sig på naturlig väg och när du använder t ex en rengöring som torkar ut så försöker huden producera ännu mer talg, bara för att smörja upp sig själv, ÄVEN på ställen där detta inte behövs, t ex på kinder (där du ju inte är blank) osv. När huden producerar mer talg än vad som behövs i ett försök att skydda sig kan man börja få finnar och pormaskar även där man inte haft det förut (eftersom huden inte direkt varit fet där tidigare). Därför ska man vara väldigt försiktig med att använda produkter för oren hud som används i hela ansiktet om man har just en blandad hy. Jag skulle hellre rekomendera dig att t ex lägga en mask för oren hud på dom partier där du är lite blank istället för hela ansiktet, eftersom det inte behövs. Med mask kan du ju "jobba" lite mer lokalt i ansiktet, där själva "problemen" finns. Fuktmasken som du har kan du dock lägga i hela ansiktet. Du får inte finnar eller pormaskar av enbart fukt.
"Tyärr är ju naturprodukterna dyrare också, eller vet du något billigt alternativ? Är så tråkigt om jag köper dessa och får en allergisk reaktion igen bara."
Jag är ingen fantast av att ALLT måste vara naturligt; finns mycket ingredienser i produkter som faktiskt är mer kemiskt framställt som funkar hur bra som helst. + som sagt; att man kan vara allergisk även mot naturliga produkter.
Jag har tyvärr inget att direkt rekomendera förutom dom märken jag själv arbetat med på salong, och dom är ju lite dyrare (Exuviance är väl det billigaste jag arbetat med).
Gör istället det jag rekomenderat med peeling och så och se om det blir bättre med hjälp av det först innan du prövar dig fram med nya produkter! Försök att hitta en produkt utan mineralolja om problemet kvarstår efter att du börjat peela dig regelbundet.
"Har små prickar på hakan, fast under vecket, så de syns inte. Milier (?) tror jag det kan vara."
Är dom vita eller svarta? Är dom vita (och som små hårda kulor under huden) låter det som Milier ja, och är det som svarta prickar så är det pormaskar. Enda sättet egentligen att få bort dom som redan finns där är att få ut dom genom en portömning.
"Har fått pormaskar på kinderna, bara några få som syns när jag står i ljuset. Små är de också!"
Kanske är dom ett resultat efter att du använt den där uttorkande rengöringen? Och det är ju som sagt inte så bra att ha en kräm däröver heller som lägger sig som ett "lock" men pröva som sagt peelingen innan du letar nya produkter.
När du peelar huden så skrapar du ju även bort dom döda hudceller som kan ligga som "lock" ovanpå pormaskarna och andra orenheter.
"Pormaskplåster hade de ju förut, det kanske inte säljs längre?"
Hm, det vet jag faktiskt inte. Men kolla; fungerar dom för dig så är det ju bara att köra på! :)
"Fråga omd et är något mer du vill veta och tack så otroligt mjycket för att du lägger ner energi!"
Det är lugnt, har en lugn dag på mitt kontorsjobb idag (än så länge) så ;)
Säg till om jag skrivit rörigt så att det är svårt att förstå vad jag skriver, eller om du vill veta något mer!