• Jossi82

HJÄLP! sår på börstvårtorna av amning

fick en kille för snart fyra veckor sedan. Nu har brösten blivit såriga, det ser ut som sprickor längst ner på bröstvårtan, mot vårtgården (heter det va?), blöder inte men det kan komma ut en droppe blod ibland, ser ut som om det skinnet som slitits bort eller att det blivit torrsprickor.

förra barnet fick jag blödande sår men har för mig att dem var mer på själva toppen av vårtan, det gjorde dessutom mycket ondare den gången och det var i början av amningen. Känns som om det ine är pga fel teknik nu, eftersom det kommit först nu. vad tror ni och har ni nå bra tips på hu man kan få bort dem?

Johanna

• Svar på tråden HJÄLP! sår på börstvårtorna av amning
  • Alexandra84

Det finns ju en amningsnapp på apoteket du kan använda.
    Sen finns det en superbra kräm på apoteket som man smörjer på efter varje amning som är jättebra!
    Testa, för det kan vara hemskt jobbigt att amma med såriga bröstvårtor.

• 1malle

Skaffa en pump o pumpa ur, avlasta brösten...
    Jag hade likadant men pga pumpen så kunde jag amma i 8.5 måander, och detta trots att jag dessutom blev gravid igen när sonen var 6 månader o brösten gjorde ruggit ont...

Är så lätt att man bara ger upp om det gör ont...

Ola är en liten prins, han är det finaste som finns
  • Gottegrisen

Ring en hjälpmamma på amningshjälpen ( amningshjalpen.se ) eller till amningsmottagningen på ditt sjukhus, de kan ge dig bättre individuella råd och de har bra kunskap om amning.

• Ninna76

Jag fick också hemska sår på mina bröstvårtor i början av amningen, men jag använde en jättebra salva som heter Bepanthen och efter två-tre dagar var såren borta. Så den salvan rekommenderar jag varmt!

• Bejjan

Lufta brösten och smörj med bröstmjölk, funkar hur bra som helst!

• Sanna E

Smörj in bröstvårtorna med bröstmjölk efter amningen, visst låter det äckligt men det är kanonbra.

• Jossi82

nappen kom jag verkligen inte överrens med förra gången jag ammade... har den liggandes någonstans, men den har försvunnit i flytten, försökte hitta åt den men den får vara även denna gång... men salvan ska jag ta och köpa, för den hann jag aldrig pröva förra gången för det gav med sig efter ett tag.

vad rek. ni för typ av pump?
    apotekets billiga handpump tycker jag var jätte dålig, den tappade bara taget, fick inte ut så mycket mjölk och mjölksyra i armen av pumpandet... för om såren inte ger si så är det helt klart värt att pumpa istället.

Johanna

• johanna02

när jag hade detta problem köpte jag de hårda mjölkuppsamlarna på apoteket..då åkte den läckande mjölken runt "typ" och snörjde hela tiden plus att inget kunde skava..blev bättre direkt...plus att då kunde det inte bli någon ny "skorpa" mellan amningarna...gjorde inte så ont då hehe...innan kände det ju som någon försökte slita av bröstvårtorna..usch...

Svar på tråden HJÄLP! sår på börstvårtorna av amning